Penerapan Teknik Kolase Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menulis Permulaan di Kelas I SDK Ende 3

Authors

  • Maria Kartona Mawa SDK Ende 3, Ende, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/jpe.v7i1.1877

Abstract

This study aims to improve the initial reading and writing skills in grade 1 students of SDK Ende 3 through collage technique. The research subjects consisted of 29 students. The data were taken by using observation, test and interview techniques. Data were analyzed using simple descriptive statistical techniques to compare the percentage of completeness in each cycle. The results showed an increase in initial reading and writing skills in two cycles after the collage technique was applied to the 1st graders of SDK Ende 3.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

kolase technique, reading writing beginnings

References

Caesara, L.T.R. 2008. Teknik Kolase Untuk Pembelajaran BIPA. Jakarta: Nawala

Handayani, W., & Mira M. (2022). Penerapan Kain Perca Batik Tasikmalaya Melalui Teknik Sulam dan Kolase Ilustrasi Fashion pada Pelengkap Busana. ATRAT: Jurnal Seni Rupa 10.1 28-33.

Lonika, T. A. 2019. Penerapan Permainan Kolase Kertas Dalam Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus di PAUD Ar-Rahim Kelurahan Simpang Tiga Kabupaten Kaur. Skripsi: IAIN Bengkulu

Muslimin. 2011. “Perlunya Inovasi dalam Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia”. Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya, (online), vol 1, No.1

Maysururoh, L.(2015). Skripsi, Pengembangan Media Pembelajaran Kolase Berbasis Pemanfaatan Daur Ulang Sampah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Pembelajaran Tematik Tema Kegemaranku Di Kelas I MI PPAI Padanajeng Tumpang. Universitas Islam Maulana Malik Ibrahim Malang

Shalahudin. 2019. Implementasi Media Pembelajaran Kolase Berbasis Pemanfaatan Daur Ulang Sampah Pada Pembelajaran Tematik Untuk Meningkatkan Kreativitas MIS Nurul Yaqin Sungai Duren. Primary Education Journal, 1 (3)

Tarigan, D. 2002. Modul Bahasa Indonesia. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Tarigan, D. 2003. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di kelas Rendah. Jakarta: Pusat Penerbitan Universitas Terbuka.

Wulandari, M. 2014. Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Menggunakan Media Kartu Kata Bergambar Untuk Anak Kelompok B di TK Arjuna Dayu Gadingsari Sanden Bantul. Skripsi: Universitas Negeri Yogyakarta

Downloads

Published

2022-06-30

Issue

Section

Articles