PENGARUH PENGGUNAAN ALAT PERAGA TERHADAP HASIL BELAJAR MATERI BENTUK ALJABAR PADA SISWA SMP NEGERI 1 NDONA

Authors

  • Theresia Yunita Mudamakin Pendidikan Matematika
  • Maria Fatima Mei
  • Yasinta Yenita Dhiki

DOI:

https://doi.org/10.37478/jupika.v7i1.3168

Abstract

The aim of this research is to determine the effect of using teaching aids in improving student learning outcomes in algebra material. This research uses quantitative research methods. This research was carried out at SMP Negeri 1 Ndona, with the population taken being all class VII students of SMP Negeri 1 Ndona totaling 175 people with a class size of 5. The sampling technique used in this research was probability sampling (random). Therefore, class IV A students were selected as the experimental class and class IV B students were selected as the control class. The instrument used is a test, with data analysis techniques using the SPSS for Windows program. Based on the tests that have been carried out, there is a significant influence in the use of teaching aids on student learning outcomes in algebra form at SMP Negeri 1 Ndona. This can be seen from the results of the hypothesis test tcount> ttable or 8.871> 1.668 and sig. < 0.05 or 0.00 > 0.05 then Ho is rejected. So it can be concluded that there is an influence of the use of teaching aids on learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Props, Algebraic Forms, Learning Outcomes

References

Aini, H. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Menggunakan Alat Peraga (Abp) Dan Metode Pembelajaran Yang Bervariasi Pada Mata Pelajaran Matematika Dan Bahasa Indonesia. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, (2), 94-100, https://doi.org/10.33394/jtp.v0i2.1243

Amirullah, SE., M. . (2015). Populasi dan sampel. Malang: Bayumedia Publishing Malang.

Astiti, N. D., Mahadewi, L. P. P., & Suarjana, I. M. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar IPA. Mimbar Ilmu, 26(2), 193–203. https://doi.org/10.23887/mi.v26i2.35688

Badhi, M. K. ., Sa’o, S., & Naja, F. Y. (2020). PENGGUNAAN ALAT PERAGA MANIK – MANIK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS VII SMP NEGERI SOKORIA . JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 3(2), 111-120. https://doi.org/10.37478/jupika.v3i2.677

Dimyati & Mudjiono. (2016). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineke Cipta

Isma, A., Isma, A., Isma, A., & Isma, A. (2023). Peta Permasalahan Pendidikan Abad 21 di Indonesia. Jurnal Pendidikan Terapan, 1(3), 11–28. https://doi.org/10.61255/jupiter.v1i3.153

Jagom, Y. O., Uskono, I. V., & Fernandez, A. J. (2020). Pemanfaatan Alat Peraga Matematika Sebagai Media Pembelajaran Di SD Oebola Di Nusa Tenggara Timur. Jurnal Abdidas, 1(5), 339-344. https://doi.org/10.31004/abdidas.v1i5.73

Khotimah, S. ., & Risan, R. (2019). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Materi Bangun Ruang. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 48. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i1.17108

Naja, F. Y. (2018). PENGGUNAAN ALAT PERAGA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA SMP. JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 1(1), 26-34. Retrieved from https://e-journal.uniflor.ac.id/index.php/jupika/article/view/524

Permendikbud_Tahun2016_Nomor022_Lampiran.pdf. (2016). Standar Proses pendidikan Dasar dan Menengah.

Purwanto, N. (2010). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Retnaningsih, C. (2023). Penggunaan Alat Peraga Untuk Meningkatkan Haasil Belajar Belajar Mata Pelajaran IPA di Kelas IV SD Negeri 6 Buntok. Jurnal Saintifik, 21(1), 17-24. DOI: https://doi.org/10.58222/js.v21i1.122

Sarumaha, Y. A., Pratama, R., Saputri, W. O. D., & Hofifah, R. T. (2024). Penggunaan Alat Peraga Papan Peluang Matematika pada Materi Peluang Kelas VII SMP. Konstruktivisme: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 16(1), 142-151. https://doi.org/10.35457/konstruk.v16i1.3437

Seprianty, S. (2018). Penggunaan Alat Peraga pada Mata Pelajaran IPA sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri 06 Karang Tinggi. Jurnal PGSD, 11(2), 128–134. https://doi.org/10.33369/pgsd.11.2.128-134

Sewang, A. (2015). Manajemen Pendidikan. Malang: Wineka Media.

Sudjana, N. (2019). Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2024-03-31

How to Cite

Mudamakin, T. Y., Mei, M. F., & Dhiki, Y. Y. (2024). PENGARUH PENGGUNAAN ALAT PERAGA TERHADAP HASIL BELAJAR MATERI BENTUK ALJABAR PADA SISWA SMP NEGERI 1 NDONA . JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 7(1), 28-34. https://doi.org/10.37478/jupika.v7i1.3168