PERSEPSI PARTISIPASI AKTIF SISWA DENGAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA

Authors

  • Priza Widiyanto Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Veteran Bangun Nusantra, Jl. Letjend Sujono Humardani No.1-Sukoharjo-Jawa Tengah, Indonesia
  • Afif Afghohani Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Veteran Bangun Nusantra, Jl. Letjend Sujono Humardani No.1-Sukoharjo-Jawa Tengah, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/jupika.v8i1.5356

Abstract

This research was conducted to determine the relationship between the perception of active participation of students at SMP Negeri 1 Sambi and their mathematics learning outcomes. Data from this quantitative research obtained from tests and questionnaires will be processed using correlation tests and linear regression. The population in the study was class VIII of SMP Negeri 1 Sambi, which was 259 students. Using a random method, each class was considered a cluster. The sample in this study was students at SMP Negeri 1 Sambi and was considered as one cluster, totalling 114 students. The analysis used simple linear regression SPSS from the t-test on the data that had been obtained about the relationship between the perception of active participation of students and their mathematics learning outcomes. The results of this study indicate that the active participation of students has a positive effect on mathematics learning outcomes, which means that the higher the active participation in learning, the higher the learning outcomes, with the regression equation being Y = 63.717 + 0.286X.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Math Learning Outcomes, Active Participation

References

Adhiwibowo, B., & Putri, A. D. (2023). Pengantar Ilmu Statistika. Yogyakarta: Anak Hebat Indonesia

Afriani, S., Affandi, L. H., & Rosyidah, A. N. K. (2021). Analisis Tantangan Guru Dalam Menerapkan Pembelajaran Matematika Yang Inovatif di SDN Tundung Kecamatan Batukliang Tahun Ajaran 2020/2021. Jurnal Literasi Dan Pembelajaran Indonesia, 1, 1–5. https://jurnalfkip.samawa-university.ac.id/JLPI/article/view/1

Dhanesti, S., Wulandari, A. A., & Pardiastuti, Y. (2024). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa pada Materi Trigonometri. Absis: Mathematics Education Journal, 6(1), 33-42.. https://doi.org/10.32585/absis.v6i1.5199

Farahsanti, I., Pribadi, A. J., Ariyanti, R., & Gunawan, G. (2021). Penggunaan Video Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Prestasi Belajar pada Pembelajaran Online Berbasis Lesson Study. Edudikara: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(1), 45–52. https://doi.org/10.32585/edudikara.v6i1.230

Firmansyah, D., & Dede. (2022). Teknik Pengambilan Sampel Umum dalam Metodologi Penelitian: Literature Review. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik (JIPH), 1(2), 85–114. https://doi.org/10.55927/jiph.v1i2.937

Gusteti, M. U., & Neviyarni, N. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Pembelajaran Matematika Di Kurikulum Merdeka. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 3(3), 636–646. https://doi.org/10.46306/lb.v3i3.180

Habsy, B. A., Apriliya, K., Putri, A. F., & Aprilyana, G. S. (2023). Penerapan Teori Belajar Behaviorisme dan Teori Belajar Sosial Bandura dalam Pembelajaran. TSAQOFAH, 4(1), 476–491. https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v4i1.2211

Hazriani, H., Harahap, A., & Harahap, N. A. (2024). Pengaruh Kecerdasan Intra Personal dan Partisipasi Aktif Siswa SMP N 1 Rantau Selatan Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 3(2), 345–353. https://doi.org/10.31004/jpion.v3i2.294

Kumanireng, N. L., Dhiki, Y. Y., & Mbagho, H. M. (2024). Efektivitas Contextual Teaching And Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. JUPIKA: Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores, 7, 62–69. https://doi.org/https://doi.org/10.37478/jupika.v7i1.3174

Muhammad, I., & Yolanda, F. (2022). Minat Belajar Siswa Terhadap Penggunaan Software Adobe Flash Cs6 Profesional Sebagai Media Pembelajaran. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 11(1), 1. https://doi.org/10.25273/jipm.v11i1.11083

