Pengaruh Penggunaan Media Animasi terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 1 Ndona
Abstract
This research aims to determine the effect of using animation media on the learning outcomes of class VIII students at SMPN 1 Ndona for the 2022/2023 academic year. The type of research used in this research is quantitative research using experimental methods. The population in this study was all students in class VIII of SMPN 1 Ndona, totaling 80 people, and the sample in this study was class VIII A, totaling 24 people, which was obtained using random sampling techniques. The data obtained from the research sample is in the form of student learning outcomes. Based on the results of data analysis and discussion of research results, it can be concluded that animation media has an influence on learning outcomes for class VIII students at SMPN 1 Ndona. This is proven by the average cognitive learning results of 85.21%, affective learning results of 81.94%, and psychomotor learning results of 85.42%. From the results of the hypothesis test, the value of Sig. (2-tailed) = 0.000<0.05, then it is concluded that H1 it is accepted and H0 rejected.
Downloads
Keywords:
Animation Media, Cognitive, Affective, Psychomotor Learning Outcomes of students.References
Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P. (2013). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Semarang: UNISSULA PRESS.
Andriana, Johari, (2014). Penerapan Media Video dan Animasi pada Materi Memvakum dan Mengisi Refrigeran terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal of Mechanical Engineering Education, 1(1).
Arifin, A. Z. (2013). Pemanfaatan Media Animasi dalam Peningkatan Hasil Belajar pada Pembelajaran Shalat. Jurnal Mimbar PGSID, 2(1).
Arikunto, S. (2015). Dasar – Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
(2012). Dasar – Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Astuti, M. (2013). Penggunaan Media Animasi terhadap Hasil Belajar Siswa SMP Satap Banjamasi. Jurnal Mimbar PGSID, 2(1).
Devi, D. (2017). Penerapan dan Pemanfaatan Media Animasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal of Biology Education Research, 2(2).
Djumali. (2014). Landasan Pendidikan. Yogyakarta: Gava Media.
Fadriati, M. D. (2017). Pengaruh Media Animasi terhadap Peningkatan Belajar Siswa. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA, 1(1).
Hanafiah, N. (2012). Penggunaan Media Animasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Media Ilmu Keolahragaan Indonesia, 1(1).
Herawati, A. S. (2014). Kontruksi Konsep Relasi dan Fungsi dalam Sistem GUI Matlab. Prosiding Seminar Nasional Matematika. Diambil dari https://jurnal.unej.ac.id/index.php/psmp/article/view/958.Hal 3
Jembari, Tika, I. A. (2015). Pengembangan Video Animasi Dua Dimensi dengan Model Waterfall pada Pembelajaran IPS Kelas VIII. E-Journal Theknologi Universitas Ganesha, 3(1).
Khotima, K. & Setiani, P. P. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Screencast-O-Matic (SOM) Berbasis Problem Based Learning pada Mata Kuliah Pendidikan Kewarganegaraan. JPK: Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 6(1).
Kurniawati, N. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Animasi terhadap Aktivitas Belajar dan Penguasaan Materi oleh Siswa. Skripsi. FKIP Bandar Lampung.
Kurniawan, A. (2015). Kefektifan Penggunaan Media Video Animasi dalam Pembelajaran Keterampilan Menyimak Bahasa Jerman Peserta Didik Kelas X Mia SMAN 1 Sedayu Bantul. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.
Kurniawan, M. (2017). Pengaruh Penerapan Media Film Animasi terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pertumbuhan dan Perkembangan pada Tumbuhan. Jurnal Pengembangan, 6(5).
Nurhidayanti, A. (2021). Penggunaan Media Animasi terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Didaktika, 12(1).
Putri, N. T. A., Marpaung, R. R. T., & Sikumbang, D. (2019). Pengaruh Model Discovery Learning terhadap Aktifitas dan Hasil Belajar Siswa Kognitif Peserta Didik. Jurnal Bioterdidik, 7(4).
Ratumanan, T. G. (2015). Inovasi Pembelajaran. Yogyakarta: Penerbit Ombak.
Rahmayanti, L.(2018). Pengaruh Penggunaan Media Video Animasi terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN Se-Gugus Sukodono Sidoarjo. JPGSD, 6(4).
Salmin, H. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Animasi terhadap Hasil Belajar Siswa dan Aktivitas Siswa. E-Jurnal Prodi Teknologi Pendidikan, 1(1).
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta CV.
(2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta CV.
(2017). Metode Penelitian Pendidikan.Bandung: Alfabeta CV.
Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Syahrum & Salim. (2012). Metodologi Pembelajaran Kuantitatif. Bandung: Citapustaka Media.
Trianto. (2013). Desain Model Pembelajaran Inovatif-progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Widodo & Widayanti, L. (2013). Peningkatan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Siswa dengan Metode Promblem Based Learning pada Siswa Kelas VIIA MTS Negeri Donomulyo Kulon Progo Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Fisika Indonesia, XVII.
Yunita, L. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Video Animasi terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Sistem Pencernaan di SMP 1 Darusalam. Skripsi. Banda Aceh:UIN Ar- raniry Darusalam.
Zubaidah, S. (2017). Perspektif Gender dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Marwah, XII (1).
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.