Rancangan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Bagi Sekolah Dasar Marsudirini Gedangan Semarang
DOI:
https://doi.org/10.37478/abdika.v3i4.3329Abstract
An implementation of the ”Kurikulum Merdeka Belajar”, especially the implementation of the ”Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5)” at Marsudirini Elementary School, Gedangan Semarang, has not been optimal. It happens because teachers still have difficulty designing P5. This service activity aims to guide teachers in designing the “Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5)” at Marsudirini Elementary School, Gedangan Semarang. Therefore, the material provided in this service is the dimensions of the “Profil Pelajar Pancasila (P3)” and the “Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5)”. The methods used in this service are lectures, questions, and answers, and practice. The results of this service activity are P5 designs for several themes, namely the Local Wisdom Theme, the Bhinneka Tunggal Ika Theme, the Sustainable Lifestyle Theme, and the Entrepreneurship Theme. Of these themes, the P5 topic designs that were successfully designed for Marsudirini Elementary School Gedangan Semarang were Shining Regional Culture, Love Myself Campaign, Save Water, Love the Environment, My School is Comfortable, My Attitude is Polite, Waste is a Blessing for a Brighter Life, and Hydroponic Vegetables.
Downloads
Keywords:
independent learning curriculum, , Elementary School, Pancasila Student ProfileReferences
Afi, K. E. Y. M., Nggeong, F. Y., Baun, N., Tefa, S., Dethan, Y. D., & Artikel, I. (2023). Workshop Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di SMAK Loli Timor Tengah Selatan. Online) Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 239–244. https://doi.org/10.37478/abdika.v3i3.3087
Anita, Y., Kiswanto Kenedi, A., Azizah, Z., Safitri, S., & Khairani, R. (2023). Pelatihan Pengembangan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Berbasis Teknologi untuk Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(2). https://doi.org/10.32529/tano.v6i2.2652
Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul- Jurnal Pendidikan, 6(1).
Ismelani, N., Mahmudah, R., & Rosmaladewi, O. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila Melalui Program Tatanen di Bale Atikan Kabupaten Purwakarta. Eduprof: Islamic Education Journal, 5(1). https://doi.org/10.47453/eduprof.xxx
Kahfi, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila Dan Implikasinya Terhadap Karakter Siswa Di Sekolah.
Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi , Pub. L. No. 022/H/KR/2023 (2023).
Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi, Pub. L. No. NOMOR 009/H/KR/2022 (2022).
Keputusan Kepala BSKAP No.008/H/KR/2022 Tahun 2022 Tentang Capaian Pembelajaran pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah, pada Kurikulum Merdeka. .
Keputusan Kepala BSKAP No.009/H/KR/2022 Tahun 2022 Tentang Dimensi, Elemen, dan Sub Elemen Profil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka.
Keputusan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi Republik Indonesia Tentang Pedoman Penerapan Kurikulum Dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran, (2022).
Permendikbudristek No. 5 Tahun 2022 Tentang Standar Kompetensi Lulusan pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah.
Permendikbudristek No. 7 Tahun 2022 Tentang Standar Isi pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah. .
Pesan Mas Menteri tentang Kurikulum Merdeka. (n.d.). BSKAP Kemendikbudristek.
Priyanti, N., Apriansyah, C., Kartini, R. D., Padilah, N., Budiarti, T. R., Kurniawati, R., Naruvita, S. R., Indrawati, Y., Wahyuningsih, E., Rubiah, S. A., Rohmah, S., Setyorini, W., Al Jufry, L., & Rahayu, T. (2023). PKM Kesiapan Guru Dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka Melalui Workshop Membuat Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Di IGTKI Kecamatan Duren Sawit DKI Jakarta. Communnity Development Journal, 4(3), 5815–5823.
Priyanto, A. S., Mafuroh, I., Juhadi, J., & Lukitawati, L. (n.d.). Analysis of the Project-Based Learning Model in Social Studies learning Referring to the Merdeka Curriculum. In International Journal of Latest Research in Humanities and Social Science. www.ijlrhss.com
Ramadhani, D., Kenedi, A. K., Rafli, M. F., Harahap, H., Banjar Negara, V. M. A., Hayati, R., & Akmal, A. U. (2023). Pelatihan Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila bagi Guru Sekolah Dasar. Majalah Ilmiah UPI YPTK. https://doi.org/10.35134/jmi.v30i1.133
Rizkasari, E. (2023). Profil pelajar Pancasila sebagai upaya menyiapkan generasi emas Indonesia. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1).
Rusnaini, R., Raharjo, R., Suryaningsih, A., & Noventari, W. (2021). Intensifikasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Siswa. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(2), 230. https://doi.org/10.22146/jkn.67613
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. CV Alfabeta.
Ulandari, S., & Dwi Rapita, D. (2023). Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila sebagai Upaya Menguatkan Karakter Peserta Didik. 8(2), 116–132. https://doi.org/10.21067/jmk.v8i2.8309
Wulandari, A., Trihantoyo, S., Sholeh, M., Rifqi, A., Iskandar, A. H., & Nugroho, R. (2023). Pelatihan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila P5) Di Sekolah Indonesia Kuala Lumpur-Malaysia (Vol. 2, Issue 2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Hartutik Hartutik, Andarweni Astuti, Agustinus Sugeng Priyanto, Timotius Tote Jelahu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.