PENGARUH PENGGUNAAN ALAT PERAGA TERHADAP HASIL BELAJAR MATERI BENTUK ALJABAR PADA SISWA SMP NEGERI 1 NDONA
DOI:
https://doi.org/10.37478/jupika.v7i1.3168Abstract
The aim of this research is to determine the effect of using teaching aids in improving student learning outcomes in algebra material. This research uses quantitative research methods. This research was carried out at SMP Negeri 1 Ndona, with the population taken being all class VII students of SMP Negeri 1 Ndona totaling 175 people with a class size of 5. The sampling technique used in this research was probability sampling (random). Therefore, class IV A students were selected as the experimental class and class IV B students were selected as the control class. The instrument used is a test, with data analysis techniques using the SPSS for Windows program. Based on the tests that have been carried out, there is a significant influence in the use of teaching aids on student learning outcomes in algebra form at SMP Negeri 1 Ndona. This can be seen from the results of the hypothesis test tcount> ttable or 8.871> 1.668 and sig. < 0.05 or 0.00 > 0.05 then Ho is rejected. So it can be concluded that there is an influence of the use of teaching aids on learning outcomes.
Downloads
Keywords:
Props, Algebraic Forms, Learning OutcomesReferences
Aini, H. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Menggunakan Alat Peraga (Abp) Dan Metode Pembelajaran Yang Bervariasi Pada Mata Pelajaran Matematika Dan Bahasa Indonesia. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, (2), 94-100, https://doi.org/10.33394/jtp.v0i2.1243
Amirullah, SE., M. . (2015). Populasi dan sampel. Malang: Bayumedia Publishing Malang.
Astiti, N. D., Mahadewi, L. P. P., & Suarjana, I. M. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar IPA. Mimbar Ilmu, 26(2), 193–203. https://doi.org/10.23887/mi.v26i2.35688
Badhi, M. K. ., Sa’o, S., & Naja, F. Y. (2020). PENGGUNAAN ALAT PERAGA MANIK – MANIK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS VII SMP NEGERI SOKORIA . JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 3(2), 111-120. https://doi.org/10.37478/jupika.v3i2.677
Dimyati & Mudjiono. (2016). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineke Cipta
Isma, A., Isma, A., Isma, A., & Isma, A. (2023). Peta Permasalahan Pendidikan Abad 21 di Indonesia. Jurnal Pendidikan Terapan, 1(3), 11–28. https://doi.org/10.61255/jupiter.v1i3.153
Jagom, Y. O., Uskono, I. V., & Fernandez, A. J. (2020). Pemanfaatan Alat Peraga Matematika Sebagai Media Pembelajaran Di SD Oebola Di Nusa Tenggara Timur. Jurnal Abdidas, 1(5), 339-344. https://doi.org/10.31004/abdidas.v1i5.73
Khotimah, S. ., & Risan, R. (2019). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Materi Bangun Ruang. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 48. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i1.17108
Naja, F. Y. (2018). PENGGUNAAN ALAT PERAGA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA SMP. JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 1(1), 26-34. Retrieved from https://e-journal.uniflor.ac.id/index.php/jupika/article/view/524
Permendikbud_Tahun2016_Nomor022_Lampiran.pdf. (2016). Standar Proses pendidikan Dasar dan Menengah.
Purwanto, N. (2010). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Retnaningsih, C. (2023). Penggunaan Alat Peraga Untuk Meningkatkan Haasil Belajar Belajar Mata Pelajaran IPA di Kelas IV SD Negeri 6 Buntok. Jurnal Saintifik, 21(1), 17-24. DOI: https://doi.org/10.58222/js.v21i1.122
Sarumaha, Y. A., Pratama, R., Saputri, W. O. D., & Hofifah, R. T. (2024). Penggunaan Alat Peraga Papan Peluang Matematika pada Materi Peluang Kelas VII SMP. Konstruktivisme: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 16(1), 142-151. https://doi.org/10.35457/konstruk.v16i1.3437
Seprianty, S. (2018). Penggunaan Alat Peraga pada Mata Pelajaran IPA sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri 06 Karang Tinggi. Jurnal PGSD, 11(2), 128–134. https://doi.org/10.33369/pgsd.11.2.128-134
Sewang, A. (2015). Manajemen Pendidikan. Malang: Wineka Media.
Sudjana, N. (2019). Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Theresia Yunita Mudamakin, Maria Fatima Mei, Yasinta Yenita Dhiki

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.