Abstract
Abstract: This classroom action research uses the MC Taggart model in a collaborative-participatory manner aimed at improving the results of PENJAS learning on the subject of the big ball game (Soccer) by applying problem-based learning. Data analysis used the descriptive analysis technique of comparison with percentage. The results showed an increase in learning outcomes seen from the average value of the initial state of early observation learning outcomes (pre-cycle) 54.58 in the first cycle increased to 68.13, in the second cycle increased with an average value of 83.48. In terms of minimum completeness criteria (KKM) in the initial observation (pre-cycle) it reached 48.38% KKM, in the first cycle, it increased to 58.06%, in the second cycle is increased to 83.87%. The conclusion is that there is an increase in student learning outcomes with the application of the problem-based learning model significantly, so it is feasible to be applied in SD GMIT Ende 4, East Ende District.
References
Arief, Armai. (2002). Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan. Jakarta: Ciputat.Press
A, Supratiknya. (2012). Penilaian Hasil Belajar Dengan Teknik Nontes. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.
Abdul Rohim, (2008). Dasar-Dasar Sepak Bola. Demak : Aneka Ilmu.
Agus, Suprijono. 2012. Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakrta: Pustaka Pelajar.
Aip Syarifudin. (1997). Pendidikan jasmani dan kesehatan I. Jakarta: Grasindo.
Asep Jihad dan Abdul Haris. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Multi Presssindo.
Dahar, Ratna. (2006). Teori-Teori Belajar & Pembelajaran. Jakarta : Erlangga.
Dimyati, (2002). Belajar Pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta.
Dimyati & Mudjiono. (2013). Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Hamalik, Oemar. (2003). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Ibrahim, M & M, Nur. (2000). Pembelajaran Berdasarkan Masalah. Surabaya : UNESA – University Press.
Indeks. Putra, S. R. (2013). Desain Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains. Yogyakarta. : Diva Press.
M. Zaini Hasan, (1997). Penelitian Tindakan.(Pusat Pengembangan Penataran Guru IPS /. PMP Malang. 1997)
Mulyasa, E, (2002). Manajemen Berbasis Sekolah, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mulyanto, Respaty. (2014). Belajar dan Pembelajaran Penjas. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Sumedang.
Nurhadi, dkk. (2003). Pembelajaran Kontekstual dan Penerapannya dalam KBK. Malang: Universitas Negeri Malang.
Richard I. Arends. (2008). Learning to Teach: Belajar untuk Mengajar terjemahan dari Learning to Teach oleh Helly Prajitno Soetjipto dan Mulyatini
Rosdiani, Dini. (2013). Model Pembelajaran Langsung Dalam Pendidikan. Jasmani dan Kesehatan. Bandung: Alfabeta.
Rusman. (2010). Model-model Pembelajaran (Mengembangkan Profesionalisme. Guru Edisi Kedua). Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Rianto, Milan. (2006). Pendekatan, Strategi, dan Metode Pembelajaran. Departemen Pendidikan Nasional. Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan. Pusat Pengembangan Penataran Guru IPS dan PMP Malang.
S.Eko Putro Widoyoko. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran.Yogyakarta ;. Pustaka Belajar.
Setyorini. (2011). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia (Nomor 7). Hlm:52-56.
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka. Cipta.
Sofan Amri, dan Iif Khoiru Ahmadi. (2010). Konstruksi Pengembangan Pembelajaran (Pengaruhnya Terhadap Mekanisme dan Praktik Kurikulum). Jakarta: PT Prestasi Pustakaraya.
Sukintaka (2000: 25) Tugas guru pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan.Jakarta. PT Bumi Aksara.
Sugiyanto. (2008).Model-model Pembelajaran Inovatif. Jakarta: Yuma Persada.
________. (2010).Model-model Pembelajaran Inovatif. Jakarta: Yuma Persada.
Suharsimi Arikunto. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Ed Revisi VI. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Syaiful Sagala. (2010). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Uno, Hamzah B. (2007). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar. Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.
Wagiran. (2007). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Prenanda Media Group.
Yatim Riyanto. (2010). Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Kencana.