Literasi Dasar Bagi Para Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Alexander Bala Universitas Flores, Ende, Indonesia
  • Veronika Genua Universitas Flores, Ende, Indonesia
  • Maria Marietta Bali Larasati Universitas Flores, Ende, Indonesia
  • Yosef Demon Universitas Flores, Ende, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/abdika.v4i1.3130

Abstract

Basic literacy is a basic priority or priority scale that needs to be strengthened and stabilized. The cultivation and formation of basic literacy skills is a real manifestation of the mental revolution program, even mental evolution. Therefore, basic literacy needs to be strengthened because it is the foundation for the lives of future generations. Apart from that, the basic literacy movement that is being intensified aims to support the realization of free humans. What is meant by free humans are free humans who can read and write to gain knowledge and use this knowledge for the good and sustainability of their lives. This article discusses the implementation of Community Service in Rangalaka Village, Kotabaru District, Ende Regency, which will take place from 1 to 30 August 2022. The focus of service activities is the implementation of basic literacy activities in the form of tutoring for students in Rangalaka Village, namely Lewoketo Inpres Elementary School and Satap Ligalejo Middle School. Tutoring is focused on elementary and junior high school students to provide knowledge strengthening, instilling a virtuous attitude in students so that they have good knowledge and attitudes in facing their future.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Basic literacy, Mental evolution, Tutoring, Saving

References

Bambang, T. (2019). Literasi Membaca. Disampaikan dalam Bimtek Instruktur Baca Tulis. Pusat Pembinaan Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan. 10 April 2019.

Bambang, T. (2019). Literasi Menulis. Disampaikan dalam Bimtek Instruktur Baca Tulis. Pusat Pembinaan Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan. 10 April 2019.

Bito, G. S., Fredy, F., & Yazid, M. (2023). TENUNAN KEDANG SEBAGAI KONTEN DAN MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA GUNA MEMBENTUK PROFIL PELAJAR PANCASILA DI SEKOLAH DASAR. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(2), 118-127.

Dwiartama, A. & Ahmad, I. (2021). Tantangan dan Peluang Kuliah Daring di Perguruan Tinggi: Refleksi dalam Perspektif Pedagogi. Dalam Tian Belawati dan Nizam (Eds.), Potret Perkuliahan Daring di Masa Covid-19 dalam Perspektif Literasi Digital: Suatu Refleksi Pengalaman. Jakarta Dirjendikti Kemendikbud.

Hartutik, H., Astuti, A., Priyanto, A. S., & Jelahu, T. T. (2023). Rancangan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Bagi Sekolah Dasar Marsudirini Gedangan Semarang. Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(4), 420-429. https://doi.org/10.37478/abdika.v3i4.3329.

Kusmana, S. (2017). PENGEMBANGAN LITERASI DALAM KURIKULUM PENDIDIKAN DASAR DAN MENENGAH. DIGLOSIA: Jurnal Pendidikan, Kebahasaan, dan Kesusastraan Indonesia, 1(1), 140-150. https://www.unma.ac.id/jurnal/index.php/dl/article/view/520

Kusnoto, Y. (2017). Internalisasi nilai-nilai pendidikan karakter pada satuan pendidikan. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 4(2), 247-256.

Malik, A., & Mulyono, S. E. (2017). Pengembangan kewirausahaan berbasis potensi lokal melalui pemberdayaan masyarakat. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 87-101.

Maryani, E., & Syamsudin, H. (2009). Pengembangan Program Pembelajaran IPS untuk meningkatkan kompetensi Keterampilan sosial. Jurnal Penelitian, 9(1).

Maududi, M., Fahmi, A., Putra, G., & Yunan, Z. (2022). Keterampilan Sosial Komunikasi Efektif Untuk Karang Taruna RW 13 Kelurahan Jatinegara Kecamatan Cakung Jakarta Timur. ALAMTANA: JURNAL PENGABDIAN MASYARAKAT UNW MATARAM, 3(2), 87-92. https://doi.org/10.51673/jaltn.v3i2.1074

Pratama, R. D., Raji, A., Lubis, H. U., & Suyatna, H. (2021). Pemberdayaan masyarakat melalui program rumah literasi kreatif di Kabupaten Kutai Kartanegara. Journal of Social Development Studies, 2(2), 1-28.

Purnama, H. I. (2019). Penguatan pendidikan karakter berbasis budaya literasi dasar. Yudha English Gallery.

Saryono, D. (2011). Keberaksaraan, Tradisi Baca–Tulis, dan Pembelajaran Sastra Indonesia. Malang: Universitas Negeri Malang.

Sueca, I. N. (2021). Literasi Dasar: Bahan Literasi Berbasis Permainan Bahasa. Nilacakra.

Sulistiawati, A., & Nasution, K. (2022). Upaya Penanaman Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Telaah Pendekatan Struktural Fungsional Talcott Parsons. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(1), 24-33.

Supartono, T., Adhya, I., Nasihin, I., Sari, A., & Prasetya, G. A. (2022). Pemanfaatan sampah dapur sebagai pupuk organik cair dan padat pada tanaman buah dalam pot. Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian Masyarakat (JIPEMAS), 5(2), 256–267. https://doi.org/10.33474/jipemas.v5i2.14114

Wahyuni, S., Machfudz, M., & Badrih, M. (2017). Pemberdayaan masyarakat perempuan melalui pemberantasan ‘buta aksara’guna menumbuhkembangkan usaha kreatif berbasis literasi dan potensi lokal. Jurnal inovasi pendidikan, 1(2).

Wantini, N. A. (2018). Efek Promosi Kesehatan Terhadap Pengetahuan Kanker Payudara Pada Wanita Di Dusun Terongan, Desa Kebonrejo, Kalibaru, Banyuwangi, Jawa Timur. Jurnal Medika Respati 13 (8).

Downloads

Published

2024-02-25

How to Cite

Bala, A., Genua, V., Larasati, M. M. B., & Demon, Y. (2024). Literasi Dasar Bagi Para Siswa Sekolah Dasar. Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 30-37. https://doi.org/10.37478/abdika.v4i1.3130