Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar IPA Menggunakan Model Quantum Learning Pada Siswa Kelas 4A SDI Bhoanawa 1

Authors

  • Martha Lede SDI Bhonawa 1 Ende

Abstract

This study aims to improve the activities and learning outcomes of grade 4A students at SDI Bhoanawa 1 through the application of the Quantum Learning model. This research is a classroom action research with the stages plan, action, observe and reflect. The research subjects were 23 students of grade 4A SDI Bhoanawa 1. Data obtained by observation, tests and interviews. Data were analyzed with simple statistics to determine the percentage of individual and classical completeness of each cycle. The results showed that after the quantum learning model was applied for two cycles, there was an increase in activity and science learning outcomes in grade 4A SDI Bhoanawa  1 students.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

learning activities, learning outcomes, quantum learning

References

Fauzi, A., & Muchlis. (2013). Implementasi Model Pembelajaran Kuantum pada Materi Reaksi Reduksi-Oksidasi untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Kelas X. Unesa Journal of Chemical Education, 2(2), 81–87.

Hamalik, O. 2004.Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Handayani, N. L. E. S., & Perdata, I. B. K. (2014). Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Qt Dengan Kerangka Tandur Dalam Pembelajaran Bangun Segi Empat Pada Siswa Kelas VII C SMP Pancasila Canggu Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Santiaji Pendidikan, 4(1).

Murizal, A., Yarman, & Yerizon. (2012). Pemahaman Konsep Matematis Dan Model Pembelajaran Quantum Teaching. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 19–23.

Sumaryati, S. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Learning Terhadap Prestasi Belajar Mata Kuliah Dasar Akuntansi Dengan Memperhatikan Emotional Quotient (EQ) dan Motivasi Berprestasi. ED EQUILIBRIUM, 1(1).

Suryanti, W., & Yunianta, T. N. H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Teaching Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Pecahan Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Getasan. JMP Online, 2(1), 148–159.

Tirtawati, N. L. R., Adnyana, P. B., & Widiyanti, N. L. P. M. (2014). Pengaruh Pembelajaran Kuantum (Quantum Learning) Dan Peta Pikiran (Mind Mapping) Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif dan Hasil Belajar Biologi Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 4(1)

Downloads

Published

2021-01-31

Issue

Section

Articles