PENGARUH PEMBELAJARAN QUIZ TEAM DITINJAU DARI MOTIVASI BELAJAR DAN HASIL BELAJAR

Authors

  • Muhammad Asran Universitas Sulawesi Barat
  • Aprisal Aprisal Universitas Sulawesi Barat
  • Amran Yahya Universitas Sulawesi Barat

DOI:

https://doi.org/10.37478/jupika.v6i2.2919

Abstract

This study aims to elucidate quiz team learning based on learning motivation and students' mathematics learning outcomes. The type in this study is experimental research. The research design was quasi-experimental with a nonequivalent control group design. The population in this study were all class VIII students at SMP Negeri 1 Tinambung for the 2022/2023 academic year. Sampling in this study uses a simple random sampling technique. Data were analysed using independent sample t-tests and post hoc tests (t-benferroni). The resulting study showed that there were differences in quiz team learning and conventional learning based on learning motivation, there were differences effect of quiz team learning and conventional learning based on student mathematics learning outcomes, and quiz team learning was better than conventional learning based on learning motivation and student mathematics learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Quiz Team, Learning Motivation, Student Mathematics Learning Outcomes

References

Auliani, N. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran Aktif Quiz team Terhadap Motivasi Belajar Matematika Kelas V MI Kota Jawa Bandar Lampung. Skripsi diterbitkan Lampung: UIN Raden Intan Lampung.

Dalvi. (2006). Upaya Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa dalam pembelajaran Agama dengan Menggunakan Metode Pembelajaran Aktif Tipe Quiz team. Jurnal Guru, 3(1).

Dewi, V., R., Syamsuri, S., & Khaerunnisa, E. (2019). Karakteristik Motivasi Ekstrinsik Dan Intrinsik Siswa SMP Dalam Belajar Matematika. Jurnal Penelitian Pengajaran Matematika, 1(2).

Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172-182,

Kurniati, R., & Wildaniati, Y. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Tipe Team Quiz Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Linear: Journal of Mathematics Education, 4(1), 35-42.

Kusumawardani, C. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran Team Quiz terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas V MIN 10 Bandar Lampung. Doctoral Dissertation. UIN Raden Intan Lampung.

Lestari, L. (2017). Pengaruh Strategi Team Quiz terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas IV SD 20 Pontianak Selatan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(4).

Lestari, R. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Active Learning Tipe Quiz team Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VII SMP Pembangunan Laboratorium Universitas Negeri Padang. Jurnal Manajemen Pendidikan, 3 (2), 275-286.

Lestari, M.P.P., Ardana, I.M., & Suryawan, I.P.S. (2022). Analisis Motivasi Belajar Matematika Beserta Alternatif Solusinya pada Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Denpasar di Masa Pandemi. Wahana Matematika dan Sains: Jurnal Matematika, Sains, dan Pembelajarannya, 16(1), 40-51.

Mahanani, H., R. (2022). Survei Motivasi Belajar Siswa Kelas IV di SD Kanisius Wirobrajan Selama Masa Pandemi. Skripsi diterbitkan. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.

Marcella, A., Wulanata, I. A., & Listiani, T. (2018). Penerapan Team Quiz Untuk Meningkatkan Kemampuan Kerja Sama Antar Siswa Kelas VIII-B Pada Mata Pelajaran Matematika. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 1(2), 124. https://doi.org/10.19166/johme.v1i2.799

Parnayathi, I.G.A.S. (2020). Penggunaan Metode Pembelajaran Team Quiz sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar IPA. Journal of Education Action Research, 4(4), 473-480.

Ramlah. (2021). Pengaruh Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Quiz team terhadap Motivasi Belajar IPS Siswa Kelas V SD Inpres Tattakang Kecamatan Pallangga Kabupaten Gowa. Skripsi diterbitkan. Makassar: FKIP Universitas Muhammadiyah Makassar.

Sabil, H., & Winarni, S. (2013). Meningkatkan Hasil Belajarmatematika Siswa Padamateri Persamaan Kuadrat Dengan Metode Belajar Aktif Tipe Quiz team Di Kelas Ix Smpn 24 Kota Jambi. Edumatica, 03(02). https://doi.org/https://doi.org/10.22437/edumatica.v3i02.158

Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro 3 (1), 73-82.

Downloads

Published

2023-09-02

How to Cite

Asran, M., Aprisal, A., & Yahya, A. (2023). PENGARUH PEMBELAJARAN QUIZ TEAM DITINJAU DARI MOTIVASI BELAJAR DAN HASIL BELAJAR. JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 6(2), 116-123. https://doi.org/10.37478/jupika.v6i2.2919