Penerapan Model Pembelajaran Team Games Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas IV SDI Ende 7 Tahun Pelajaran 2020/2021

Authors

  • Christina Dhedhu SD Inpres Ende 7

Abstract

The purpose of this study was to improve the learning outcomes of fourth grade students of SD Inpres Ende 7 in mathematics. This research is classroom action research (CAR) by applying the Team Games Tournament (TGT) learning model. The implementation of the action is carried out in two cycles. The subjects of this study are 22 peoples on fourth grade students of SD Inpres Ende 7. The data was collected by  observations and tests in each cycle. The results of this study indicate that the application of the TGT learning model can improve student’s mathematics learning outcomes. This result can be seen by the increase of learning outcomes from 31,81% in the first cycle to 100% in the second cycle.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Team Games Tournament, Learning Outcomes

References

Ahmadi, IK & Amri, S. 2010. Proses Pembelajaran Kreatif dan Inovatif dalam Kelas. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Hamalik, O. 2013. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Lie, A. 2010. Cooperatif Learning. Mempraktikan Cooperative Learning di Ruang Kelas. Jakarta: Gramedia.

Rusman. 2011. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Silberman, M. 1996. Active Learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Terjemahan Raisul Muttaqien. 2012. Bandung: Nuansa

Standar Isi. Badan Standar Nasional Pendidikan. (online), (http://www.google.com) diakses pada tanggal 14 September 2012.

Slavin, R.E. 2005. Cooperatif Learning Teori, Riset dan Praktik. Terjemahan Narulita Yusron. 2005. Bandung: Nusa Media.

Sukidin. 2002. Manajemen Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Insan Cendikia.

Sumarmi. 2012. Model-model Pembelajaran Geografi. Malang: Aditya Media Publishing

Suprijono, Agus. 2009. Kooperative Learning Teori dan Aplikasi Paikem. Surabaya: Pustaka Pelajar

Susanto, A. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Schunk, D. 2012. Learning Theories an Educationl Perspective. Edisi ke-6. Yogyakarat: Pustaka Pelajar

Turmudi. 2009. Landasan Filsafat dan Teori Pembelajaran Matematika Berparadigma Eksploratif dan Investigatif. Jakarta: PT Leuser Cita Pustaka.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Downloads

Published

2021-04-07

How to Cite

Dhedhu, C. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Team Games Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas IV SDI Ende 7 Tahun Pelajaran 2020/2021. JURNAL LITERASI: PENDIDIKAN DAN HUMANIORA, 7(1), 22-27. Retrieved from https://e-journal.uniflor.ac.id/index.php/literasi/article/view/1775