Abstract
This study aims to determine: (1) the learning motivation of eighth grade students at Yos Sudarso Ende Junior High School, (2) online learning of eighth grade students of Yos Sudarso Ende Junior High School. This research is a type of quantitative research. Main data collection techniques; (1) Questionnaire, (2) documentation. The data analysis technique used is simple linear regression. The results showed that; (1) there is a relationship in online learning in class VIII SMPK Yos Sudarso Ende, (2) The results of a simple linear regression test show that if learning motivation increases, learning outcomes also increase. If learning motivation decreases, learning achievement also decreases. Thus it can be suggested (1) To Schools. It is time for schools to prepare learning facilities such as internet networks to facilitate online learning, (2) To parents. Although the covid pandemic has an impact on the low income of parents, parents must continue to help children in supporting online-based learning such as purchasing smartphones, data packages so that children can participate in learning well.
References
Ahmad Syafi’I, dkk.. 2018. Prestasi Belajar Siswa Dalam Berbagai Aspek Dan Factor
Alwan Fauzy dan Puji Nurfauziah. 2021. Kesulitan Pembelajaran Daring Selama Masa Pendemi Covid-19
Astini,S. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pembelajaran Tingkat Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Lampuhyang
Djamarah (2002: 78) Psikologi Belajar. jakarta: Rineka Cipta.
Elvania, 2020 Skripsi. Hubungan Pelaksanaan Pembelajaran Daring Dengan Minat Belajar siswa MI Pada Masa Pandemi Covid 19 di Desa Kerincing Secan Magelang.
Jumiatmoko.(2016). WhatsApp Messenger Dalam Tinjauan Manfaat Dan Adab. Wahana Akademika.
Mawaddah, D.I., Ponoharjo, Utami. 2020. Efekktifitas Pembelajaran Daring Pada Masa Pendemi Covid-19 Terhadap Prestasi Belajar
Payne (2003: 7) mendefinisikan tes adalah “metode sistematis pengumpulan data untuk tujuan membuat perbandingan intra dan antar individu.
Rusli Lutan. (2000). Belajar Keterampilan Motorik Pengantar Teori dan Metode. Jakarta DEPDIKBUD
Sardiman A.M. (2010). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali press.
Sintema, E.J. (2020). Pengaruh COVID-19 terhadap Prestasi Siswa Kelas 12:Implikasi untuk Pendidikan STEM.
Sobron Adi Nugraha dan Titik Sudiatmi, 2020.studi pengaruh daring lerning terhadap hasil belajar natenatika kelas IV
Sugiyono. 2007. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Suharsimi Arikunto. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik.Jakarta: Rineka Cipta.
Suryadi, dkk.2018.Penggunaan Sosial Media WhatsApp Dan Pengaruhnya Terhadap Disiplin Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam.Jurnal Pendidikan Islam.
Wina Sanjaya. (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana
_______. (2011). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan.Jakarta: Kencana