Pemanfaatan Congklak Musi KPK dan FPB untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Numerasi Siswa SMP melalui Program Kampus Mengajar Angkatan 4

Authors

  • Erwin Randjawali Universitas Kristen Wira Wacana Sumba, Waingapu, Indonesia
  • Agnes Yuniati Malo Universitas Kristen Wira Wacana Sumba, Waingapu, Indonesia
  • Vindya Donna Adindarena Universitas Kristen Wira Wacana Sumba, Waingapu, Indonesia
  • Ririn Esna Saingo Universitas Kristen Wira Wacana Sumba, Waingapu, Indonesia
  • Bellavista Paulina Luhi Universitas Kristen Wira Wacana Sumba, Waingapu, Indonesia
  • Darius Imanuel Wadu Universitas Kristen Wira Wacana Sumba, Waingapu, Indonesia
  • Yuliana Tamu Ina Nuhamara Universitas Kristen Wira Wacana Sumba, Waingapu, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/abdika.v3i1.2295

Abstract

Technology adaptation assistance in schools is carried out in the form of applying math teaching aids, namely the Congklak Musi KPK and FPB. This activity was carried out by Unkriswina Sumba students together with lecturers through the Teaching Campus 4 program at Satap Padadita Public Middle School. The purpose of this activity is to demonstrate the use of the congklak musi KPK and FPB teaching aids in order to increase students' motivation to learn numeracy. The result of this activity is that the congklak math teaching aid can be made using used materials, and has been applied in the mathematics learning process in class VII, namely on KPK and FPB material. In addition, students are motivated to learn numeracy by using these teaching aids, and can improve students' ability to solve questions related to FPB and KPK.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Teaching Aids, Teaching Campus, Numeration

References

Arifuddin, A., Maufur, S., & Farida. (2018). Pengaruh Penerapan Alat Peraga Puzzle dengan Menggunakan Metode Demonstrasi Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika di SD/MI. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(1), 10–17. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JISD/article/view/13721/8784

Budiarti, R. P. N., Rulyansah, A., Mardhotillah, R. R., Rihlah, J., & Azzahra, S. M. (2022). Congklak Bilangan: Sebuah Program Pemberdayaan Guru Sekolah Dasar. Indonesia Berdaya, 3(4), 787–798. https://doi.org/https://doi.org/10.47679/ib.2022307

Iriawan, S. B., & Saefudin, A. (2021). Buku Saku Utama Aktivitas Mahasiswa-Program Kampus Mengajar 2021. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. http://ejournal.iainpalopo.ac.id/index.php/al-khwarizmi/article/view/232/198

Junaidi, A. (2020). Panduan Penyusunan Kurikulum Pendidikan Tinggi di Era Industri 4.0 untuk Mendukung Merdeka Belajar-Kampus Merdeka (4th ed.). Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Khotimah, S. H., & Risan. (2019). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Terhadap Hasil Belajar Matematika PadaMateri Bangun Ruang. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 48–55. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJL/article/view/17108/10259

Muslihatun, A., Cahyaningtyas, L., Khaimuddin, R. N. L. H., Fijatullah, R. N., Nisa’, E. U., & Sari, C. K. (2019). Pemanfaatan Permainan Tradisional untuk Media Pembelajaran: Congklak Bilangan Sebagai Inovasi Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Transformasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 15(1), 14–22. https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/transformasi/article/view/915/634

Nasaruddin. (2015). Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(2), 21–30.

Prasetyo, A., Suryana, Y., & Sidik, G. S. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran FPB dan KPK Menggunakan Alat Peraga Dakon. 4th National Seminar on Guidance and Counseling (SNBK 2019) and Workshop on Pedagogical Theory and Practice (WTPP 2019), 64–72.

Tim Program Kampus Mengajar. (2022a). Buku Panduan Kampus Mengajar Angkatan 4 Tahun 2022. Program Kampus Mengajar, Direktorat Pembelajaran dan Kemahasiswaan, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Riset, dan Teknologi, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Tim Program Kampus Mengajar. (2022b). Buku Saku Mahasiswa Program Kampus Mengajar angkatan 4 tahun 2022. Program Kampus Mengajar, Direktorat Pembelajaran dan Kemahasiswaan, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Riset, dan Teknologi, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Yensy, N. A. (2020). Metode Alternatif Menentukan KPK dan FPB Suatu Bilangan Bulat dengan Menggunakan Alat Peraga. PENDIPA Journal of Science Education, 4(2), 107–114.

Downloads

Published

2023-02-19

How to Cite

Randjawali, E., Malo, A. Y. ., Adindarena, V. D., Saingo, R. E., Luhi, B. P., Wadu, D. I., & Nuhamara, Y. T. I. (2023). Pemanfaatan Congklak Musi KPK dan FPB untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Numerasi Siswa SMP melalui Program Kampus Mengajar Angkatan 4. Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 8-15. https://doi.org/10.37478/abdika.v3i1.2295