PENDAMPINGAN LOKAKARYA KOMUNITAS BELAJAR UNTUK PROGRAM SEKOLAH PENGGERAK ANGKATAN 3 DI KABUPATEN MUARA ENIM

Authors

  • Desi Puspita Teknik Informatika, Institut Teknologi Pagar Alam, Sumatera Selatan, Indonesia
  • Ferry Putrawansyah Teknik Informatika, Institut Teknologi Pagar Alam, Sumatera Selatan, Indonesia
  • Tri Susanti Teknik Informatika, Institut Teknologi Pagar Alam, Sumatera Selatan, Indonesia
  • Alfis Arif Teknik Informatika, Institut Teknologi Pagar Alam, Sumatera Selatan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/mahajana.v5i2.4367

Abstract

Elementary school education units that are part of the driving school program already have a learning community (Kombel). Most school principals and teachers do not fully understand the activities of the learning community in carrying out their duties and roles in supporting the improvement of student learning outcomes. His service aims to improve the competence of educators and build a culture of sustainable learning together through learning communities so that it has an impact on improving student learning outcomes. The method in this learning community workshop starts with opening, starting from oneself, concept exploration, collaboration space, guided reflection, contextual reflection, elaboration of understanding, connection between material, real action, and closing. The activity participants were the principal and 2 teacher representatives from each school consisting of 4 elementary school levels, namely SD Negeri 11 Suhu Dalam, SD Negeri 3 Gumay Talang, SD Negeri 6 Lahat Selatan, and SD IT Abatasa Lahat. The final product of this learning community workshop is a plan for activities to develop a sustainable learning community in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

workshops, learning communities, driving school programs

References

Asriadi, A., Nur, M. A., Sukaria, M. I., & Shabir, A. (2024). PENDAMPINGAN KOMUNITAS BELAJAR SEKOLAH PENGGERAK MELALUI LOKAKARYA REFLEKSI UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS PROSES PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR. MAJU: Indonesian Journal of Community Empowerment, 1(3), 104-110. DOI: https://doi.org/10.62335/a7ha1f62

Budiono, A. N., Karamoy, Y. K., & Ernawati, S. (2023). Fasilitasi Lokakarya Asesmen dan Pembelajaran dalam Kurikulum Merdeka. Al-Khidmah Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 107-122. https://doi.org/10.56013/jak.v3i2.2428

Dewi, T. R., Pertiwi, R. P., Dewi, S. E. K., Septikasari, R., & Fitriyeni, D. (2024). Pendampingan Penyusunan Modul Ajar: Strategi Optimalisasi Implementasi Kurikulum Merdeka di MI Nurul Huda Sukaraja. Jurnal Pengabdian Masyarakat Progresif Humanis Brainstorming, 7(1), 251-258. DOI: https://doi.org/10.30591/japhb.v7i1.6616

Hamzah, R. A. (2023). Pendampingan Kepala Sekolah Dan Guru SD Pada Lokakarya Kurikulum 2 Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Tahun Kedua Di Kabupaten Soppeng. Lamahu: Jurnal Pengabdian Masyarakat Terintegrasi, 2(1), 62–70. https://doi.org/10.34312/ljpmt.v2i1.17830

Hamzah, R. A. (2023). Pendampingan Lokakarya Komunitas Belajar untuk Program Sekolah Penggerak Angkatan I Tahun Ketiga di Kabupaten Soppeng. Jurnal Pengabdian Sosial, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.59837/nrs9cp18

Hamzah, R. A. (2024). Kegiatan Lokakarya Perencanaan Berbasis Data Program Sekolah Penggerak Angkatan I Tahun Ketiga di Kabupaten Soppeng. Madani: Indonesian Journal of Civil Society, 6(1), 53-64. https://doi.org/10.35970/madani.v6i1.2191

Kiriana, I. N., Widiasih, N. N. S., & Sena, I. G. M. W. (2022). Peran guru penggerak dalam meningkatkan kualitas pembelajaran pendidikan agama hindu. Jurnal Penjaminan Mutu, 8(1), 66-73. DOI: https://doi.org/10.25078/jpm.v8i1.763

Khusna, R., & Priyanti, N. (2023). Pengaruh Komunitas Belajar Terhadap Kemampuan Pedagogik Guru Di Ikatan NSIN TK Bekasi. Jurnal Ilmiah Potensia, 8(2), 252–260. https://ejournal.unib.ac.id/potensia/article/view/28542

Krismiyati, K., & Latuperissa, R. (2024). Pendampingan Penelitian Sederhana Bagi Guru – Guru Teknik Informatika di Jawa Tengah. Jurnal Pengabdian Masyarakat Progresif Humanis Brainstorming, 7(1), 54–61. https://doi.org/10.30591/japhb.v7i1.5191

Puspita, D., Dewi, N. C., & Putrawansyah, F. (2023). Pelatihan Pembelajaran Berdiferensiasi Berbasis Digital dengan Canva bagi Sekolah Penggerak. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara, 4(4), 4382-4387. Retrieved from https://ejournal.sisfokomtek.org/index.php/jpkm/article/view/2075

Putrawansyah, F., Puspita, D., & Arif, A. (2023). Pelatihan Penulisan Proposal Hibah Penelitian dan Pengabdian bagi Dosen Institut Teknologi Pagar Alam. 4(1), 41–47.

Ritonga, R., Harahap, A. M., Harahap, J., Adawiyah, R., & Harahap, R. (2023). Pendampingan Guru Sekolah Penggerak dalam Rangka Pendokumentasian Sumber Belajar. Suluah Bendang: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 22(2), 78. https://doi.org/10.24036/sb.02470

Widiyanto, W. (2018). Revitalisasi Komunitas Pembelajaran dengan Lesson Study dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 16–28. https://doi.org/10.24176/jino.v1i1.2312

Downloads

Published

2024-07-10

How to Cite

Puspita, D., Putrawansyah, F., Susanti, T., & Arif, A. (2024). PENDAMPINGAN LOKAKARYA KOMUNITAS BELAJAR UNTUK PROGRAM SEKOLAH PENGGERAK ANGKATAN 3 DI KABUPATEN MUARA ENIM. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2), 147-155. https://doi.org/10.37478/mahajana.v5i2.4367