ANALISIS SIKAP DISIPLIN PADA MATA KULIAH GEOMETRI DASAR MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL BERBASIS ETNOMATEMATIKA
DOI:
https://doi.org/10.37478/jupika.v5i1.1751Abstract
The purpose of this study was to analyze student discipline attitudes using an ethnomathematical-based contextual learning model. The sample in this study was the second-semester students of the Mathematics Education Study Program at the University of Flores totaling 29 people. This study uses survey and correlational methods. The instrument used is a questionnaire consisting of 40 statements based on indicators of student discipline attitudes. The results showed that the use of ethnomathematical-based contextual learning models obtained an average percentage of 62, 44% in the high category. This means that there is a positive influence of disciplined attitudes on ethnomathematical-based contextual learning.
Downloads
Keywords:
Ethnomathematics, Contextual, DisciplineReferences
Fajriyah, E. (2018). Peran etnomatematika terkait konsep matematika dalam mendukung literasi. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 114–119.
Hutagaol, K. (2013). Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama. Infinity Journal, 2(1), 85. https://doi.org/10.22460/infinity.v2i1.27
Isharyadi, R. (2018). Pengaruh Penerapan Pendekatan Kontekstual Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(1), 48. https://doi.org/10.24127/ajpm.v7i1.1342
Nugraha, T., Maulana, M. & Jayadinata, A. K. (2017). Pengaruh Pendekatan Kontekstual Berbasis Etnomatematika Budaya Sunda Terhadap Kemampuan Pemahaman dan Disposisi Matematis Siswa pada Materi Persegipanjang. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 761–770. https://ejournal.upi.edu/index.php/penailmiah/article/view/11212
Putri, L. (2017). Eksplorasi Etnomatematika Kesenian Rebana Sebagai Sumber Belajar Matematika Pada Jenjang Mi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar UNISSULA, 4(1), 136837. https://doi.org/10.30659/pendas.4.1.
Ramdhani, M. A. (2014). Lingkungan Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 8(1), 28–37.
Richardo, R. (2017). Peran Ethnomatematika Dalam Penerapan Pembelajaran Matematika Pada Kurikulum 2013. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 7(2), 118. https://doi.org/10.21927/literasi.2016.7(2).118-125
Riduwan, A. (2007). Rumus dan Data Aplikasi Statistik. Bandung: Alfabeta.
Sambada, D. (2012). Peranan Kreativitas Siswa Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Fisika Dalam Pembelajaran Kontekstual. Jurnal Penelitian Fisika Dan Aplikasinya (JPFA), 2(2), 37–47.
Saripudin, D & Komalasari, K. (2016). 5726-5731.Pdf (pp. 5726–5731).
Wahjono, S. (2015). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Salemba Empat.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.