MERAJUT KESUKSESAN BERAS LOKAL: ANALISIS MENDALAM STRATEGI PEMASARAN BERAS MBAY DI KABUPATEN FLORES TIMUR

Authors

  • Rafael Octavianus Byre Program Studi Manajemen, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Flores

DOI:

https://doi.org/10.37478/als.v14i2.4537

Abstract

Consumer perception of Mbay rice and its marketing strategy in East Flores Regency is the subject of this study. This study involved one hundred respondents through questionnaires and interviews. A combination of quantitative and qualitative methods was used. The results of multiple linear regression analysis obtained product, promotion and location variables have a significant effect on consumer purchasing decisions (adjusted R2 = 0.528). SWOT analysis provides recommendations for new strategies. These include increasing digital marketing, improving product quality, increasing prices, building distribution networks, and creating a premium image. STP analysis presents demographic and geographic segments, focusing on middle and upper income women aged 18 to 50 years. The positioning of Mbay rice should prioritize product quality and competitive prices. It is hoped that by implementing this strategy, Mbay Rice will gain a larger market share and strengthen its position in the local market in East Flores Regency.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Product, Price, Advertising, Place, Purchase Decision

References

Akdon (2011). Strategic Management for Educational Management (Manajemen Strategik untuk Manajemen Pendidikan). Bandung: Alfabeta.

Alma, Buchari. (2003). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Edisi 2. Bandung: Alfabeta

Alma, Buchari. (2015). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.

Angipora, Marius P. (2002). Dasar-Dasar Pemasaran. Jakarta:PT. Raja Grafindo Persada

Assauri, S. (2013). Manajemen Pemasaran; Dasar, Konsep dan Strategi. Jakarta: PT. Grafindo Persada

BPS. (2015). Statistik Indonesia: Indonesia dalam angka 2015. Jakarta: Badan pusat Statistik Indonesia

Craven, David W. (2000).Pemasaran Strategis, Edisi Keempat. Jakarta: Penerbit Erlangga

Kotler & Amstrong (2008). Prinsip-prinsip Pemasaran. Jilid 1 dan 2.Edisi 12. Jakarta: Erlangga

Kotler, K. (2009). Manajemen Pemasaran 1.Edisi ketiga belas. Jakarta: Erlangga

Kotler, P.,& Keller, K. L. (2015), Manajemen Pemasaran, Jilid 2, Edisi 13. Jakarta: Erlangga

Kotler, P. &Keller, K. L. (2016). Marketing Managemen, 15th Edition, Pearson Education. Inc.

Lamb, C.W. et.al. 2001. Pemasaran. Edisi Pertama, Salemba Empat: Jakarta

Lupiyoadi dan Hamdani, 2006. Manajemen Pemasaran jasa Edisi kedua. Jakarta: Penerbit Salemba Empat.

Manullang. (1991). Manajemen Personalia. Medan : Ghalia Indonesia.

Monroe. 2003. Pricing Making Profitable Decision. New York: McGraw-Hill.

Natalia, S. L. (2012). Pengetahuan dan Sikap Terhadap Gaya Hidup Sehat Pada Mahasiswa Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Sumatera Utara 2012. Skripsi Mahasiswa tidak diterbitkan. Universitas Sumatera Utara.

Nasution, A. H. (2006). Manajemen Industri. Yogyakarta: CV. Andi Offset

Peter, J. Paul dan Olson, Jerry C. (2002). Perilaku konsumen dan strategi pemasaran. Terjemahan. Jakarta: Erlangga

Royan, F. M. (2009) Distributorship Management, Jakarta: PT.Gramedia Pustaka Utama

Situmorang, James R. (2011). Pemasaran Hijau Yang Semakin Menjadi Kebutuhan Dalam Dunia Bisnis. Jurnal Administrasi Bisnis, Vol.7, No.2, Hal. 131-142.

Sumarwan, Ujang. (2003). Perilaku Konsumen: Teori dan Penerapannya dalam. Pemasaran, Cetakan Pertama. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Swastha. B. (2000). Manajemen Pemasaran Modern. Jakarta:PT Raja GrafindoPersada.

Swastha, B. &Handoko, H. (2011). Manajemen Pemasaran-Analisis Perilaku. Konsumen. Yogyakarta : BPFE.

Tjiptono, Fandy. (1997). Strategi Pemasaran. Edisi kedua. Yogyakarta: ANDI

Tjiptono, Fandy. (1999). Strategi Pemasaran, Yogyakarta: ANDI

Tjiptono, Fandy. (2002).Strategi Pemasaran. Yogyakarta: ANDI

Tjiptono, Fandy. (2008).Strategi Pemasaran, Edisi III. Yogyakarta: CV. Andi Offset

Wilkie, William L. (1994). Consumer Behavior (third edition). New York: John. Willey & Sons, Inc.

Zeithaml, Bitner, dan Gremler. (2009). Service Marketing: Integrating Customer Focus Across the Firm. Singapore: McGraw-Hill.)

Downloads

Published

2024-09-02

How to Cite

Byre, R. O. (2024). MERAJUT KESUKSESAN BERAS LOKAL: ANALISIS MENDALAM STRATEGI PEMASARAN BERAS MBAY DI KABUPATEN FLORES TIMUR. ANALISIS, 14(2), 480-497. https://doi.org/10.37478/als.v14i2.4537