Peningkatan Kompetensi Guru Menyusun RPP Melalui Lesson Study di SDK Gaibhabha

Authors

  • Martina Nona SDK Gaibhabha, Ende, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/jpe.v7i1.1876

Abstract

This study aims to improve the ability of SDK Ghaibhabha teachers in preparing lesson plans. This research is a school action research where the research subjects consist of 6 teachers. The data were obtained by using observation, interview and documentation techniques. The data analysis used was a qualitative descriptive analysis technique where to see the teacher's competence from cycle I to cycle II, the average percentage was used according to the teacher's RPP assessment reference guide. The results showed that there was an increase in the ability to prepare lesson plans for the Gaibhabha SDK teachers after applying lesson study for two cycles.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Lesson study, lesson plans

References

Anggara, R. & Chotimah, U. 2012. Penerapan Lesson Study Berbasis Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Terhadap Peningkatan Kompetensi Profesional Guru PKn SMP Se-Kabupaten Ogan Ilir. Jurnal Forum Sosial, Vol. V, No. 02

Arman, A. 2016. Upaya Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik Kepala Sekolah Di SMAN 1 Lembah Melintang Kabupaten Pasaman Barat. Jurnal Manajemen Pendidikan Vol. I No.1

Daryanto & Rahardjo, M. 2012. Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Gava Media.

Junaid, R. & Baharuddin, M.R. 2020. Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru melalui PKM Lesson Study

Handayani, H.N. 2019. Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menyusun RPP Dan Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Teknik IHT (In House Training). Jurnal Ideguru, Vol.4, No.1

Khaerani, N.C. (2016). Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menyusun RPP Melalui Kegiatan IHT (In House Training). Didaktikum : Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Vol. 17, No. 1

Kusumawati, H. 2016. Peningkatan Kompetensi Guru SD Dalam Menyusun RPP Dan Melaksanakan Pembelajaran Menggunakan Tutor Sejawat. Jurnal Satya Widya, Vol. 32, No.2

Permendikbud Nomor 65 Tahun 2013 tentang Standar Proses

Permendikbud Nomor 81A Tahun 2013 lampiran IV tentang Implementasi Kurikulum Pedoman Umum Pembelajaran

Sa’bani, F. (2017). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun RPP melalui Kegiatan Pelatihan pada MTs Muhammadiyah Wonosari. Jurnal Pendidikan Madrasah, Volume 2, Nomor 1

Supranoto, H. 2015. Penerapan Lesson Study Dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogi Guru SMA Bina Mulya Gadingrejo Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Promosi, Vol.3. No.2

Tedjawati, J.M. 2011. Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Lesson Study: Kasus di Kabupaten Bantul. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Volume 17, Nomor 4.

Widharta, Sudarmanto & Ratnaningsih, 2008. Lesson Study Sebuah Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Nonformal. Surabaya : Prima Printing

Downloads

Published

2022-06-30

Issue

Section

Articles