UPAYA PENINGKATAN KOMPETENSI GURU DALAM MENYUSUN SILABUS DAN RPP MELALUI SUPERVISI AKADEMIK BERKELANJUTAN DI SDI ENDE 12 KECAMATAN ENDE KABUPATEN ENDE
PDF

Keywords

Competence of Teacher
Academic Supervision

How to Cite

Nudiana. (2021). UPAYA PENINGKATAN KOMPETENSI GURU DALAM MENYUSUN SILABUS DAN RPP MELALUI SUPERVISI AKADEMIK BERKELANJUTAN DI SDI ENDE 12 KECAMATAN ENDE KABUPATEN ENDE. JURNAL LITERASI: PENDIDIKAN DAN HUMANIORA, 6(1), 55-59. Retrieved from https://e-journal.uniflor.ac.id/index.php/literasi/article/view/920

Abstract

The research aims to improve the competence of teachers in arranging academic supervision learning using the method of observation and instruments.

The results of the pre-action analysis showed that 92.86% of Ende 12 SDK teachers in 2018/2019 had not compiled a syllabus and 94.12% RPP. Supervising the cycle of cycle 1, increasing the value with an average syllabus score of 4.75 or 67.86%, and RPP 38. The quality of the syllabus "does not match" 0%; "Good enough" decreased by 55.55%; "Good" increased 44.44%; and "very good" increased by 22.22%. Increased RPP "very good" 44.44%; "Good" 44.44%; "Good enough" 11.11%. In the second cycle, classroom supervision was carried out, the result was that 88.89% of the teachers carried out the learning according to the syllabus and lesson plans.

PDF

References

Ahmad, Z. A. (2012). Perencanaan Pembelajaran. Yogyakarta: Pedagogik.

Asmini, K. (2017). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun Silabus dan RPP Melalui. Pedagogia: Jurnal Pendidikan ISSN 2089-3833 (print) | ISSN 2548-2254 (online)DOI Link: http://dx.doi.org/10.21070/pedagogia.v6i2.940Website: http://ojs.umsida.ac.id/index.php/pedagogia/index Volume.6 No.2, Agustus, 177 - 194.

Gabena, P. ( 2017 ). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Silabus Dan RPP Melalui Supervisi Akademik Yang Berkelanjutan Di SD Negeri 01 02 Barumun. Volume 3 Nomor 1,Januari-Juni, 56-60.

Hamid, A. (2017). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik Yang Berkelanjutan Sdn 007 Panipahan Darat. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) Volume 1 Nomor 2 November | ISSN Cetak : 2580 - 8435 , 277 - 289.

Iriyani, D. (2008). Pengembangan Supervisi Klinis Untuk Meningkatkan Keterampilan Dasar Mengajar Guru. Didaktika, Vol.2 No.2 Maret, 278-285 .

Noverita, H. (2019). Upaya Peningkatan Mutu Pembelajaran Melalui Supervisi Akademis Pada SDN 05 Sungai Jambu Kecamatan Pariangan Kabupaten Tanah Datar. Jurnal Manajemen Pendidikan Vol.04 No.3 , 327 - 336.

Sanjaya, W. (2008). Perencanaan dan Desain System Pembeljaran. Bandung: Kencana Pranada Media Group.

Susetya, B. (2017). Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menyusun Silabus Dan Rpp Melalui Supervisi Akademik Di SD N Gambiran Yogyakarta Tahun 2016. Jurnal Taman Cendikia VOL. 01 NO. 02 Desember, 134 - 141.

Downloads

Download data is not yet available.