Pelatihan Penciptaan Lagu Anak-Anak Berbasis Kearifan Lokal bagi Guru Sekolah Dasar

Authors

  • Zakarias Aria Widyatama Putra Universitas Tanjungpura, Pontianak, Indonesia
  • Imam Ghozali Universitas Tanjungpura, Pontianak, Indonesia
  • Nurmila Sari Djau Universitas Tanjungpura, Pontianak, Indonesia
  • Yudhistira Oscar Olendo Universitas Tanjungpura, Pontianak, Indonesia
  • Mastri Dihita Sagala Universitas Tanjungpura, Pontianak, Indonesia
  • Egi Putri Grandena Universitas Tanjungpura, Pontianak, Indonesia
  • Chiristianly Yery Silaban Universitas Tanjungpura, Pontianak, Indonesia
  • Asfar Muniir Universitas Tanjungpura, Pontianak, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/abdika.v4i2.4080

Abstract

Introducing songs to children can hone their sensitivity, literacy skills, and language diversity. Introducing children's songs through their creation based on local wisdom can also be a form of preservation of their culture. The PKM objective of this training program is for elementary school teachers in Sukadana, North Kayong, to have basic skills in making children's songs based on the identity and characteristics of the region. The training methods used are lectures, questions and answers, demonstrations, practices, simulations, and reflections. The results of the PKM children's song creation training program are that there are approximately 15 elementary school teachers who are enthusiastic about making children's songs with the rules and musical elements that have been taught. In addition, various themes of children's songs based on local wisdom have been explicitly and implicitly written in song lyrics for the 2–5 grade range.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Children’s song creation, Local wisdom, Elementary school teacher

References

Alimuddin, J. (2015). Lagu Anak Sebagai Salah Satu Sarana Mendidik Anak. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(2), 108.

Amin, H. (2018). Proses Pendidikan/Pembelajaran. Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 3(1), 19–26. Diambil dari https://ejournal.stit-ru.ac.id/index.php/raudhah/article/view/20

Fitriani, C., Ar, M., & Usman, N. (2017). Kompetensi Profesional Guru dalam Pengelolaan Pembelajaran Di MTS Muhammadiyah Banda Aceh. Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 8(2), 88–95.

Gutama, A. (2020). Analisis Pola Ritme dan Bentuk Lagu Anak. Virtuoso: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Musik, 3(1), 23.

Koerniantono, M. E. K. (2019). Pendidikan Sebagai Suatu Sistem. SAPA-Jurnal Kateketik dan Pastoral, 4(1), 59–70.

Lestari, S. D., & Maunah, B. (2022). Dasar-Dasar Yuridis Sistem Pendidikan Nasional. Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar, 9(3), 193.

Mariati, P., Nafiah, N., Hartatik, S., & Rulyansah, A. (2022). Pelatihan dan Pendampingan Penciptaan Lagu Anak Tematik Bagi Guru Sekolah Dasar di Magetan. Indonesia Berdaya, 3(3), 403–408.

Olendo, Y. O., Ghozali, I., & Putra, Z. A. W. (2023). Pelatihan Asesmen Praktik Musik di MGMP SMP Seni Budaya Kabupaten Bengkayang. Madani: Indonesian Journal of Civil Society, 5(2), 104–111.

Prayitno, A. (2020). Kompetensi Profesional Guru MA An-Nur Setupatok Kabupaten Cirebon. Jurnal Manajemen Pendidikan Jurnal Eduvis, 1(1), 19–25.

Putra, Z. A. W., Sagala, M. D., Olendo, Y. O., Ghozali, I., Satriyaningsih, A. R. O., & Aditya, M. C. P. (2023). Pelatihan Teknik Vokal Pada Paduan Suara Campuran di SMA Negeri 1 Pontianak. LOSARI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 73–83.

Raharjo, I. B. (2019). Optimalisasi Penciptaan “Lagu Model” Anak Usia Dini. Promusika, 6(1), 12–21.

Raharjo, I. B., & Iswantiningtyas, V. (2016). Strategi Menciptakan Lagu Komersil untuk Pembelajaran Anak Usia Dini. Seminar Nasional “Enterpreneurship dalam Perspektif Paud,” 5(February), 91–96.

Ratri, A. K. (2016). Penerapan Metode Penciptaan Lagu Anak Berbasis Tema untuk Guru TK Negeri Pembina Srengat Blitar. Jurnal Online STKIP PGRI Tulungagung, 2(1), 25–43.

Rizky, A. S. O., Ghozali, I., Putri, M. C., Putra, Z. A. W., & Sagala, M. D. (2023). Pemanfaatan Web Bagi Dosen Prodi Pendidikan Seni Pertunjukan Pada Masa Covid 19. Wahana Dedikasi: Jurnal PkM Ilmu Kependidikan, 6(2), 364–378.

Sagala, M. D., Ghozali, I., Putra, Z. A. W., Satrianingsih, A. R. O., & Aditya, M. C. P. (2023). Pelatihan Evaluasi Pembelajaran Seni Berbasis Website Bagi Mahasiswa Prodi Pendidikan Seni Pertunjukan Fkip Universitas Tanjungpura. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (JPKM) - Aphelion, 5(JUNI), 207–212. Diambil dari http://jurnal.globalhealthsciencegroup.com/index.php/JPM

Sugiyarta, S., Prabowo, A., Ahmad, T. A., Siroj, M. B., & Purwinarko, A. (2020). Identifikasi Kemampuan Guru Sebagai Guru Penggerak. Jurnal Profesi Keguruan, 6(2), 215–221. Diambil dari https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jpk/article/view/26919

Syah Sinaga, S., Johana Ari Widayanti, M., Amar Muchsin, I., Edi Nugroho, A., Nurcahyo, I., & Sub’haan Syah Sinaga, F. (2022). Keterampilan Menciptakan Lagu Anak Berkarakter dengan Tiga Bahasa (Indonesia, Inggris, dan Jawa) sebagai Media Pembelajaran bagi Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Varia Humanika, 3(2), 231–237.

Tambunan, J. O., Cahyaningtyas, T. I., & Purhanudin, V. M. (2022). Penciptaan Lagu Anak Sebagai Pendidikan Karakter melalui Seni Pada Mahasiswa PGSD Universitas Efarina Pematangsiantar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(22), 1349–1358.

Trinova, Z. (2012). Hakikat Belajar Dan Bermain Menyenangkan Bagi Peserta Didik. Al-Talim Journal, 19(3), 209–215.

Zamzami, N. D., Nurhayati, N., Sofiyulloh, M. W., & Salimi, M. (2016). Ragam Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal. Inovasi Pendidikan: Bunga Rampai Kajian Pendidikan Karakter, Literasi, dan Kompetensi Pendidik dalam Menghadapi Abad 21 (hal. 346–352). Widya Sari.

Downloads

Published

2024-06-03

How to Cite

Putra, Z. A. W., Ghozali, I., Djau, N. S., Olendo, Y. O., Sagala, M. D., Grandena, E. P., Silaban, C. Y., & Muniir, A. (2024). Pelatihan Penciptaan Lagu Anak-Anak Berbasis Kearifan Lokal bagi Guru Sekolah Dasar. Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 291-300. https://doi.org/10.37478/abdika.v4i2.4080