EKSPLORASI BENTUK ANYAMAN ROTAN PADA USAHA KERAJINAN MASYARAKAT DESA SITA

Authors

  • Flensiana Maria Enot Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Flores, Ende, NTT, Indonesia
  • Stefania Baptis Seto Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Flores, Ende, NTT, Indonesia
  • Maria Goretty D. Bantas Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Flores, Ende, NTT, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/jupika.v7i2.3172

Abstract

Mathematics learning can be obtained through real, everyday life. One form of studying mathematics can be through weaving. The woven material can come from various forms of rattan plants that exist in each region. Sita Village is one of the producers of rattan weaving. The purpose of this study is to explore mathematical concepts found in woven rattan so that it can be used as a learning resource in learning mathematics. This type of research is qualitative research with a descriptive approach. Data collection was carried out using the interview method and the documentation method. The instrument used is in the form of interview guidelines and documentation. The results of this research show that the forms of woven rattan products in Sita Village, such as Rattan Plates, are relevant in a circular shape, Rattan Chairs in a rectangular shape, where these shapes are found in the concept of plane geometry studied in mathematics lessons at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Ethnomathematics, Rattan Weaving

References

Abisaputra, A., & Usman, K. (2019). Manfaat dan Pendapatan Hasil Hutan Bukan Kayu Rotan (Calamus Rotan) di Desa Rende Nao Manggarai Timur Nusa Tenggara Timur. Jurnal Silva Samalas, 2(2), 122-125. DOI: https://doi.org/10.33394/jss.v2i2.3665

Fajriyah, E. (2018). Peran Etnomatematika Terkait Konsep Matematika dalam Mendukung Literasi. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 114-119. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/prisma/article/view/19589

Ibrahim, N. S. W. (2021). Analisis etnomatematika pada kerajinan anyaman bambu terhadap pemebelajaran matematika di kabupaten Sukabumi. Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika), 4(2), 35-40. Doi: https://doi.org/10.37150/jp.v4i2.819

Isnaini, L. (2019). Kerajinan Tenunan Anyaman Bali Terdapat Unsur Etnomatematika. Jurnal MathEducation Nusantara, 2(1), 28-34. DOI: https://doi.org/10.54314/jmn.v2i1.56

Lisnani, Zulkardi, Putri, R. I. I. & Somakim. (2020). Etnomatematika: Pengenalan Bangun Datar Melalui Konteks Museum Negeri Sumatera Selatan Balaputera Dewa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika 9(3): 359–70. Doi: http://dx.doi.org/10.31980/mosharafa.v9i3.754

Nilawati, Yanti, E. & Yanti, H. (2021). Eksplorasi Konsep Matematika pada Teknik Anyaman Tangkin Suku Dayak di Kalimantan Barat. JUWARA: Jurnal Wawasan Dan Aksara 1(2) 164–171. Doi: https://doi.org/10.58740/juwara.v1i2.20

Patri, S. F. D. & Heswari, S. (2022). Etnomatematika Dalam Seni Anyaman Jambi Sebagai Sumber Pembelajaran Matematika. Jurnal Inovasi Penelitian (JIP) 2(8): 2705–2714. Doi: https://doi.org/10.47492/jip.v2i8.1150

Persada, A. R. (2014). Pengaruh Pemahaman Persegi Panjang Terhadap Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal-Soal Matematika YangBerkaitan Dengan Bidang Datar Yang Lain. AL IBTIDA: Jurnal Pendidikan Guru MI. 1(1). Doi: http://dx.doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v1i1.338

Puspadewi, K. R. & Putra, I G. N. N. (2014). Etnomatematika Di Balik Kerajinan Anyaman Bali. Jurnal Matematika 4(2): 80–89. Doi: https://doi.org/10.24843/JMAT.2014.v04.i02.p47

Rahmah, N. (2018). Hakikat Pendidikan Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam 1(2): 1–10. Doi: http://dx.doi.org/10.24256/jpmipa.v1i2.88

Sarwoedi, S., Marinka, D. O., Febriani, P., & Wirne, I. N. (2018). Efektifitas etnomatematika dalam meningkatkan kemampuan pemahaman matematika siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 171-176. https://doi.org/10.33369/jpmr.v3i2.7521

Sa’o, S. (2017). Dasar-Dasar Matematika Pendidikan Untuk Mahasiswa Pendidikan Matematika Dan Pencinta Matematika Pendidikan. Lio: Widya Sari Press Salatiga.

Suciati, R, & A Kusuma, A. B. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Pada Anyaman Bambu. Prosiding Sendika 5(1), 252–59. http://eproceedings.umpwr.ac.id/index.php/sendika/article/view/719.

Ubudiyah, R. N. & Ameli, R. (2021). Analisis Kesulitan Siswa Smp Kelas VIII Dalam Mengerjakan Soal Materi Bangun Datar. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(5): 1337–46. Doi: https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.p%25p

Wurdani, W. P. A. K., & Budiarto, M. T. (2021). Etnomatematika usaha kerajinan anyaman rotan masyarakat Gresik dalam perspektif literasi matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 94-105. Doi: http://dx.doi.org/10.36709/jpm.v12i1.15255

Downloads

Published

2024-07-27

How to Cite

Enot, F. M., Seto, S. B., & Bantas, M. G. D. . (2024). EKSPLORASI BENTUK ANYAMAN ROTAN PADA USAHA KERAJINAN MASYARAKAT DESA SITA. JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 7(2), 79-85. https://doi.org/10.37478/jupika.v7i2.3172