PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD MENGGUNAKAN MEDIA KARTU SOAL PADA MATERI SPLDV KELAS VIII SMP

Authors

  • Maria Veransiana Riwu Universitas Flores
  • Gregorius Taga Universitas Flores
  • Yasinta Yenita Dhiki Universitas Flores

DOI:

https://doi.org/10.37478/jupika.v3i2.673

Abstract

This study purpose to determine the effect of the application of cooperative learning type STAD on student mathematics learning outcomes. This type of research used an experiment with Perdiktor variable: X is the result of the students' pre-test. Response Variable: Y is the change that occurs between the pretest and posttest values. The sample consisted of 20 students of class VIII SMP Negeri 2 Ende Selatan. Based on the analysis of covariance, it shows that F (count =) 32.95 is greater than F (table =) 4.38 with dk numerator = 1 and dk denominator = 19 which gives a significant value, indicating that the STAD Type Cooperative Learning Using question card media can improving student learning outcome results for Two-Variable Linear Equation System Material in Class VIII SMP Negeri 2 Ende Selatan for academic Year 2019/2020.

Keywords:

STAD, two-variable linear equation system, question card

References

Asnawir, & Usman, B. (2002). Media Pembelajaran. Jakarta: Ciputat Pers.

Buka, N. B. (2019). Pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk materi persegi panjang pada siswa kelas VII MTs Ponpes Walisanga Ende tahun pelajaran 2017/2018. Scientifical Colloquia: Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores. 2(1),p. 24-33

Depdiknas. (2008). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Dikmenum.

Deras, M.Y. (2019). Pembelajaran kooperatif tipe Student Teams Achievement Division (STAD) untuk materi sistem persamaan linier dua variabel pada siswa kelas X SMABN 6 Borong tahun 2014/2015. Scientifical Colloquia: Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores, 2(1). p 34-42

Folo, Y. B. (2019). Pembelajaran kooperatif tipe Student Teams Achievement Division (STAD) untuk materi geometri pada siswa kelas X SMAK St. Petrus Ende. Scientifical Colloquia: Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores. 2 (2). p. 19-26

Isjoni. (2009). Pembelajaran Kooperatif. Pustaka Belajar.

Lebi, D. E. U. 2020. Pembelajaran kooperatif tipe stad untuk materi himpunan pada siswa kelas VII SMP Swasta Muhammadiyah Ende tahun Pelajaran 2014/2015. Scientifical Colloquia: Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores. 3 (1), p. 33-40.

Meke, K.D.P., Wutsqa, D.U., & Alfi, H. D. (2018). The Effectiveness of Problem-based Learning Using Manipulative Materials Approach on Cognitive Ability in Mathematics Learning. J. Phys.: Conf. Ser.1097 (012135) 1 - 7

Meke, K.D.P, et, al. (2019). Problem based learning using manipulative materials to improve student interest of mathematics learning. J. Phys.: Conf. Ser. 1157 (032099),1-8.

Meke, K.D.P., Wondo, M. T. S. & Wutsqa, D. U. (2020). Pembelajaran problem based learning dengan penggunaan bahan manipulatif ditinjau dari minat belajar matematika. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika. 13 (2), p. 164-177

Ibrahim, R. (2010). Perencanaan Pengajaran. Jakarta : Rineka Cipta.

Rusmawan, A., Sugita, G. & Ismaimuza, D. (2016). penerapan model pembelajaran kooperatif tipe student team achievement division untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi pemfaktoran bentuk kuadrat di kelas VIII SMP Negeri 19 Palu. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 4(2)

Sadiman, A. (2002). Media Pendidikan, Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Raja Grafindo Persada.

Sutikno, S (2014). Metode & Model-model Pembelajaran. Mataram: Holistika.

Syukur, F. (2008). Teknologi Pendidikan. Semarang: Rasali.

Tanireja, Tukiran. Dkk (2012). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Alfabeta.

Trianto. (2007). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Downloads

Published

2020-09-30