IDENTIFIKASI PERMASALAHAN GURU PENGGERAK PADA PENINGKATAN LITERASI DAN NUMERASI SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.37478/jupika.v7i2.4561Abstract
The Teacher Mobilization Program (PGP) is a teacher professionalism development program through training activities and teacher collective activities. However, the progress of this program will certainly not go straight according to the plan and expected results. The aim of this research is (1) to identify the problems that drive teachers to increase literacy and numeracy for elementary school children in Ende and (2) to find solutions to overcome these problems. This research uses quantitative methods. The data analysis used in this research is descriptive data analysis starting from data collection, data reduction, data presentation, drawing conclusions and verification. The research results show that the problems faced by driving teachers are time problems, health, lack of support from the school, less active students, limited facilities and infrastructure, and inappropriate learning implementation.
Downloads
Keywords:
Driving Teacher, Literacy, NumeracyReferences
Aini, S. N., & Pramasdyahsari, A. S. (2023). Pendampingan Simulasi Asesmen Kompetensi Minimum berbasis Literasi Digital untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi dan Adaptasi Teknologi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 1(6), 573–583. https://doi.org/10.59837/jpmba.v1i6.210
Asror, M., Bakar, M. Y. A., & Fuad, A. Z. (2023). Modernisme Pendidikan Islam dalam Pemikiran Mahmud Yunus: Analisis dan Relevansinya dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Islam Indonesia Era Society 5.0. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 8(1), 35-52. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2023.vol8(1).11693
Damayanti, D., & Asbari, M. (2024). Guru penggerak: pengembangan pendidikan melalui kepemimpinan guru. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 3(2), 5-10. DOI: https://doi.org/10.4444/jisma.v3i2.895
Dantes, N., & Handayani, N. N. L. (2021). Peningkatan literasi sekolah dan literasi numerasi melalui model blanded learning pada siswa kelas V SD Kota Singaraja. Widyalaya: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 269-283. https://jurnal.ekadanta.org/index.php/Widyalaya/article/view/121
Dasor, Y. W., Mina, H., & Sennen, E. (2021). PERAN GURU DALAM GERAKAN LITERASI DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 2(2), 19-25. https://doi.org/10.36928/jlpd.v2i2.2178
Elizabeth, A., & Hau, R. (2023). Analisis Kemampuan Memimpin Pembelajaran Guru Penggerak Angkatan 4 Kabupaten Sikka. Journal on Education, 5(2), 5324-5329. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1276
Hafid, M. (2017). Pengaruh Motivasi dan Kompetensi Guru Terhadap Kinerja Guru Sekolah dan Madrasah di Lingkungan Pondok Pesantren Salafiyah Syafi’iyah Sukorejo. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 1(2), 293-314. https://doi.org/10.35316/jpii.v1i2.55
Handayani, T. (2022). Implementasi Pemanfaatan Dinding Edukasi dalam Peningkatkan Literasi Numerasi Sebagai Perwujudan Karakter Kemadirian Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(1), 199-210. https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i1.558
Kalalo, R. R., & Merentek, T. C. (2023). Peranan supervisi pendidikan dalam rangka meningkatkan kualitas pendidikan di indonesia. Rhapsodi Jurnal Studi Multidisiplin, 1(2), 64-74. https://journal.fkipukit.ac.id/index.php/RJSM/article/view/13
Mansyur, M., & Isnawati, H. (2022). Pembelajaran Literasi Sekolah Dasar. Praya: Penerbit P4I.
Maulani, A. & Ismiatus, A. N. (2023). Analisis Pengembangan Keterampilan Literasi Dan Numerasi. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, v. 1, n. 2, p. 372–378, 2023. https://jurnal.kopusindo.com/index.php/jtpp/article/view/69.
Mulyasa, H. E. (2021). Menjadi guru penggerak merdeka belajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Putri, A. T., Listarina, E., Triana, D., Ulfa, M., & Oktamarina, L. (2023). Analisis Kurikulum Merdeka Taman Kanak-Kanak Negeri Pembina 7 Palembang yang Berbasis Profil Pancasila. Cendikia: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 1(3), 84-108. DOI: https://doi.org/10.572349/cendikia.v1i3.349
Rahmaniah, N., Oktaviani, A. M., Arifin, F., Maulana, G., Triana, H., Serepinah, M., ... & Patras, Y. E. (2023). Berpikir Kritis dan Kreatif: Teori dan Implementasi Praktis dalam Pembelajaran. Jakarta: Publica Indonesia Utama.
Rohmah, A. N., Sutama, S., Hidayati, Y. M., Fauziati, E., & Rahmawati, L. E. (2022). Planning for Cultivation Numerical Literacy in Mathematics Learning for Minimum Competency Assessment (AKM) in Elementary Schools. In Elementary School Forum (Mimbar Sekolah Dasar) (Vol. 9, No. 3, pp. 503-516). https://eric.ed.gov/?id=EJ1363740
Sartono, A. Z. (2023). Pelatihan Literasi Numerasi Kelas Awal di Jakarta Selatan. SABAJAYA: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat. 1(3), 7-13 DOI: https://doi.org/10.59561/sabajaya.v1i3.34
Setyani, I. P., & Mediatati, N. (2019). PEMBENTUKAN DAN PEMBINAAN KARAKTER SISWA SMKN 3 SALATIGA MELALUI KEGIATAN EKSTRAKURIKULER PRAMUKA PADA TAHUN PELAJARAN 2018/2019. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 2(3). https://doi.org/10.29303/jppm.v2i3.1347
Sitopu, J. W., Khairani, M., Roza, M., Judijanto, L., & Aslan, A. (2024). The importance of integrating mathematical literacy in the primary education curriculum: A literature review. International Journal of Teaching and Learning, 2(1), 121-134. https://injotel.org/index.php/12/article/view/54
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Surahman, S., Rahmani, R., Radiana, U., & Saputra, A. I. (2022). Peran Guru Penggerak dalam Pendidikan Merdeka Belajar di Kubu Raya. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(04), 376-387. DOI: https://doi.org/10.59141/japendi.v3i04.667
Ulfa, M., et al. (2023). Literasi, Numerasi, dan Adaptasi Teknologi Bagi Guru Sekolah Dasar. NUSANTARA Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 14–24. https://doi.org/10.55606/nusantara.v4i1.2211
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Emerensiana Woe, Lely Suryani, Maria Fatima Mei
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.