Pemanfaatan Congklak Musi KPK dan FPB untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Numerasi Siswa SMP melalui Program Kampus Mengajar Angkatan 4
DOI:
https://doi.org/10.37478/abdika.v3i1.2295Abstract
Technology adaptation assistance in schools is carried out in the form of applying math teaching aids, namely the Congklak Musi KPK and FPB. This activity was carried out by Unkriswina Sumba students together with lecturers through the Teaching Campus 4 program at Satap Padadita Public Middle School. The purpose of this activity is to demonstrate the use of the congklak musi KPK and FPB teaching aids in order to increase students' motivation to learn numeracy. The result of this activity is that the congklak math teaching aid can be made using used materials, and has been applied in the mathematics learning process in class VII, namely on KPK and FPB material. In addition, students are motivated to learn numeracy by using these teaching aids, and can improve students' ability to solve questions related to FPB and KPK.
Downloads
Keywords:
Teaching Aids, Teaching Campus, NumerationReferences
Arifuddin, A., Maufur, S., & Farida. (2018). Pengaruh Penerapan Alat Peraga Puzzle dengan Menggunakan Metode Demonstrasi Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika di SD/MI. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(1), 10–17. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JISD/article/view/13721/8784
Budiarti, R. P. N., Rulyansah, A., Mardhotillah, R. R., Rihlah, J., & Azzahra, S. M. (2022). Congklak Bilangan: Sebuah Program Pemberdayaan Guru Sekolah Dasar. Indonesia Berdaya, 3(4), 787–798. https://doi.org/https://doi.org/10.47679/ib.2022307
Iriawan, S. B., & Saefudin, A. (2021). Buku Saku Utama Aktivitas Mahasiswa-Program Kampus Mengajar 2021. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. http://ejournal.iainpalopo.ac.id/index.php/al-khwarizmi/article/view/232/198
Junaidi, A. (2020). Panduan Penyusunan Kurikulum Pendidikan Tinggi di Era Industri 4.0 untuk Mendukung Merdeka Belajar-Kampus Merdeka (4th ed.). Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Khotimah, S. H., & Risan. (2019). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Terhadap Hasil Belajar Matematika PadaMateri Bangun Ruang. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 48–55. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJL/article/view/17108/10259
Muslihatun, A., Cahyaningtyas, L., Khaimuddin, R. N. L. H., Fijatullah, R. N., Nisa’, E. U., & Sari, C. K. (2019). Pemanfaatan Permainan Tradisional untuk Media Pembelajaran: Congklak Bilangan Sebagai Inovasi Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Transformasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 15(1), 14–22. https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/transformasi/article/view/915/634
Nasaruddin. (2015). Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(2), 21–30.
Prasetyo, A., Suryana, Y., & Sidik, G. S. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran FPB dan KPK Menggunakan Alat Peraga Dakon. 4th National Seminar on Guidance and Counseling (SNBK 2019) and Workshop on Pedagogical Theory and Practice (WTPP 2019), 64–72.
Tim Program Kampus Mengajar. (2022a). Buku Panduan Kampus Mengajar Angkatan 4 Tahun 2022. Program Kampus Mengajar, Direktorat Pembelajaran dan Kemahasiswaan, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Riset, dan Teknologi, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Tim Program Kampus Mengajar. (2022b). Buku Saku Mahasiswa Program Kampus Mengajar angkatan 4 tahun 2022. Program Kampus Mengajar, Direktorat Pembelajaran dan Kemahasiswaan, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Riset, dan Teknologi, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Yensy, N. A. (2020). Metode Alternatif Menentukan KPK dan FPB Suatu Bilangan Bulat dengan Menggunakan Alat Peraga. PENDIPA Journal of Science Education, 4(2), 107–114.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Erwin Randjawali, Agnes Yuniati Malo, Vindya Donna Adindarena, Ririn Esna Saingo, Bellavista Paulina Luhi, Darius Imanuel Wadu, Yuliana Tamu Ina Nuhamara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.