Pelatihan Penyusunan Perangkat Pembelajaran Berbasis IT

Authors

  • Agung Pranoto Universitas Wijaya Kusuma, Surabaya, Indonesia
  • Rini Damayanti Universitas Wijaya Kusuma, Surabaya, Indonesia http://orcid.org/0000-0001-6112-8567
  • Roely Ardiansyah Universitas Wijaya Kusuma, Surabaya, Indonesia
  • Kaswadi Kaswadi Universitas Wijaya Kusuma, Surabaya, Indonesia
  • Sueb Sueb Universitas Wijaya Kusuma, Surabaya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/abdika.v2i1.1604

Abstract

The Community Service Program (Penmas) aims to improve the ability of teachers in terms of learning tools, improve the ability of teachers to use IT, and improve teacher administration skills. The implementation of Penmas is preceded by providing information to the Chair of the Foundation about the training activities that will be carried out, giving invitations to teachers who will be training participants, carrying out training from January 19-20 2022, and making reports on the results of implementing activities. The materials presented during the training were: 1) Administrative urgency for educators, 2) IT-based learning tools. Participants also get guidance on writing learning tools in tutorial activities and practice writing learning tools. The training participants were 40 SMK and MA Tanada Foundation teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

training, device, learning, IT

References

Berlin, S. (2014). Strategi Pembelajaran didalam Kelas. Bandung : Alfabeta

Depdiknas Dirjen Dikdasmen Direktorat Tenaga Kependidikan. (2001). Pedoman Penyusunan Karya Tulis Ilmiah di Bidang Pendidikan dan Angka Kredit Pengembangan Profesi Guru. Jakarta

Kunandar, K. (2007). Guru Profesional : Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. Jakarta : Rajagrafindo Persada.

Majid, A. (2011). Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Kompetensi. Guru. Bandung: PT Remaja Rosda Karya

Mahsun, M. (2011). Metode Penelitian Bahasa (Tahapan, Strategi, Metode, dan Tekniknya). Jakarta: Rajawali Pers

Mulyasa, M. (2008). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Trianto, T. (2007). Model-model Pembelajaran iInovatif berorientasi kontruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka

Rosmiati, A. (2019). Dasar-dasar Penulisan Karya Ilmiah. Surakarta : Isi Press.

Sudarwan, D. (2013). Karya Tulis Inovatif Sebuah Pengembangan Profesi Guru. Bandung : PT Remaja Rosdakarya

Sudjana, N. (2000). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo

Suherli, K. (2012). Merancang Karya Tulis Ilmiah. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Usman, M. U. (2001). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Wahyu, W. (2001). Managemen Bahasa Pengorganisasian Karangan Pragmatik dalam Bahasa Indonesia untuk Mahasiswa dan Praktisi Bisnis. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Yudha, C. B., & Rahmad , I. N. (2020). PELATIHAN PENULISAAN PENELITIAN TINDAKAN KELAS (PTK) PADA GURU SDN CIBITUNG KULON 01 BOGOR. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 20-23. https://doi.org/10.37478/mahajana.v1i1.714

Downloads

Published

2022-02-01

How to Cite

Pranoto, A., Damayanti, R., Ardiansyah, R., Kaswadi, K., & Sueb, S. (2022). Pelatihan Penyusunan Perangkat Pembelajaran Berbasis IT . Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 24-31. https://doi.org/10.37478/abdika.v2i1.1604