PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN GUIDE NOTE TAKING (GNT) UNTUK MATERI SPLDV PADA KELAS VIII SMP

Authors

  • Maria Anita Sero Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Flores
  • Juwita Merdja Universitas Flores
  • Ariswan Usman Aje Universitas Flores

Abstract

This study aims to determine (1) Guide Note Taking (GNT) learning tools on a two-variable linear equation system in class VIII students of SMPK Swadaya Maukaro in the 2018/2019. (2) Learning outcomes through learning Guide Note strategies Taking (GNT) material on the two-variable linear equation system for class VIII SMPK Swadaya Maukaro in the 2018/2019. This type of research used in this research is experimental research with the approach used is a quantitative approach. The subjects in this study were 20 students of class VIII SMPK Swadaya Maukaro. The research result states that the results of the preparation of the Guide Note Taking learning tool for the two-variable linear equation system material produce a good learning tool because it meets the requirements based on validity, reliability, and sensitivity. Results of covariance data analysis obtained f-count = 5.241> f table = 4.45 or it can be seen that with dk numerator 1 and dk denominator 19, giving a significant value, then this shows that learning guide note taking is considered to be able to improve learning outcomes for the material of two-variable linear equation systems in class VIII students of SMPK Swadaya Maukaro.

Keywords:

guide note taking, study result, linear equation system

References

Dhiu, A. (2019). Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) Untuk Materi Pokok Relasi dan Fungsi Pada Siswa Kelas VIIII SMPN 1 Bajawa. Jurnal: Scientifical Colloquia: Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores, 2 (September), 9–18.

Fitrianingrum, L. (2017). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Siswa Kelas V di MI Muhammadiyah Karanglo Kecamatan Cilongok Kabupaten Banyumas. Skripsi thesis, IAIN.

Hamalik, O. (2002). Pendidikan Guru Konsep dan Strategi. Bandung: Mandar Maju.

Lebi, D. E. U. (2020). Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Materi Himpunan Pada Siswa Kelas VII SMP Swasta Muhammadiyah Ende tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Scientifical Colloquia: Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores, 3, 33–40.

Meke, K.D.P, et al dkk. (2020). Pembelajaran problem based learning dengan penggunaan bahan manipulatif di tinjau dari minat belajar matematika. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika 13(2), 164-177

Narjaikaew , P., Emarat , N, & Cowie , B.(2009) . The Effect of Guided Note Taking Guring Lectures on Thai University Students’ Understanding Electromagnetism. https://doi.org/10.1080/02635140802658917

Pleimaget, Y. (2019). Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Materi Bilangan Bulat Pada Siswa Kelas SMPN 1 Wulanggitan Tahun Pelajaran 2014/2015. Scientifical Colloquia: Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores, 2(1), 7–13.

Rachmayani, D. (2014). Penerapan Pembelajaran Reciprocal Teaching Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Kemandirian Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Unsika, 2(1), 13–23. https://journal.unsika.ac.id/index.php/judika/article/view/118

Riyadi, J. S. (2016). Pembelajaran matematika guided note taking dan PBL ditinjau dari motivasi belajar untuk pencapaian kemampuan pemecahan masalah. Pasundan Journal of Mathematics Education.6(2),68-80

Silberman, M. L. (2012). Active Learning 101 cara belajar Siswa Aktif. Bandung: Nuansa.

Subroto, T. (2012). Model Pembelajaran Guided Note Taking Berbantuan Media ChemoEdutainment pada Materi Pokok Koloid. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(1).

Suherman, E. (2001). Pembelajaran Matematika Kontempoler. Bandung: JICA.

Suprijono, A. (2012). Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Syaiful, S. (2003). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Wondo, M. T. S., Mei, M. F., & Seto, S. B. (2020). Penggunaan Media Geogebra dalam Pembelajaran Geometri Ruang untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Universitas Halu Oleo, 11(1), 134–142.

Downloads

Published

2020-09-30