Peningkatan Kualitas Pembelajaran Melalui Kegiatan Supervisi Klinis

Authors

  • Amu Katharina Sekolah Dasar Negeri IPI Ende

DOI:

https://doi.org/10.37478/jpe.v5i1.637

Abstract

The aim this researcher is to find out the improvement in the quality of learning among IPI Ende elementary school teachers thtough clinical supervision. This type of research used is school action research. The subject in this study were 6 IPI Ende elementary school teachers. Data collection techniques are through observation, documentation and interviews. Based on the results of this study it can be concluded that clinical supervision can improve the quality of learning among teachers at IPI Ende Elementary School.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

clinical supervision, quality of learning

References

Anuli, Y. 2018. Penerapan Supervisi Klinis Oleh Pengawas Dalam Meningkatkan Keterampilan Mengajar Guru. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 6 ( 1)

Bahri, S. 2014. Supervisi Akademik Dalam Peningkatan Profesionalisme Guru. Visipena Journal 5 (1).

Manullang. 2005. Dasar-dasar Manajemen. Yogyakarta : UGM University Press.

Sagala, S. 2005. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta

Suparlan. 2005. Menjadi Guru Efektif. Yogyakarta: Hikayat Publishing

Tamrin. 2017. Pengaruh Penerapan Supervisi Akademik Berbasis Modeling Inspiratif Terhadap Peningkatan Kemampuan Mengajar Guru SD Gugus IV Kecamatan Makassar Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan 1( 2)

Tanama, Y.J., Supriyanto, A., & Burhanudin. Implementasi Supervisi Klinis Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal Teori, Penelitian, dan Pengembangan 1 (11)

Waghe, L. 2018. Penerapan Supervisi Klinis Oleh Kepala Sekolah Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Di Sekolah Dasar Katolik Piga Semester Ganjil Tahun 2018/2019. Jurnal Imedtech 2 (2)

Downloads

Published

2020-09-30

Issue

Section

Articles