Penerepan Model Pembelajaran Talking Stick dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA di Kelas V SDI Ende 7 Tahun pelajaran 2019/2020

Authors

  • Afia Nurdin SD Inpres Ende 7

Abstract

This research is classroom action research. The problem of this research is whether using the Talking Stick model can improve science learning outcomes for fifth grade students of SD Inpres Ende 7 for the 2019/2020 academic year. The goal to be achieved in this research is to find out the science learning outcomes of fourth grade students of SD Inpres Ende 7 after applying the talking stick learning model. The data collection technique used in this research is observation and test. The results showed that there was an increase in science learning outcomes after applying the talking stick learning model. This can be seen from the increase in the percentage of mastery learning outcomes, from 31.81% after the first cycle, increasing 38.19% to 100% after the second cycle.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Talking Stick, Learning Outcomes

References

Alma, Buchari. 2009. Manajemen Cooverative. Bandung: Alfabeta.

Arikunto, Suharsimi. 2006. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Aunurrahman. 2013. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta

Danim, S. 2010. Perkembangan Peserta Didik. Bandung: CV Alfabeta.

Djamarah, Syaiful Bahri 2010. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Fathurrohman, P dan Sutikno. 2010. Strategi Belajar Mengajar Strategi Mewujudkan Pembelajaran Bermakna melalui Penanaman Konsep Umum dan Konsep Islami. Jakarta: PT Refika Aditama.

Hamalik, Oemar. 2011. Kurikulum dan Pembelajaran. Bumi Aksara. Jakarta. Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Pustaka Setia.

Hamzah, B. Uno. 2007. Teori Motivasi dan Pengukurannya Analisis dibidang Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Hamzah, B. Uno. 2009. Model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Hanafiah, Nanang & Cucu Suhana. 2010. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama:

Huda, Miftahul. 2013. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Komalasari, Kokom. 2011. Pembelajaran Kontekstual Konsep Dan Aplikasi. Bandung: Refika Aditama.

Moh Uzer Usman dan Lilis Setyawati. 1993. Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Permendiknas Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar Dan Menengah (Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar Tingkat SMA, MA, SMK dan MAK)

Downloads

Published

2021-04-07

How to Cite

Nurdin, A. (2021). Penerepan Model Pembelajaran Talking Stick dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA di Kelas V SDI Ende 7 Tahun pelajaran 2019/2020. JURNAL LITERASI: PENDIDIKAN DAN HUMANIORA, 7(1), 28-34. Retrieved from https://e-journal.uniflor.ac.id/index.php/literasi/article/view/1777