Peningkatan Pemahaman Siswa Kelas IV SDI Nikisi’e dalam Pembelajaran IPA Melalui Permainan Tradisional Wela Maka
PDF

Keywords

Wela Maka
Traditional Game

How to Cite

Mbabho, F. ., Ngaghi, M. E., & Abdullah, A. N. (2022). Peningkatan Pemahaman Siswa Kelas IV SDI Nikisi’e dalam Pembelajaran IPA Melalui Permainan Tradisional Wela Maka. JURNAL LITERASI: PENDIDIKAN DAN HUMANIORA, 7(3), 45-53. Retrieved from https://e-journal.uniflor.ac.id/index.php/literasi/article/view/2611

Abstract

The problem of this study is how to improve the material understanding of force and motion of objects in grade IV students at SDI Nikisi'e after the traditional wela maka game media is applied? The purpose of this study was to find out the increase in the material understanding of force and motion of objects in fourth grade students of SDI Nikisi'e after the traditional wela maka game media was applied. The type of research used is Classroom Action Research (CAR). The location of this research was carried out at SDI Nikisi'e. The research subjects were 10 grade IV students of SDI Nikisi'e. Data collection methods used in this study are observation and test techniques. Data analysis used descriptive qualitative analysis. The results of the study show that increasing students' understanding through the media of traditional wela games can increase activity and learning outcomes. Student learning activities in cycle I obtained a total score of 28 with a percentage of 56% and was in a fairly good category. Furthermore, it increased in cycle II with a total score of 44 and a percentage of 88% and was in the very good category. Student learning outcomes in cycle I obtained an average of 68 with 50% of students achieving the Minimum Completeness Criteria (KKM). Then it increased in cycle II with an average of 88 with 100% of students achieving KKM.

PDF

References

Anggara, D. S. (2021). Analisis Pemahaman Konsep IPA Siswa Pada Pembelajaran Predict-Observe- Explain Di Tinjau Dari Rasa Ingin Tahu Siswa Kelas IV ccA./99A9A9A9A9A9A9AA9Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 7(1).

Ana Sholikhati. (2018). Pengaruh Permainan Tradisional Lompat Tali Terhadap Perkembangan Motorik Kasar Anak Kelompok di TK Kemala Bhayangkari 37 Kecamatan Gentng Kabupaten Bunyuwangi Tahun 2017/2018.

Ardaya, D. A. (2016a). Penerapan Pendekatam Saintifik Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Materi IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1, 72–83.

Ardaya, D. A. (2016b). Penerapan Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Materi Ipa Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 72–83.

Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin Dalam Bentuk Buku Saku Untuk Pembelajaran IPA Terpadu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 1–13. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.100

Djali. (2009). Psikologi Pendidikan. Jakarta Bumi Aksara.

Depdikbud. (1980). Kamus Ensiklopedia Indonesia. Jakarta

Dharmamulya. S dkk ( 2010). Permainan Tradisional Jawa. Jogjakarta. KEPEL PRESS

Fitriani, N. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis Kearifan Lokal Desa Sembalun Untuk Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Siswa MTs. Jurnal Ilmiah Biologi, 7(1).

Hutaruk Pindo, S. R. (2018). Meningkatakan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Alat Peraga Pada Matapelajaran IPA Kelas IV SDN Nomor 14 Simbolon Purba. School Educatin Journal PGSD FIP Unimed, 8(2).

Kurniati. (2016). Permainan Tradisional Dan Perannya Dalam Mengembangkan Keterampilan Sosial Anak.

Made Andhika, I. (2012). Dampak Game Berbasis Cloud Computing (Game Facebook) Terhadap Aktivitas Belajar Mahasiswa Teknik Informatika Universitas Komputer Indonesia. Majalah Ilmiah UNIKOM.

Nisfi, M. K., Astuti, I. F., & Khairina, D. M. (2017, September). Membangun Game Adventure Quiz 2D Khas Daerah Kalimantan Timur:“Bejalanan”. In Prosiding Seminar Nasional Ilmu Komputer dan Teknologi Informasi Vol (Vol. 2, No. 2).

Nono. (2020). Penerapan Pembelajaran Tipe Numbered Head Together (Nht) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Persamaan Garis Lurus Pada Siswa Kelas Viii Smp Negeri 4 Bajawa Tahun Pelajaran 2020/2021.

Purwaningsih, E. (2006). Permainan Tradisional Anak . " salah satu khasanah budaya yang perlu dilestarikan. jantara : Jurnal Sejarah dan Budaya.

Sugiyono, P. D. (2013). Metode Penelitian Kuantitiatif, Kualitatif Dan R&D. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).

Subekti, P. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 2(2), 130. https://doi.org/10.28926/briliant.v2i2.46

Tena, M. (2016). Mikrobiota Usus Dipengaruhi Oleh Jenis Kelamin Dan Indek Massa Tubuh. Jurnals. Plos. Org, 11(5).

Widiasworo Erwin. (2007). Strategi Dan Metode Mengajar Siswa Diluar Kelas. yogyakarta : Ar-ruzz media

Downloads

Download data is not yet available.