MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG ANAK KELOMPOK B DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN KARTU ANGKA DI TK MARIA VIRGO 2 ENDE
PDF

Keywords

Number Cards
Numeracy Counting

How to Cite

Tima, M. W. (2021). MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG ANAK KELOMPOK B DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN KARTU ANGKA DI TK MARIA VIRGO 2 ENDE. JURNAL LITERASI: PENDIDIKAN DAN HUMANIORA, 6(2), 21-32. Retrieved from https://e-journal.uniflor.ac.id/index.php/literasi/article/view/1162

Abstract

This study aims to identify and describe: (1) The application of number card media in counting learning in group B children at Maria Virgo 2 Ende Kindergarten, (2) The numeracy ability of group B children in Maria Virgo 2 Kindergarten after the number card media was applied. The type of research used in this research is classroom action research (CAR) which is carried out in 2 cycles. The data collection techniques used are (1) Observation, (2) Test and (3) Documentation. The subject of this research is the children of group B of Maria Virgo Kindergarten as many as 19 people. The results showed that; (1) The teacher has been able to apply the number card learning media well in learning for group B children in Maria Virgo Kindergarten 2. There is a significant increase in the ability of group B children in Maria Virgo Kindergarten 2. Thus, it can be concluded that the application of card media Numbers can improve numeracy skills in class B children of Maria Virgo 2 Kindergarten.

PDF

References

Abidin, Yunus. (2011). Penelitian Pendidikan Dalam Gamitan Pendidikan Dasar Dan Paud. Bandung: Rizqi.

Ahmad, Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan melalui Kartu Angka di Anak Usia TK (Skripsi Program Pendidikan PG-PAUD UNY. Yogyakarta, 2013).

Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian. Jakarta: Renika Cipta, 2002

Arsyad, Azhar. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Asri Budiningsih, 2005 Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: PT. Rineka Cipta,

Badru Zaman dkk, Media dan Sumber Belajar TK, (Tanggerang Selatan: Universitas Terbuka, 2013),

Departemen Pendidikan Nasional. (2007). Pedoman Pembelajaran Permainan Berhitung Permulaan Di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Direktorat Pembinaan TK dan SD.

Depdiknas. Permainan Berhitung di Taman Kanak- kanak. Jakarta: Direktorat Pendidikan Dinas Peningkatan Mutu Taman Kanak-Kanak,2000.

Dadang Yudistira 2013.Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta PT Gresindo

Kamus Besar Bahasa Indonesia, 2005 . Jakarta: Balai Pustaka

Koenjaraningkat, 2003 Metodologi Penelitian Kualitatif . PN. Rosda Karya, Bandung

Khodijah Nyanyu, Psikologi Pendidikan, Depok: Raja Grafindo Persada, 2014

Praturan Mentri No. 137 Tentang SNP Anak Usia Dini Tahun 2014

Putra, Nusa & Ninin Dwi Lestari. Penelitian Kualitatif PAUD, Raja Grafindo Persada : Jakarta, 2012

Putri, L. (2014). Upaya meningkatkan kemampuan berhitung permulaan menggunakan strategi bermain stick angka di Paud. Belia jurnal: Jurnal Ilmiah PG-PA UD IKIP Veteran Semarang, 2 (2), hlm. 3.

Rosa Imani Khan dan Ninik Yuliani, 2010 Skripsi judul meningkatkan kemampuan berhitung anak usia dini melaui permainan bowling kaleng

S. Nasution, Didaktik Asas-asas Mengajar, (Jakarta: sara, 2000), Cetakan

Sadiman, Arief S. (dkk). (2009). Media Pendidikan : Pengertian, Pegembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta : Raja Grafindo Persada.

Siska Destiani, 2018. Skripsi Judul penelitian Meningkatkan kemampuan Kognitif anak melalui media kartu angka bergambar di TKK Citra Darma Lampung Barat.

Susanto, Ahmad. (2011). Perkembangan anak usia dini. Jakarta: Kencana.

Zaman, Badru dkk, Media dan Sumber Belajar TK. Tanggerang Selatan: Universitas Terbuka, 2013

Downloads

Download data is not yet available.