ANALISIS SIKAP DISIPLIN PADA MATA KULIAH GEOMETRI DASAR MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL BERBASIS ETNOMATEMATIKA

Authors

  • Maria Fatima Mei Universitas Flores
  • Stefania Baptis Seto Universitas Flores
  • Stefanus Notan Tupen Universitas Flores

DOI:

https://doi.org/10.37478/jupika.v5i1.1751

Abstract

The purpose of this study was to analyze student discipline attitudes using an ethnomathematical-based contextual learning model. The sample in this study was the second-semester students of the Mathematics Education Study Program at the University of Flores totaling 29 people. This study uses survey and correlational methods. The instrument used is a questionnaire consisting of 40 statements based on indicators of student discipline attitudes. The results showed that the use of ethnomathematical-based contextual learning models obtained an average percentage of 62, 44% in the high category. This means that there is a positive influence of disciplined attitudes on ethnomathematical-based contextual learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Ethnomathematics, Contextual, Discipline

References

Fajriyah, E. (2018). Peran etnomatematika terkait konsep matematika dalam mendukung literasi. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 114–119.

Hutagaol, K. (2013). Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama. Infinity Journal, 2(1), 85. https://doi.org/10.22460/infinity.v2i1.27

Isharyadi, R. (2018). Pengaruh Penerapan Pendekatan Kontekstual Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(1), 48. https://doi.org/10.24127/ajpm.v7i1.1342

Nugraha, T., Maulana, M. & Jayadinata, A. K. (2017). Pengaruh Pendekatan Kontekstual Berbasis Etnomatematika Budaya Sunda Terhadap Kemampuan Pemahaman dan Disposisi Matematis Siswa pada Materi Persegipanjang. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 761–770. https://ejournal.upi.edu/index.php/penailmiah/article/view/11212

Putri, L. (2017). Eksplorasi Etnomatematika Kesenian Rebana Sebagai Sumber Belajar Matematika Pada Jenjang Mi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar UNISSULA, 4(1), 136837. https://doi.org/10.30659/pendas.4.1.

Ramdhani, M. A. (2014). Lingkungan Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 8(1), 28–37.

Richardo, R. (2017). Peran Ethnomatematika Dalam Penerapan Pembelajaran Matematika Pada Kurikulum 2013. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 7(2), 118. https://doi.org/10.21927/literasi.2016.7(2).118-125

Riduwan, A. (2007). Rumus dan Data Aplikasi Statistik. Bandung: Alfabeta.

Sambada, D. (2012). Peranan Kreativitas Siswa Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Fisika Dalam Pembelajaran Kontekstual. Jurnal Penelitian Fisika Dan Aplikasinya (JPFA), 2(2), 37–47.

Saripudin, D & Komalasari, K. (2016). 5726-5731.Pdf (pp. 5726–5731).

Wahjono, S. (2015). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Salemba Empat.

Downloads

Published

2021-03-31

How to Cite

Mei, M. F. ., Seto, S. B., & Tupen, S. N. (2021). ANALISIS SIKAP DISIPLIN PADA MATA KULIAH GEOMETRI DASAR MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL BERBASIS ETNOMATEMATIKA. JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 5(1), 17-23. https://doi.org/10.37478/jupika.v5i1.1751

Issue

Section

Articles