FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI LOYALITAS PELANGGAN RUMAH MAKAN DI KOTA ENDE

Authors

  • Ermelinda Azi Oy Program Studi Ekonomi Pembangunan, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Flores
  • Yustina Paulina Penu Program Studi Ekonomi Pembangunan, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Flores

DOI:

https://doi.org/10.37478/als.v15i01.5338

Abstract

This study aims to determine the effect of food quality on restaurant customer loyalty. 2. To determine the effect of price on restaurant customer loyalty. 3. To determine the effect of promotion on restaurant customer loyalty. The research method used is a quantitative and qualitative approach method. This research was conducted in Ende City. The sample in this study was 100 restaurant customers in Ende City. This study uses Multiple Linear Regression analysis tools. The results of the analysis are as follows: The food quality variable shows that partially or individually it has a significant effect on customer loyalty of restaurants in Ende City with a significance level of 0.000 <0.05, and Tcount <Ttable (7.425> 1.660), The price variable shows that partially or individually it has a significant effect on customer loyalty of restaurants in Ende City. With a significance level of 0.000 <0.05, and Tcount> Ttable (8.346> 1.660). The promotion variable shows that partially or individually it has a significant effect on customer loyalty of restaurants in Ende City. With a significance level of 0.000 <0.05, and Tcount> Ttable (11.469> 1.660). The variables of food quality, price, promotion simultaneously or together have an effect on customer loyalty of restaurants in Ende City. The contribution of the food quality, price and promotion variables is 81.6% while the remaining 18.4% is explained by other variables that are not examined in this research model.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Food Quality, Price, Promotion, Customer Loyalty

References

Ambarwati, J., & Vitaningrum, M. R. (2021). Pengaruh Likuiditas Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan. COMPETITIVE Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 2(5), 128.

Andrian, R., Zulkifli Siregar, & Sahnan, M. (2021). Pengaruh Penggunaan Alat Kontrasepsi Dan Migrasi Penduduk Terhadap Pertumbuhan Penduduk Di Provinsi Sumatera Utara. Jekkp (Jurnal Ekonomi, Keuangan Dan Kebijakan Publik), 3(2), 63–71.

Budiharjo, R. (2018). Pengaruh Profitabilitas Dan Leverage Keuangan Terhadap Return Saham Pada Perusahaan Industri Konsumsi Makanan Dan Minuman Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Pendahuluan Salah Satu Informasi Yang Dibutuhkan Investor Adalah Informasi Laporan Keuangan At. Deepublish, 11(1), 464–485.

Budiono, A. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Persepsi Harga, Promosi, Lokasi, Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Konsumen Melalui Kepuasan Konsumen Di Rumah Makan Bebek Kaleo Tebet Jakarta Selatan Dimasa Pandemi COVID- 19. SEGMEN Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 2(17), 223–247.

Dita. (2010). Pengaruh Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Majestyk Backry & Cake Shop Cabang H.M Yamin Medan. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 2(1), 20.

Ghozali, I. (2019). Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Badan Penerbit Universitas Diponegoro, Semarang.

Hafidz, S., Caria Ningsih, & Fajri, I. (2021). Dampak Pelayanan Gofood Terhadap Penjualan Unit Usaha Mikro Makanan Lokal Mitra Gofood Di Kota Bandung. Tourism Scientific Journal, 6(2), 251–262.

Hamzah, A., & Suhardi, D. D. (2019). Tingkat Literasi Keuangan dan Financial Technology pada Pelaku Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) Kabupaten Kuningan. Jurnal Ilmiah Manajemen Fakultas Ekonomi, 2(5), 97–108.

Hariani, M., Utomo, B., & Purwanti, S. (2018). Pengaruh Keragaman Produk Dan Kualitas Produk Terhadap Citra Merek. Jurnal Agrimas, 2(1), 49–56.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2019). Principles of Marketing, 17th Edition. Prentice Hall, New Jersey.

Mubayyanah, M. (2021). Ragam Menu, Harga, Dan Lokasi: Pengaruhnya Terhadap Loyalitas Pelanggan Restoran? Masyrif: Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 1(1), 55–80.

Mukhlis, R. (2019). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Loyalitas Pelanggan (Studi Kasus Restoran India Kota Tebing Tinggi). Diss. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, 1(1), 20.

Santoso, J. B. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan, Dan Harga Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Konsumen. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 16(1), 127–148.

Sinambela, E. A., & Mardikaningsih, R. (2022). Harga Dan Keberagaman Produk Serta Pengaruhnya Terhadap Loyalitas Pelanggan Restoran. Jurnal Ilmiah Satyagraha, 5(1), 37–4

Sugiyono, P. D. (2019). Metode Penelitian Kuantitiatif, Kualitatif Dan R&D. In Andi Offset, Yogyakarta (Vol. 53, Issue 9).

Undang-Undang Republik Indonesia. (2008). Nomor 20 Tentang Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah. Jakarta, 1.

Downloads

Published

2025-03-01 — Updated on 2025-03-06

Versions

How to Cite

Oy, E. A. ., & Penu, Y. P. (2025). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI LOYALITAS PELANGGAN RUMAH MAKAN DI KOTA ENDE. ANALISIS, 15(01), 254-269. https://doi.org/10.37478/als.v15i01.5338 (Original work published March 1, 2025)