KUALITAS PRODUK DAN KEPUTUSAN PEMBELIAN: PERAN BIAYA PEMASARAN SEBAGAI PEMODERASI
DOI:
https://doi.org/10.37478/als.v14i01.3237Abstract
The aim of this study is to test and analyze the effect of product quality on purchase decision which is moderated by marketing costs. The sample for this study uses food and staple retailing listed on the Indonesia Stock Exchange for the 2019-2022 period, while the analysis year used to test the hypothesis is the 2020-2022 period. This study uses a panel data regression approach with the help of eviews version 13. The results of this study find that product quality has a positive and significant effect on purchase decision, while marketing costs can not strengthen the effect of product quality on purchase decision. This study contributes to future studies because it fills the void of previous studies which have not used secondary data approaches to measure product quality and purchase decisions
Downloads
Keywords:
product quality, marketing costs, Purchase decisionReferences
Aghitsni, W. I., & Busyra, N. (2022). Pengaruh kualitas produk terhadap keputusan pembelian kendaraan bermotor di Kota Bogor. JIMEA: Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, dan Akuntansi. 6(3), 38-51.
Aldini., Feriyansyah, A., & Venanza, S. (2021). Pengaruh kualitas produk terhadap keputusan pembelian handphone Oppo di Kota Pagar Alam. Jurnal Aktiva: Riset Akuntansi dan Keuangan. 3(1), 44-53.
Amelisa, L., Yonaldi, S., & Mayasari, H. (2016). Analisis pengaruh kualitas produk dan harga terhadap keputusan pembelian gula tebu. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan. 7(3), 1-4.
Ardiansyah, M. F., & Khalid, J. (2022). Pengaruh promosi, persepsi harga dan lokasi terhadap keputusan pembelian di angkringan nineteen. Humantech: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia. 1(10), 1419-1430.
Cahya, A. D., Sangidah, U., & Rukmana, D. (2021). Pengaruh kualitas produk dna harga terhadap keputusan pembelian pada UMKM toko Azam di Kecamatan Rantau Rasau Kabupaten Tanjung Jabung Timur. Jurnal Mirai Manajemen. 6(1), 70-82.
Christino, A., Erya, F., Hendry., & Lovencia, C. E. (2020). Pengaruh strategi pemasaran, pelayanan dan harga terhadap keputusan pembelian tiket pesawat terbang. E-Jurnal Manajemen. 9(8), 3259-3278.
Danyndra, D. D., Tumbel, T. M., & Walangitan, O. F. C. (2021). Pengaruh produk, harga, tempat, promosi terhadap keputusan pembelian pada CV Dio Dea Telecell. Productivity. 2(6), 477-482.
Dwiputra, Y., Lisa, L., Sutarno, S. Anggraini, D., Supriyanto, S. (2022). Pengaruh kualitas produk terhadap keputusan pembelian di PT. Alam Bumi Lestari. SOSMANIORA: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora. 1(2), 133-140.
Erlangga, H., Nurjaya., Sunarsi, D., Mas’adi, M., Jasmani. (2021). Pengaruh kualitas pelayanan dan kualitas produk terhadap keputusan pembelian konsumen sepeda motor honda di PT. Panca Sakti Perkasa di Bintaro. Jurnal PERKUSI: Pemasaran, Keuangan, dan Sumber daya Manusia. 1(4), 464-472.
Fansurizal., & Aprianti, K. (2022). Pengaruh harga, kualitas produk dan lokasi terhadap keputusan pembelian. Jurnal Manajemen, 14(2), 487-494.
Firmansyah., & Nalurita, S. (2022). Pengaruh marketing online dan potongan harga terhadap leputusan pembelian di Toko The Athlete’s Foot. Jurnal Mitra Manajemen. 13(2), 35-44.
Iskandar, H. (2021). Analisis pengaruh kualitas produk terhadap keputusan pembelian di Restoran Remaja Kuring Serpong. Jurnal Manajemen Perhotelan dan Pariwisata. 4(2), 75-89.
Kesuma, M., Fitria, D., & Umar, A. U. A. A. (2021). Pengaruh harga, kualitas produk dan promosi terhadap keputusan pembelian produk Pattaya Corner Kota Salatiga. Jurnal Ilmiah Manajemen Ubhara. 3(1), 13-21.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2014). Principle of marketing. 15 Edition. New Jersey: Pearson Pretice Hall.
Maiza, F., Sutardjo, A., & Hadya, R. (2022). Pengaruh kualitas dan harga produk terhadap keputusan pembelian konsumen pada toko Nazurah Hijab di Kubang Tungkek Kabupaten Lima Puluh Kota. Jurnal Matua. 4(2), 375-386.
Manopo, C., Tampi, J. R. E., & Tumbel, Tinneke, M. (2021). Pengaruh kualitas produk terhadap keputusan pembelian produk oriflame Kota Manado. Productivity. 2(6), 499-502.
Nasution, A. E., Putri, L. P., & Lesmana, M. T. (2019). Analisis pengaruh harga, promosi, kepercayaan dan karakteristik konsumen terhadap keputusan pembelian konsumen pada 212 mart di Kota Medan. Proseding Seminar Nasional Kewirausahaan, 1(1), 194-199.
Oktavenia, K. A. R., & Ardani, I. G. A. K. S. (2019). Pengaruh kualitas produk terhadap keputusan pembelian handphone nokia dengan citra merek sebagai pemediasi. E-Jurnal Manajemen Unud. 8(3), 1374-1400.
Pristiawan, H. E., Mariah, M., & Bahasoan, S. (2022). Pengaruh kualitas produk, harga, dan lokasi terhadap keputusan pembelian pada bakso granat Malang Indah. Nobel Management Review. 3(1), 52-63.
Yahya, M. Z., & Sukandi, P. (2022). Pengaruh promosi, harga dan kualitas produk terhadap keputusan pembelian pada marketplace shopee. Jurnal Bisnis Manajemen & Ekonomi. 20(1), 623-635.
Zaenal, F. A., Ramlawati, R., & Suriyati, S. (2018). Pengaruh pemasaran online, harga, pelayanan dan etika bisnis terhadap keputusan pembelian produk. YUME: Journal of Management. 1(2), 222-232
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
An author who publishes in ANALISIS agrees to the following terms:
- Author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal
- Author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book) with the acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Author is permitted and encouraged to post his/her work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).