PENGARUH PEMBELAJARAN MATEMATIKA REALISTIK TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA

Authors

  • Maria Brigita Niis Nana Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Timor, Jln El Tari-km.09 Kelurahan Sasi, Kefamenanu-NTT
  • Justin Eduardo Simarmata Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Timor, Jln El Tari-km.09 Kelurahan Sasi, Kefamenanu-NTT
  • Lailin Hijriani Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Timor, Jln El Tari-km.09 Kelurahan Sasi, Kefamenanu-NTT

DOI:

https://doi.org/10.37478/jupika.v7i1.3742

Abstract

This research aims to determine the influence of a realistic mathematics learning approach on the creative thinking abilities of class VII students on the subject of Himpunan at SMP Negeri 1 Malaka Timur. The population size in this study is 81 students and the sample size of 18 students. The type of research used in this research is quasi-experimental research. The design used in this research is The One Group Pretest-Posttest Design, while the data collection technique uses the test method. The data analysis technique uses t-test statistics. The results show that students' creative thinking abilities using Realistic Mathematics Education (RME) obtained a significant value < 0.05, namely 0.001 < 0.05, so H1 is accepted and this means that the Realistic Mathematics Education learning approach influences students' creative thinking abilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Realistic Mathematics Education (RME), Creative Thinking, Sets

References

Astuti, A. (2018). Penerapan Realistic Mathematic Education (Rme) Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Vi SD. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 49-61. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i1.32

Fakhrurrozi, F., & Gultom, S. (2023). Pengaruh Peningkatan Kemampuan Representasi Matematika Dengan Menerapkan Pendekatan Matematika Realistik di SMP Swasta Islam Terpadu AL-Hijrah Deli Serdang. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(3), 438-443. https://doi.org/10.31004/jrpp.v6i3.19017

Hutauruk, M. K., Siregar, Y. P., & Siregar, E. Y. (2020). Efektivitas Pembelajaran Matematika Realistik Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa di SMP Negeri 7 Padangsidimpuan. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 3(1), 55-60.

Jaswandi, L., Hadi, M. S., Kartiani, B. S., & Muzanni, A. (2022). Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linear dua Variabel di MTs Hidayatussibyan NW Sankerang. Realita: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 7(2), 1814-1822. https://doi.org/10.33394/realita.v7i2.6656.

Johar, R., Zubainur, C. M., Khairunnisak, C., & Zubaidah, T. (2022). Membangun kelas yang demokratis melalui pendidikan matematika realistik. Syiah Kuala University Press.

Lidu, M., Simarmata, J. E., & Delvion, E. B. S. (2023). Analisis Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika Berbantuan Aplikasi Geogebra. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 7(3), 395-402. https://doi.org/10.33369/jp2ms.7.3.395-402

Lubis, R., Ahmad, M., & Simanullang, S. (2023). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa SMP Swasta Advent Barus. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 6(1), 48-60. https://doi.org/10.37081/mathedu.v6i1.3719

Naimnule, M., Simarmata, J. E., & Mone, F. (2023). Penggunaan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Kalkulus I Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Timor. Numeracy, 10(1), 33-40. https://doi.org/10.46244/numeracy.v10i1.1906

Nasional, D. P. (2006). Permendiknas No. 22 Tahun 2006 tentang standar isi. Jakarta: Depdiknas.

Ningrum, S. S., Siregar, B. H., & Panjaitan, M. (2023). Pengembangan LKPD Digital Interaktif dengan Pendekatan Matematika Realistik (PMR) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah pada Materi Aritmatika Sosial Kelas VII. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 766-783. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i1.1838

Purba, G. F. (2022). Implementasi Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Pada konsep Merdeka Belajar. Sepren, 4(01), 23-33. https://doi.org/10.36655/sepren.v4i01.732

Putri, I. S. M., Amri, S., & Anggraini, R. S. (2024). Penerapan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) Pada Materi Satuan Panjang. EDUMATIC, 5(1), 9-14. https://doi.org/10.21137/edumatic.v5i1.1053

Rahmadan, I. B. I. (2020). Pengaruh pendekatan matematika realistik indonesia (PMR) terhadap kemampuan koneksi matematis siswa pada materi bilangan. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika Sekolah, 4(1), 37-43. https://doi.org/10.21009/jrpms.041.06

Sari, W. O. (2020). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif pada Materi Balok. Jurnal Pendidikan Edutama.

Setyawan, Y. R., & Wijaya, A. (2022). Pengaruh pendekatan pembelajaran realistic mathematics education (RME) berbantuan geogebra terhadap kemampuan literasi matematika siswa. Jurnal Pedagogi Matematika, 8(2), 134-141. https://doi.org/10.21831/jpm.v8i2.18694

Simarmata, J. E., & Mone, F. (2021). The Covid-19 Pandemic Era: The Effectiveness of Google Classroom Media in Discrete Mathematics Learning in Terms of Student Learning Outcomes. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 7(1), 21-28. https://doi.org/10.30743/mes.v7i1.4381

Simarmata, J. E., & Sirait, D. E. (2020). Pemanfaatan aplikasi geogebra dalam pembelajaran kalkulus i pada mahasiswa program studi pendidikan matematika, Universitas Timor. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 6(1), 40-47. https://doi.org/10.30743/mes.v6i1.2624

Sumodiharjo, F., Monoarfa, J. F., & Mangobi, J. U. (2023). Eksperimentasi Model Pembelajaran Matematika Realistik Pada Materi Garis dan Sudut. JURNAL RISET RUMPUN ILMU PENDIDIKAN, 2(1), 01-10. https://doi.org/10.55606/jurripen.v2i1.735

Ulfah, S. M. (2022). Pendekatan Matematika Realistik (PMR) Dengan Media Visual. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(2), 449-454. https://doi.org/10.20961/jkc.v10i2.65761

Uskono, Y. C., Simarmata, J. E., & Mone, F. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Lectora Inspire Dengan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 7(3), 385-394. https://doi.org/10.33369/jp2ms.7.3.385-394

Downloads

Published

2024-03-22

How to Cite

Nana, M. B. N., Simarmata, J. E., & Hijriani, L. . (2024). PENGARUH PEMBELAJARAN MATEMATIKA REALISTIK TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA . JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 7(1), 9-18. https://doi.org/10.37478/jupika.v7i1.3742