Peran Guru Dalam Meningkatkan Literasi Digital Bagi Siswa Kelas X Di SMA Swasta Adhyaksa

Authors

  • Yosef Moan Banda Universitas Flores
  • Putri Yunianti Rima Program Studi Pendidikan Ekonomi, FKIP, Universitas Flores

DOI:

https://doi.org/10.37478/jpe.v8i2.3464

Abstract

This research aims to determine the role of teachers and digital literacy activities for class X students at Adhyaksa Ende Private High School. This type of research is qualitative with a qualitative descriptive approach. The research subjects were teachers and students, with data collection methods: interviews, observation, and documentation. The research results show that the role of class X teachers in digital literacy is that students are allowed to do literacy for 15 minutes. Besides reading books, students can also read digitally using cell phones. The Digital literacy activities make students enthusiastic because they can access what they need to learn and better understand technological developments. Thus, with digital literacy, students, teachers, and education staff feel helped because they can access, understand, and use digital media as a communication tool. It also positively impacts students' learning because, with digital literacy, students can increase their knowledge of technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

digital literacy, role, students, teacher

References

Adim, R., Kusdaryani, W., & Lestari, F. W. (2021). Peran guru bimbingan dan konseling dalam membentuk kepribadian siswa yang mengalami broken home. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 1(3), 40.

Aspi, M., & Syahrani, S. (2022). Profesional guru dalam menghadapi tantangan perkembangan teknologi pendidikan. Adiba: Journal of Education, 2(1), 64-73.

Bawden, D. (2001). Information and digital literacies: a review of concepts. Journal of documentation, 57(2), 218-259.

Buchari, A. (2018). Peran guru dalam pengelolaan pembelajaran. Jurnal Ilmiah Iqra', 12(2), 106-124.

Fathurrohman, M. (2017). Belajar dan pembelajaran modern: konsep dasar, inovasi dan teori pembelajaran. Garudhawaca.

Ginanjar, A., Putri, N. A., Nisa, A. N. S., Hermanto, F., & Mewangi, A. B. (2019). Implementasi Literasi Digital Dalam Proses Pembelajaran Ips Di Smp Al-Azhar 29 Semarang. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS dan PKN, 4(2), 99-105.

Huberman, M., & Miles, M. B. (2002). The qualitative researcher's companion. sage.

Kunandar, S. P., & Si, M. (2010). Guru profesional implementasi kurikulum satuan pendidikan (KTSP) dan sukses dalam sertifikasi Guru. Penerbit PT. Raja Grafindo Persada: Jakarta.

Kusmiarti, R., & Hamzah, S. (2019). Literasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Era Industri 4.0. In Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra (pp. 211-222).

Kusumawati, H., Wachidah, L. R., & Cindi, D. T. (2022). Dampak Literasi Digital Terhadap Peningkatan Keprofesionalan Guru dalam Kegiatan Belajar Mengajar. In Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agung IV (Vol. 3, No. 1).

Latiana, L. (2019). Peran Sertifikasi guru dalam meningkatkan profesionalisme pendidik. Edukasi, 13(1).

Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif . Remaja Rosdakarya.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.

Naufal, H. A. (2021). Literasi digital. Perspektif, 1(2), 195-202.

Nasroh, I., Budjang, G., & Imran, I. PENGARUH INTERAKSI EDUKATIF GURU DAN SISWA TERHADAP MOTIVASI BELAJAR PADA MATA PELAJARAN SOSIOLOGI DI KELAS XII IIS SMA KEMALA BHAYANGKARI. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 6(12).

Nurfirdaus, N., & Hodijah, N. (2018). Studi tentang peran lingkungan sekolah dan pembentukan perilaku sosial siswa SDN 3 Cisantana. Educator, 4(2), 113-129.

Octavia, S. A. (2019). Sikap dan kinerja guru profesional. Deepublish.

Prayoga, A., & Muryanti, E. (2021). Peran guru dalam pengenalan literasi digital pada anak usia dini pada masa covid-19 di tk se-kecamatan pauh duo. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(2), 84-95.

Rukajat, A. (2018). Pendekatan penelitian kualitatif (Qualitative research approach). Deepublish.

Rohim, D. C., & Rahmawati, S. (2020). Peran literasi dalam meningkatkan minat baca siswa di sekolah dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(3), 230-237.

Said, M. M., & Abd Rabo, M. M. (2017). Neuroprotective effects of eugenol against aluminiuminduced toxicity in the rat brain. Arhiv za higijenu rada i toksikologiju, 68(1), 27-36.

Safitri, I., Marsidin, S., & Subandi, A. (2020). Analisis kebijakan terkait kebijakan literasi digital di sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 176-180.

Safrudin, S., & Sesmiarni, Z. (2022). Profesional Guru Pendidikan Agama Islam (PAI) Dalam Meningkatkan Literasi Di Era Digital. Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan (JKIP), 3(1), 43-53.

Samat, B. L. P. (2022). Peran Profesi Keguruan.

Setyaningsih, R., Abdullah, A., Prihantoro, E., & Hustinawaty, H. (2019). Model penguatan literasi digital melalui pemanfaatan e-learning. Jurnal Aspikom, 3(6), 1200-1214.

Simanjuntak, J. M., Paulus, Y., Deak, V., Santosa, R., Pesik, A. Y., Raminton, D., ... & Lafau, T. A. (2021). Pendampingan Dalam Pengembangan Pembinaan Karakter Peserta Didik Di Smpk Bintang Mulia Mekar Wangi Bandung Sebagai Salah Satu Upaya Peneguhan Panggilan Hidup Kristen. Jurnal Abdimas Ilmiah Citra Bakti, 2(1), 72-83.

Sulianta, F. (2020). Literasi Digital, Riset dan Perkembangannya dalam Perspektif Social Studies. Feri Sulianta.

Sulfemi, W. B. (2019). Kemampuan pedagogik guru.

Supartini, M. (2016). Pengaruh penggunaan media pembelajaran dan kreativitas guru terhadap prestasi belajar siswa kelas tinggi Di SDN Mangunharjo 3 Kecamatan Mayangan Kota Probolinggo. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 10(2), 277-293.

Suprihatin, S., & Manik, Y. M. (2020). Guru menginovasi bahan ajar sebagai langkah untuk meningkatkan hasil belajar siswa. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 8(1)..

Wardhana, W. S. (2020, October). Strategi pengembangan kompetensi guru secara mandiri di era literasi digital. In Prosiding Seminar Nasional Bahasa dan Sastra Indonesia (SENASBASA) (Vol. 4, No. 1).

Wijaya, M. A. (2021). Pengaruh Literasi Digital Pada Pembelajaran Daring Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa (Survey Pada Pelajaran Ekonomi Materi Ketenagakerjaan Kelas XI IPS di SMA Negeri 2 Lembang) (Doctoral dissertation, FKIP UNPAS).

Downloads

Published

2024-01-09

Issue

Section

Articles