Nahdiyah, A. C. F., Prasetyo, S., Wulandari, N. F., & Chairy, A. (2023). Konsep Pendidikan Perspektif Filsafat Humanisme dalam Kurikulum Merdeka Belajar dan Kampus Merdeka (MBKM). Jurnal Filsafat Indonesia, 6(2), 143-151. https://doi.org/10.23887/jfi.v6i2.56092

Nugrahani, F., & Imron, A. (2023). Pelatihan Penggunaan Software “SPSS” Dalam Membantu Mengolah Data Kuantitatif Pada Mahasiswa Semester Akhir. Jurnal Pengabdian Multidisiplin Indonesia (JUPEMI), 1, 39–42. https://doi.org/10.36908/akm.v2i

Nuraini, Afghohani, A., & Exacta, A. P. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Selama Pandemi Covid-19 Sebagai Sarana Diskusi Pada Mahasiswa Pendidikan Matematika. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama, 6(2), 13–18. https://doi.org/10.53565/pssa.v6i2.215

Nurhaswinda, N., Egistin, D. P., Rauza, M. Y., Rahma, R., Ramadhan, R. H., Ramadani, S., & Wahyuni, W. (2025). Analisis regresi linier sederhana dan penerapannya. Jurnal Cahaya Nusantara, 1(2), 69-78. https://jurnal.cahayapublikasi.com/index.php/jcn/article/view/29

Nurhaswinda, N., Zulkifli, A., Gusniati, J., Zulefni, M. S., Afendi, R. A., Asni, W., & Fitriani, Y. (2025). Tutorial uji normalitas dan uji homogenitas dengan menggunakan aplikasi SPSS. Jurnal Cahaya Nusantara, 1(2), 55-68. https://jurnal.cahayapublikasi.com/index.php/jcn/article/view/25

Pati, M. A., Diciloam Bantas, M. G., & Dhiki, Y. Y. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Untuk Materi Himpunan Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. JUPIKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 168–176. https://doi.org/10.37478/jupika.v6i2.2563

Prijanto, J. H., & De Kock, F. (2021). Peran guru dalam upaya meningkatkan keaktifan siswa dengan menerapkan metode tanya jawab pada pembelajaran online. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(3), 238-251. https://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/4318

Salsabila, Y. R., & Muqowim, M. (2024). Korelasi Antara Teori Belajar Konstruktivisme Lev Vygotsky Dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL). LEARNING: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(3), 813–827. https://doi.org/10.51878/learning.v4i3.3185

Sihaloho, G. T., Sitompul, H., & Appulembang, O. D. (2020). Peran Guru Kristen Dalam Meningkatkan Keaktifan Siswa Pada Proses Pembelajaran Matematika Di Sekolah Kristen [The Role Of Christian Teachers In Improving Active Learning In Mathematics In A Christian School]. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 3(2), 200. https://doi.org/10.19166/johme.v3i2.1988

Subhaktiyasa, P. G. (2024). Menentukan Populasi dan Sampel: Pendekatan Metodologi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(4), 2721–2731. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i4.2657

Syam, A. S. M. (2020). Analisis kemampuan berpikir kritis dan kreatif dalam pemecahan masalah matematika berdasarkan kemampuan matematika siswa. Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum Dan Pendidikan, 19(1), 939–946. https://doi.org/10.30863/ekspose.v1i1.883

Tarigan, R. (2021). Perkembangan Matematika Dalam Filsafat Dan Aliran Formalisme Yang Terkandung Dalam Filsafat Matematika. Sepren, 2(2), 17–22. https://doi.org/10.36655/sepren.v2i2.508

Wulandari, A. A., & Astutiningtyas, E. L. (2020). Analisis kemampuan komunikasi matematis mahasiswa dalam pembelajaran relasi rekurensi. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 6(1), 54–64. https://doi.org/10.29407/jmen.v6i1.14263

Downloads

Published

2025-03-01

How to Cite

Widiyanto, P., & Afghohani, A. (2025). PERSEPSI PARTISIPASI AKTIF SISWA DENGAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA. JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 8(1), 9-16. https://doi.org/10.37478/jupika.v8i1.5356