PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL MELALUI PERMAINAN KELERENG PADA SISWA KELAS III SD UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP PERKALIAN

Authors

  • Maria Fatima Mei Universitas Flores
  • Stefania Baptis Seto Universitas Flores
  • Maria Trisna Sero Wondo Universitas Flores

DOI:

https://doi.org/10.37478/jupika.v3i2.669

Abstract

The purpose of this study was to describe an increase in the ability to understand mathematical concepts, teaching skills of teachers in managing mathematics learning and student learning activities using contextual learning models through marble games. This type of research is Classroom Action Research (PTK). The subjects of the research were 15-grade students of SDI Tetandara. The data collection techniques used were observation, interview, test, and documentation. The instrument in this study used test questions, observation sheets, and interview sheets. Data analysis in this research is quantitative and qualitative data analysis. The results of this study indicate that (1) the increase in teacher activity from pre-cycle to cycle I am 15.75%, cycle I to cycle II is 17.45%. (2) Student activity has increased from the pre-cycle to cycle I by 27%, and cycle I to cycle II by 26%. (3) Increased understanding of the multiplication concept of students in the pre-cycle to cycle I amounted to 26.66% for indicator 1, 20% for indicator 2, 6.67% for indicator 3, and 33.34% for indicator 4. As for the first cycle to cycle II has increased by 26.67% for indicator 1, 26.66% for indicator 2, 33.33% for indicator 3, and 26.66% for indicator 4.

Keywords:

contextual learning, marbles game, Concept Understanding

References

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Depdiknas. (2003). Pedoman Khusus Pengembangan Sistem Penilaian Berbasis Kompetensi SMP. Jakarta: Depdiknas.

Djamarah, S.B. (2000). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Duffin, J.M.& Simpson, A.P. 2000. A Search for understanding. Journal of Mathematical Behavior. 18(4).

Ekawati, Y. N., Saputra, N. E., Rozalina., Restya, W. P. D., Nurlita, I., (2010). Pengaruh bermain melalui permainan tradisional terhadap kecerdasan intrapersonal anak. Jurnal Ilmiah Mhasiswa berprestasi Vol. 1 No. 2. Universitas Ahmad Dahlan.

Febriani, P., Widada, W., & Herawaty, D. (2019). Pengaruh Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Etnomatematika Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMA Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 04(02), 120–135.

Hudojo, H. (2005). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Malang: UM Press.

Jhonson, E. B. P. (2007). Contextual Teaching and Learning. Mizan Learning Center (MCL).

Jumadi. (2004). Pembelajaran Kontekstual dan Implementasinya. Workshop Sosialisasi Dan Implementasi Kurikulum 2004, 113(2), 180–190.

Kadir, A. (2013). Konsep Pembelajaran Kontekstual Di Sekolah. Dinamika Ilmu, 13(1), 17–38. http://journal.iain-samarinda.ac.id/index.php/dinamika_ilmu/article/view/20.

Kunandar. (2009). Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Mei, A., Naja, F. Y., & Sa’o, S. (2020). Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Kontekstual Untuk Materi Geometri Pada Siswa Kelas VII SMPN 2 Ende Selatan. EduMatSains, 5(1), 19–28.

Mei, M. F. (2016). Pembelajaran Matematika Dengan Model Siklus Belajar (Learning Cycle) 5e Pada Materi Refleksi Dan Translasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP. Universitas Negeri Surabaya.

NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. United states of America: The Nasional Council of Teachers of Mathematics, Inc.

Nila, K. (2008). Pemahaman konsep matematik dalam pembelajaran matematika. Prosiding SeminarNasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, Jurusan Pendidikan Matematika Fakultas Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Yogyakarta, 229–235.

Nurchasanah, F. (2010). Peningkatan Kemampuan Menghitung Perkalian dan Pembagian Melalui Model Pembelajaran Kontekstual Pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar Negeri Gendingan 5 Widodaren Ngawi tahun Pelajaran 2009/2010. Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Prahmana, R.C.I., Zulkardi., Hartono, Y. (2012). Learning Multiplication Using Indonesian Traditional Game in Third Grade. Journal on Mathematics Education (IndoMS-JME), 3(2), 115–132.

Rahayu. (2018). Analisis Kemempuan Pemahaman Matematik Siswa Mts di Kabupaten Bandung Barat. Jurnal Math Educator Nusantara (JMEN, 4(1).

Siregar, N., Lestari W. (2018). Peranan Permainan Tradisional Dalam Mengembangkan Kemampuan Matematika Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Mercumatika : Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika. Vol. 2 No 2, April 2018, pp. 1-7 ISSN: 2548-1819.

Wardhani, Sri. 2008. Analisis SI dan SKL Mata Pelajaran Matematika SMP/MTs untuk Optimalisasi Tujuan Mata Pelajaran Matematika. Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Matematika.

Yudiwinata, H. P., Handoyo, P. (2014). Permainan tradisional dalam budaya dan perkembangan anak. Jurnal Paradigma. Vol. 02 Nomor 3. Universitas Negeri Surabaya

Downloads

Published

2020-09-30