PENINGKATAN HASIL BELAJAR DENGAN MENERAPKAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD BERBANTUAN MEDIA BONGKAR PASANG MATERI BANGUN DATAR KELAS VII SMP

Authors

  • Magdalena Florensia Dua Soba Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Flores
  • Finsensius Yesekiel Naja Universitas Flores
  • Ningsih Ningsih Universitas Flores

DOI:

https://doi.org/10.37478/jupika.v4i1.841

Abstract

This study aims to determine: (1) student activities in cooperative learning type STAD with the assistance of unloading rectangular material in class VII SMPK Alvarez Paga;(2) student learning outcomes on rectangular material in class VII SMPK Alvarez Paga through the application of the STAD type cooperative learning model assisted by the loading and unloading media. The type of research used is Classroom Action Research (PTK) which is conducted in two cycles. Each cycle has four stages of activity, namely: planning, implementing, observing, and reflecting. Data collection techniques used in this study were observation, tests, and documentation. The subjects in this study were students of class VII SMPK Alvarez Paga with 18 students consisting of 8 boys and 10 girls. Data analysis using observational data analysis techniques and data analysis techniques learning outcomes. The results of this study indicate the cooperative learning model type STAD with the assistance of unloading learning media can increase learning activities and learning outcomes of class VII students of SMPK Alvarez Paga.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

STAD, Learning outcomes, Puzzle Media

References

Alfirdausi. (2011). Pengaruh PenggunaanAlat Peraga Kartu Kotif (Koin Positif Negatif) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Univesitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah. 14(1): 178-180.

Aqib, Z. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Yrama Widya.

Depdiknas. (2016). Matematika. Jakarta : Dirjen Dikti Depdiknas.

Fahrudhin, A. G., Zuliana, E. & Bintoro, H. S. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Melalui Realistic Mathematic Education Berbantu Alat Peraga Bongkar Pasang. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. 1(1), 14-17

Fiki, P. S., Syafdi, M. & Herawaty, D. (.2017). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa dengan Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) dikelas VII SMP Negeri II Kota Bengkulu. Jurnal Penelitian Pembelajaan Matematika Sekolah (JP2MS), 1(2), 122-126.

Irham, M. & Wiyani,N, A. 2013. Psikologi Pendidikan Teori dan Aplikasi Dalam Proses Pembelajaran. Jogjakarta: AR. RUSSMEDIA.

Isjoni. (2019). Pembelajaan Kooperatif. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Kunandar. (2017). Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD. Rineka Cipta : Bandung.

Prihatiningsih, T. (2006). Peningkatan Keaktifan Siswa dalam Pembelajaran Matematika melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD pada Pokok Bahasan Bilangan Bulat Kelas VIIASMPN 5 Depok Yogyakarta. Skripsi FKIP UNY.

Retnowati, A. (2013). Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa Dan Pemahaman Konsep Matematika Melalui Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Student Teams–Achievement Division (Stad). Jawa Tengah: Universitas Muhammadiyah Surakarta. Skripsi

Riwu, M. V., dkk. (2020). Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Menggunakan Media Kartu Soal Pada Materi SPLDV kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores. Vol 3 (2). 81-90

Slavin. (2010). Cooperatif Learning. Bandung: Nusa Media.

Subadi. S. (2013). Meningkatkan Hasil belajar Siswa Dengan Menggunakan Alat Peraga Melalui Model Pembelajaran Cooperative Learning Metode STAD pada materi pokok Bangun Ruang Sisi Datar Bagi Siswa. Jurnal Pendidkan Ekonomi IKIP Veteran Semarang. 1(1), 11-18

Widyantini. (2019). Model Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Kooperatif. Yogyakarta : Depdiknas.

Downloads

Published

2021-03-27 — Updated on 2021-03-30

Versions

Issue

Section

Articles