Optimalisasi Media Evaluasi Berbantuan Google Forms pada Mata Pelajaran Matematika
DOI:
https://doi.org/10.37478/abdika.v3i4.3339Abstract
Training participants tend to already use Google Forms to create evaluation questions. However, its use is not optimal. To facilitate and solve partner problems, training was conducted on the use of Google Forms as an online evaluation medium by optimizing latex applications in creating questions containing mathematical equations. Activities are divided into three stages, namely preparation, implementation and evaluation. As many as 72.5% of participants attended to take part in training activities. Training participants gain knowledge, experience, and the opportunity to try using latex to create mathematical equations. The training activity received a positive response from the training participants. Participants were enthusiastic about taking part in the training and wanted follow-up activities with themes that were still related to the use of technology in learning.
Downloads
Keywords:
Google forms, Evaluation media, Use of latexReferences
Amany, A. (2020). Quizizz sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Daring Pelajaran Matematika. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 2(2), 1–11.
Aryanti, N. N. S. (2021). Efektifitas Google Form Sebagai Media Evaluasi Di Masa Pandemi. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 329–342.
Gehringer, E. (2010). Daily course evaluation with Google forms. ASEE Annual Conference and Exposition, Conference Proceedings.
Haddad, R. J., & Kalaani, Y. (2014). Google Forms: A Real-Time Formative Assessment Approach for Adaptive Learning. Proceedings of the 2014 American Society for Engineering Education, ASEE Annual Conference and Exposition.
Hariono, I., Wiryokusumo, I., & Fathirul, A. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Kognitif Berbasis Google Form Pelajaran Matematika. Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 6(1), 57–68. https://doi.org/10.17977/um039v6i12021p057
Jaya, F. (2022). Pengembangan alat evaluasi menggunakan aplikasi kahoot pada pembelajaran matematika kelas X Apat 1 di SMKN 1 Prajekan. JPM: Jurnal Purnama Media, 1(1), 31–41.
Lima, C. N. de L., Harahap, D. G. S., & Marlissa, D. (2023). Pelatihan Pembuatan Google Form bagi Guru di SMP Negeri 7 Merauke sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ). Jurnal Transformasi Pendidikan Indonesia, 1(1), 13–17.
Loyd, G. E., & Koenig, H. M. (2008). Assessment for Learning: Formative Evaluations. International Anesthesiology Clinics, 46(4), 85–96. https://doi.org/10.1097/AIA.0b013e31818623df
Mulatsih, B. (2020). Penerapan Aplikasi Google Classroom, Google Form, dan Quizizz Dalam Pembelajaran Kimia di Masa Pandemi Covid-19. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1).
Nabilla, R., & Kartika, T. (2020). Whatsapp Grup Sebagai Media Komunikasi Kuliah Online. Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(2), 193–202. https://doi.org/10.30596/interaksi.v4i2.4595
Nuraeni, I., Ni’mah, K., & Rahayu, D. V. (2020). Implementasi Focusky dan Kahoot dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Terhadap Matematika. Jurnal Derivat, 7(2), 46–52.
Pangga, D., Ahzan, S., Gummah, S., Prasetya, D. S. B., & Hidayat, S. (2021). Pembuatan Soal Online di Google form bagi Guru MA Al-Intishor Tanjung Karang. Lumbung Inovasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 69–74.
Permendikbud No 23, (2016).
Rhomadhona, H., Utomo, H. S., Aprianti, W., & Kusrini, W. (2021). Pelatihan Penggunaan Google Classroom dan Google Meet Sebagai Media Pembelajaran Daring di Masa Pandemi. Jurnal WIDYA LAKSMI, 1(2), 55–61.
Rulyansah, A. (2022). Pelatihan Pengembangan Soal HOTS dengan Memanfaatkan Quizizz untuk Guru Sekolah Dasar Pedesaan. Indonesia Berdaya, 3(1), 165–172. https://doi.org/10.47679/ib.2022195
Rusdiana, R. Y., Putri, W. K., & Sari, V. K. (2021). Pelatihan pembuatan media pembelajaran menggunakan canva bagi guru SMPN 1 Tegalampel Bondowoso. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4(3), 209–213. https://doi.org/10.29303/jpmpi.v3i2.952
Safi’i, I., & Amar, F. (2019). Pelatihan Penyusunan Instrumen Evaluasi Berstandar Hots Bagi Guru-Guru SD di Wilayah Banyudono. Abdimas Dewantara, 2(2), 149–157.
Setiani, R. N., & Firmansyah, D. (2022). Kahoot! Sebagai alat evaluasi pembelajaran dikombinasikan dengan Aplikasi math: Aritgeo saat pandemi COVID-19. Pythagoras: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 13–28. https://doi.org/10.33373/pythagoras.v10i1.2850
Silitonga, C. W. P., & Rahma, I. F. (2023). Penggunaan Aplikasi WhatsApp Auto Respon sebagai Media Pembelajaran Matematika. Jurnal Basicedu, 7(1), 490–498.
Sinsuw, A. A. E., & Sambul, A. M. (2013). Pelatihan pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi gagi guru-guru SMP. Jurnal Teknik Elektro Dan Komputer, 6(3), 105–110.
Syofyan, H., Susanto, R., & Ulum, M. B. (2021). Pelatihan multimedia bagi guru dalam menunjang pembelajaran daring. International Journal of Community Service Learning, 5(4), 273–281. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v5i4
Terasne, Permana, D., Salim, A., Utama, I. M. P., & Hanan, A. (2020). Pelatihan Pemanfaatan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Alternatif Pada Masa Covid -19 Bagi Guru. SASAMBO: Jurnal Abdimas (Journal of Community Service), 2(3), 95–100.
Utami, L. W. S. (2021). Penggunaan Google Forms dalam Evaluasi Hasil Belajar Peserta Didik di Masa Pandemi Covid-19. Teaching: Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1(3), 150–156.
Winaryati, E. (2018). Penilaian Kompetensi Siswa Abad 21. Prosiding Seminar Nasional & Internasional, 1(1), 6–19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fitrianto Eko Subekti, Akhmad Jazuli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.