Abstract
The research aims to improve the competence of teachers in arranging academic supervision learning using the method of observation and instruments.
The results of the pre-action analysis showed that 92.86% of Ende 12 SDK teachers in 2018/2019 had not compiled a syllabus and 94.12% RPP. Supervising the cycle of cycle 1, increasing the value with an average syllabus score of 4.75 or 67.86%, and RPP 38. The quality of the syllabus "does not match" 0%; "Good enough" decreased by 55.55%; "Good" increased 44.44%; and "very good" increased by 22.22%. Increased RPP "very good" 44.44%; "Good" 44.44%; "Good enough" 11.11%. In the second cycle, classroom supervision was carried out, the result was that 88.89% of the teachers carried out the learning according to the syllabus and lesson plans.
References
Ahmad, Z. A. (2012). Perencanaan Pembelajaran. Yogyakarta: Pedagogik.
Asmini, K. (2017). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun Silabus dan RPP Melalui. Pedagogia: Jurnal Pendidikan ISSN 2089-3833 (print) | ISSN 2548-2254 (online)DOI Link: http://dx.doi.org/10.21070/pedagogia.v6i2.940Website: http://ojs.umsida.ac.id/index.php/pedagogia/index Volume.6 No.2, Agustus, 177 - 194.
Gabena, P. ( 2017 ). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Silabus Dan RPP Melalui Supervisi Akademik Yang Berkelanjutan Di SD Negeri 01 02 Barumun. Volume 3 Nomor 1,Januari-Juni, 56-60.
Hamid, A. (2017). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik Yang Berkelanjutan Sdn 007 Panipahan Darat. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) Volume 1 Nomor 2 November | ISSN Cetak : 2580 - 8435 , 277 - 289.
Iriyani, D. (2008). Pengembangan Supervisi Klinis Untuk Meningkatkan Keterampilan Dasar Mengajar Guru. Didaktika, Vol.2 No.2 Maret, 278-285 .
Noverita, H. (2019). Upaya Peningkatan Mutu Pembelajaran Melalui Supervisi Akademis Pada SDN 05 Sungai Jambu Kecamatan Pariangan Kabupaten Tanah Datar. Jurnal Manajemen Pendidikan Vol.04 No.3 , 327 - 336.
Sanjaya, W. (2008). Perencanaan dan Desain System Pembeljaran. Bandung: Kencana Pranada Media Group.
Susetya, B. (2017). Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menyusun Silabus Dan Rpp Melalui Supervisi Akademik Di SD N Gambiran Yogyakarta Tahun 2016. Jurnal Taman Cendikia VOL. 01 NO. 02 Desember, 134 - 141.