Peningkatan Kedisiplinan dan Prestasi Belajar Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievment Division Kelas IV SD Inpres Onekore 6
DOI:
https://doi.org/10.37478/jpe.v5i2.816Abstract
Type of this research used are Classroom Action Research (CAR), which held in 2 cycles. The subject of this research were 22 student fourth grade of Onekore 6 Primary School. The technical data submission in this research were observation and written test. The research result showed that: 1) the effort to improve student’s discipline and learning achievement in social studies subject by using cooperative learning model STAD type can be done by these steps: teacher convey the learnings, students learn in team, students do the test individually, and teacher giving team’s achievement; 2) the application of cooperative learning model STAD type can improve discipline in social studies subject. This can be seen by the improvement of student’s discipline average score from former condition was 4,95 (low) into 7,89 (medium) in cycle I and into 10,41 (high) in cycle II; and 3) the application of cooperative learning model STAD type can improve social studies achievement. This can be seen by the improvement of student’s average score from former condition is 51,34 into 53,33 in cycle I and into 66,59 in cycle II.The improvement of student’s percentage who reach KKM (63) from former condition was 20% into 22% in cycle I and into 59 % in cycle II .
Downloads
Keywords:
learning discipline, learning achievement, cooperative learning model STAD type, social studiesReferences
Abu, R. (1989). Disiplin murid SMTA di lingkungan pendidikan formal pada beberapa propinsi di Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Aunurrahman. (2012). Belajar dan pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Azwar, S. (2008). Reliabilitas dan validitas. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Depdiknas. (2003). Undang-undang Republik Indonesia No. 20 tahun 2003. Jakarta: Depdiknas.
Handrianto, S. R., (2013). Peningkatan keaktifan, motivasi, dan prestasi belajar siswa melalui pembelajaran kooperatif tipe STAD pada mata pelajaran IPS kelas V SDN Kalongan Yogyakarta tahun ajaran 2012/2013. (Skripsi yang tidak dipublikasikan) :Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta.
Kemdikbud. (2014). Materi pelatihan implementasi kurikulum 2013. Jakarta:Kemdikbud.
Mulyana, D. (2005). Ilmu komunikasi suatu pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyati, S. A., & Sunardi. (2013). Pengaruh penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe STAD dan tipe JIGSAW terhadap prestasi belajar ilmu pengetahuan sosial ditinjau dari motivasi siswa. Jurnal teknologi pendidikan dan pembelajaran, 1, 336–346.
Munawir, Y. (2007). Mengatasi kebiasaan buruk anak dalam belajar melalui pendekatan modifikasi perilaku. Jakarta: Depdiknas.
Muslich, M. (2009). Melaksanakan PTK itu mudah (clasroom action research) pedoman praktis bagi guru profesional. Jakarta: Bumi Aksara.
Purwanto. (2009). Evaluasi hasil belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Slavin, R. E. (2005). Cooperative learning teori, riset dan praktik. Bandung: Nusa Media..
Sobur, A. (1985). Butir-butir mutiara rumah tangga. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Sugiyono. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Suprianto, D. (2013). Penerapan metode pembelajaran student teams achievement division (STAD) untuk meningkatkan kedisiplinan dan hasil belajar siswa SMAN plus sukowono jember. (Skripsi yang tidak dipublikasikan): Universitas Jember, Jember.
Supriyanti. (2006). Membiasakan perilaku baik. Semarang: CV. Ghyyas Putra Surapranata, S. (2009). Analisis, validitas, reliabilitas, dan interpretasi hasil tes
Suyono, & Hariyanto. (2012). Belajar dan pembelajaran teori dan konsep dasar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Tauhid, J. (2008). Meningkatkan keaktifan belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas IV SDN Ujumbou melalui model pembelajaran kooperatif tipe STAD. (Skripsi yang tidak dipublikasikan): Universitas Negeri Makassar, Makassar.
Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. (2000). Kamus besar bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Trianto. (2009). Mendesain model pembelajaran inovatif-prograsif: konsep, landasan, dan implementasinya pada kurikulum tingkat satuan pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana.
Uno, H. B., Lamatenggo, N., dan Koni, S. M. (2011). Menjadi peneliti PTK yang profesional. Jakarta: Bumi Aksara.
Wiharyanto, A. (2012). Kajian IPS PGSD. Yogyakarta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.