Membangun Gerakan Sadar dan Tertib Administrasi Kependudukan dan Pencatatan Sipil
DOI:
https://doi.org/10.37478/abdika.v3i4.3323Abstract
In order to organize a good and integrated population administration system, accurate and valid population data is needed because population data can be used as a basis for development planning, both short and long term. There are still many people who are not aware of the importance of population documents and the accuracy of population data for purposes of administering public services, and there are still many people who do not understand population administration service procedures. Regarding community conditions like this, lecturers and students at Merdeka University, Ponorogo Regency Campus are trying to participate in community service activities in socializing conscious and orderly population administration movements in the Ponorogo Regency area. The aim of this activity is to increase public knowledge and awareness regarding the importance of population documents in everyday life, the public understands the procedures for processing population administration documents and the public is more orderly in reporting if there are changes to their population data. This method of implementing community service uses a participatory method, namely through lectures, discussions and consultations, which allows the service team to interact, communicate intensively, discuss and ask questions directly with the community. By building public awareness of orderly administration, especially population administration, population data can become more accurate and valid so that data in the Population Administration Information System becomes more perfect.
Downloads
Keywords:
Building, Movement, Awareness and orderly population administrationReferences
Anggara, S. (2012) Perbandingan Administrasi Negara. Bandung: CV Pustaka.
Ardhani, N. P. (2023) Kenali Manfaat dan Pentingnya Tertib Administrasi Kependudukan, Disdukcapil Surabaya. Available at: https://disdukcapil.surabaya.go.id/2023/06/12/kenali-manfaat-dan-pentingnya-tertib-administrasi-kependudukan/ (Accessed: 17 October 2023).
Ardyati, R., Sri Wahyuningsih Yulianti and Resti Dian Luthviati (2023) ‘Pengaruh Media Sosial Terhadap Tingkat Kesadaran Masyarakat Tentang Administrasi Kependudukan Sebagai Upaya Mendukung Program Gisa’, EVOKASI: Jurnal Kajian Administrasi dan Sosial Terapan, 1(2).
Atikasari, H. and Karsinah, K. (2022) ‘Urgensi Gerakan Indonesia Sadar Administrasi ( GISA ) guna Mewujudkan Birokrasi Ideal’, Bina Desa, 4(1), pp. 149–156.
Fadhil, M. and Ilham, M. (2019) ‘Peranan Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Dalam Mengoptimalisasi Pelayanan Gerakan Indonesia Sadar Administrasi Kependudukan (Gisa) Di Kota Bandung Provinsi Jawa Barat’, Februari, 1(1), pp. 1–20.
Hardiyansyah (2018) Kualitas Pelayanan Publik: Konsep, Dimensi, Indikator dan Implementasinya. Yogyakarta: Gava Media.
Hayat (2017) Manajemen Pelayanan Publik. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Kementerian Dalam Negeri RI (2018) ‘Instruksi Menteri Dalam Negeri Nomor 470/837/SJ Tentang Gerakan Indonesia Sadar Administrasi Kependudukan’.
Kementerian Dalam Negeri RI (2019) Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 7 Tahun 2019 tentang Pelayanan Administrasi Kependudukan Secara Daring.
Kementerian Dalam Negeri RI (2022) ‘Peraturan Menteri Dalam Negeri Republik Indonesia Nomor 72 Tahun 2022 tentang Standar dan Spesifikasi Perangkat Keras, Perangkat Lunak, dan Blangko Kartu Tanda Penduduk Serta Penyelenggaraan Identitas Kependudukan Digital’.
Limbong, L. V. S. (2022) ‘Evaluasi Program Gerakan Indonesia Sadar Administrasi Kependudukan di Kabupaten Hulu Sungai Selatan’, Profesional, 9(2), pp. 393–404. Available at: https://103.81.100.214/handle/123456789/29475.
Listiyono, L., Humaizi, H. and Kusmanto, H. (2021) ‘Implementasi Program Gerakan Indonesia Sadar Administrasi dalam Percepatan Kepemilikan Akta Kelahiran Usia 0-18 Tahun’, Perspektif, 10(2), pp. 352–370. doi: 10.31289/perspektif.v10i2.4469.
Mirlana, D. E. (2019) ‘Pelayanan Publik yang Baik dan Berkualitas serta Membahagiakan dalam Bidang Administrasi Kependudukan dan Pencatatan Sipil di Indonesia’, 22 Jurnal Ekonomika, 12(1), pp. 20–26.
Mirlana, D. E. (2022) ‘Penyelenggaraan Pelayanan Publik di Era New Normal di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Ponorogo’, Mediasosian, 06(01), pp. 122–142. Available at: https://ojs.unik-kediri.ac.id/index.php/mediasosian/article/view/2384.
Pemerintah Indonesia (2009) Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 25 Tahun 2009 Tentang Pelayanan Publik.
Pemerintah RI (1945) Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945.
Pemerintah RI (2013) Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 24 Tahun 2013 Tentang Perubahan Atas Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2006 Tentang Administrasi Kependudukan.
Pemerintah RI (2019) Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 40 Tahun 2019 Tentang Pelaksanaan Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2006 Tentang Administrasi Kependudukan Sebagaimana Telah Diubah Dengan Undang-Undang Nomor 24 Tahun 2013 Tentang Perubahan Atas Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2006 Tentang Administrasi Kependudukan.
Purba, J. F. et al. (2019) ‘Implementation of the Population Administration information system in electronic Resident card management’, Perspektif, 8(2), pp. 77–83.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 25 Tahun 2009 (2009) ‘Pelayanan Publik’. Jakarta, Indonesia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dendy Eta Mirlana, Sunarso Sunarso, Abdul Halim, Abu Kusno Sahuti, Aulia Zalzabela Widyaningsih, Uswatun Khasanah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.