PENGGUNAAN ALAT PERAGA POTONGAN LIDI PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA MATERI PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS I SDK PUUBHETO

Authors

  • ARNEL THEF SDK PUUBHETO

Abstract

The purpose of this study was to improve students' understanding of the material about addition and subtraction after using stick sticks. This research uses classroom action research (CAR) which consists of two cycles. The cycle stages are the planning stage, the action implementation stage, the observation stage and the reflection stage. The subjects of this study were students of class II SDK Puubheto, Ende District, Ende Regency, totaling 15 people with details of 7 men and 8 women. Data retrieval is done by using a test of mathematics learning outcomes in each cycle. The results of this study indicate that the use of stick sticks can improve students' understanding of class II SDK Puubheto. This can be seen from the increase in student learning outcomes from the increase in pre-action to the first cycle of 40%, the increase from the first cycle to the second cycle of 26.67%.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Sticky Trimming Tool, Learning Outcomes

References

Anggraheni, Betty Biliya .Peningkatan Kemampuan menghitung penjumlahan dan pengurangan bilangan bulat melalui media manik-manik pada siswa kelas IV SDN Balangan Teras Boyolali Tahun ajaran 2009/2010”.Surakarta: FKIP Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Ariyanto.2011.Pembelajaran Aritmatika Sekolah Dasar. Solobaru:Qinant

Fadli Ahmad. 2020. Penggunaan Media Lidi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Pokok Bahasan Penjumlahan Bilangan Bulat. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan Vol.06 No. 03.

Joko Suwandi.2011.Penelitian Tindakan Kelas.Solobaru:Qinant

Khaeroni. 2013. Pembelajaran Matematika SD yang Aktif, Menyenangkan, dan Bermakna : Suatu Teori dari Zoltan P. Dienes. Jurnal Primary Vol. 05 No. 02.

Mulyasa, E. 2005. Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muslich, M. 2007. KTSP dasar dan Pemahaman dan Pengembangan. Jakarta: Bumi Aksara.

Pujiati. 2009. Pemanfaatan Alat Peraga Sebagai Media Pembelajaran Matematika SD. Makalah tidak dipublikasikan. Yogyakarta: PPPPTK Matematika.

Pujiati. 2009. Pembuatan Alat Peraga Matematika. Makalah tidak dipublikasikan. Yogyakarta: PPPPTK Matematika.

.

Downloads

Published

2022-03-29

How to Cite

THEF, A. (2022). PENGGUNAAN ALAT PERAGA POTONGAN LIDI PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA MATERI PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS I SDK PUUBHETO. JURNAL LITERASI: PENDIDIKAN DAN HUMANIORA, 7(1), 7-11. Retrieved from https://e-journal.uniflor.ac.id/index.php/literasi/article/view/1712