Rancangan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Bagi Sekolah Dasar Marsudirini Gedangan Semarang

Authors

  • Hartutik Hartutik STPKat Santo Fransiskus Asisi Semarang, Semarang, Indonesia
  • Andarweni Astuti STPKat Santo Fransiskus Asisi Semarang, Semarang, Indonesia
  • Agustinus Sugeng Priyanto Universitas Negeri Semarang, Semarang, Indonesia
  • Timotius Tote Jelahu STPKat Santo Fransiskus Asisi Semarang, Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/abdika.v3i4.3329

Abstract

An implementation of the ”Kurikulum Merdeka Belajar”, especially the implementation of the ”Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5)”  at Marsudirini Elementary School, Gedangan Semarang, has not been optimal. It happens because teachers still have difficulty designing P5. This service activity aims to guide teachers in designing the “Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5)” at Marsudirini Elementary School, Gedangan Semarang. Therefore, the material provided in this service is the dimensions of the “Profil Pelajar Pancasila (P3)” and the “Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5)”. The methods used in this service are lectures, questions, and answers, and practice. The results of this service activity are P5 designs for several themes, namely the Local Wisdom Theme, the Bhinneka Tunggal Ika Theme, the Sustainable Lifestyle Theme, and the Entrepreneurship Theme. Of these themes, the P5 topic designs that were successfully designed for Marsudirini Elementary School Gedangan Semarang were Shining Regional Culture, Love Myself Campaign, Save Water, Love the Environment, My School is Comfortable, My Attitude is Polite, Waste is a Blessing for a Brighter Life, and Hydroponic Vegetables.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

independent learning curriculum, , Elementary School, Pancasila Student Profile

References

Afi, K. E. Y. M., Nggeong, F. Y., Baun, N., Tefa, S., Dethan, Y. D., & Artikel, I. (2023). Workshop Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di SMAK Loli Timor Tengah Selatan. Online) Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 239–244. https://doi.org/10.37478/abdika.v3i3.3087

Anita, Y., Kiswanto Kenedi, A., Azizah, Z., Safitri, S., & Khairani, R. (2023). Pelatihan Pengembangan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Berbasis Teknologi untuk Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(2). https://doi.org/10.32529/tano.v6i2.2652

Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul- Jurnal Pendidikan, 6(1).

Ismelani, N., Mahmudah, R., & Rosmaladewi, O. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila Melalui Program Tatanen di Bale Atikan Kabupaten Purwakarta. Eduprof: Islamic Education Journal, 5(1). https://doi.org/10.47453/eduprof.xxx

Kahfi, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila Dan Implikasinya Terhadap Karakter Siswa Di Sekolah.

Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi , Pub. L. No. 022/H/KR/2023 (2023).

Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi, Pub. L. No. NOMOR 009/H/KR/2022 (2022).

Keputusan Kepala BSKAP No.008/H/KR/2022 Tahun 2022 Tentang Capaian Pembelajaran pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah, pada Kurikulum Merdeka. .

Keputusan Kepala BSKAP No.009/H/KR/2022 Tahun 2022 Tentang Dimensi, Elemen, dan Sub Elemen Profil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka.

Keputusan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi Republik Indonesia Tentang Pedoman Penerapan Kurikulum Dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran, (2022).

Permendikbudristek No. 5 Tahun 2022 Tentang Standar Kompetensi Lulusan pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah.

Permendikbudristek No. 7 Tahun 2022 Tentang Standar Isi pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah. .

Pesan Mas Menteri tentang Kurikulum Merdeka. (n.d.). BSKAP Kemendikbudristek.

Priyanti, N., Apriansyah, C., Kartini, R. D., Padilah, N., Budiarti, T. R., Kurniawati, R., Naruvita, S. R., Indrawati, Y., Wahyuningsih, E., Rubiah, S. A., Rohmah, S., Setyorini, W., Al Jufry, L., & Rahayu, T. (2023). PKM Kesiapan Guru Dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka Melalui Workshop Membuat Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Di IGTKI Kecamatan Duren Sawit DKI Jakarta. Communnity Development Journal, 4(3), 5815–5823.

Priyanto, A. S., Mafuroh, I., Juhadi, J., & Lukitawati, L. (n.d.). Analysis of the Project-Based Learning Model in Social Studies learning Referring to the Merdeka Curriculum. In International Journal of Latest Research in Humanities and Social Science. www.ijlrhss.com

Ramadhani, D., Kenedi, A. K., Rafli, M. F., Harahap, H., Banjar Negara, V. M. A., Hayati, R., & Akmal, A. U. (2023). Pelatihan Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila bagi Guru Sekolah Dasar. Majalah Ilmiah UPI YPTK. https://doi.org/10.35134/jmi.v30i1.133

Rizkasari, E. (2023). Profil pelajar Pancasila sebagai upaya menyiapkan generasi emas Indonesia. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1).

Rusnaini, R., Raharjo, R., Suryaningsih, A., & Noventari, W. (2021). Intensifikasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Siswa. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(2), 230. https://doi.org/10.22146/jkn.67613

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. CV Alfabeta.

Ulandari, S., & Dwi Rapita, D. (2023). Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila sebagai Upaya Menguatkan Karakter Peserta Didik. 8(2), 116–132. https://doi.org/10.21067/jmk.v8i2.8309

Wulandari, A., Trihantoyo, S., Sholeh, M., Rifqi, A., Iskandar, A. H., & Nugroho, R. (2023). Pelatihan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila P5) Di Sekolah Indonesia Kuala Lumpur-Malaysia (Vol. 2, Issue 2).

Downloads

Published

2023-11-25

How to Cite

Hartutik, H., Astuti, A., Priyanto, A. S. ., & Jelahu, T. T. (2023). Rancangan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Bagi Sekolah Dasar Marsudirini Gedangan Semarang. Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(4), 420-429. https://doi.org/10.37478/abdika.v3i4.3329