Pelatihan Peningkatan Literasi melalui Permainan Edukatif pada Anak Lingkungan Tamo Dhua

Authors

  • Sartika Arifin Universitas Sulawesi Barat, Majene, Indonesia
  • Aprisal Aprisal Universitas Sulawesi Barat, Majene, Indonesia
  • Nurhidayah Nurhidayah Universitas Sulawesi Barat, Majene, Indonesia
  • Adinang Adinang Universitas Sulawesi Barat, Majene, Indonesia
  • Aldi Muliadi Universitas Sulawesi Barat, Majene, Indonesia
  • Muh Hasrat Universitas Sulawesi Barat, Majene, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/abdika.v3i3.3060

Abstract

. Literacy improvement training in both reading and arithmetic with educational games for children in the Tamo Dhua neighborhood, Majene Regency, will be held in June - July 2023. The activity begins with initial observations to find out real data on the literacy skills of children in the Tamo Dhua neighborhood, Majene Regency, then holding numeracy training with educational games, reading training with educational games as well as providing an evaluation in the form of a rating of 1 to determine the ability of participants after being given training. The results obtained are that children are enthusiastic and active in receiving the material provided. Children who initially could not recognize letters and numbers, after attending the training were able to recognize letters and numbers and some even could read or count.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Literacy Skill, Educational games

References

Ali, M. (2021). Peningkatan Kemampuan Membaca dan Menulis Permulaan dengan Media Gambar Untuk kelas 2 Pada SDN 93 Palembang. PERNIK Jurnal PAUD, 4(1), 43-51.

Athur, R. (2018). Evaluasi Program Diklat karya Tulis Ilmiah Untuk Widyaswara Pusbangtendik Kemdikbud. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan. XXII(1), 38-38.

Dantes, N., & Handayani, N. N. L. (2021). Peningkatan Literasi Sekolah Dan Literasi Numerasi Melalui Model Blanded Learning Pada Siswa Kelas V SD Kota Singaraja. WIDYALAYA: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 269–283.

Faidy, A.B. & Arsana, I. M. (2014). Hubungan Pemberian Reward dan Punishment dengan Motivasi Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa kelas XI SMA Negeri 1 Ambunten Kabuoaten Sumenep. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 2(2), 454-468.

Firliani. (2022) Pelatihan Metode Jarimatika dan Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa Sekolah dasar. INCOME: Indonesian Journal of Community Service and Engagement, 1(1), 30-35.

Hariadi, J., Bania, A.S., & Hidayat, M.T. (2018). Pelatihan Membaca Untuk Pengentasan Buta Aksara di Wilayah Kota Langsa. Jurnal Vokasi, 2(2), 97-103.

Hasani, I.A., & Helmiyetti. (2023). Eksplorasi Kecerdasan Berhitung Anak dengan Pembelajaran Terbimbing Melalui Permainan Abakus. Tribute: Journal of Community Services, 4(1), 14-20.

Langi, A., Tohir, M., & Idris. (2016). Peningkatan Kemampuan Membaca dan Menulis dengan Menggunakan Kartu Huruf di Kelas I SDN 2 Wombo. Jurnal Kreatif tadulako Online, 4(8), 88-102.

Nurvitasari, M. D. (2016). Penerapan aspek perkembangan anak usia dini dalam media macca (balok susun interaktif). Jurnal PLS Universitas Negeri Padang, 95–104.

Permatasari, A. (2015). Membangun Kualitas Bangsa Dengan Budaya Literasi. Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa di Universitas Bengkulu, 15 Desember 2015.

Pujiadi, P. (2014). Pengembangan game edukasi untuk media bantu pembelajaran. (http://lpmpjateng.go.id, diakses 18 Agustus 2021)

Rahmawati, A., Kurniawan, I., & Artisa, R.A. (2020). Membangun Desa Melalui Budaya Literasi. SeTIA Mengabdi-Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 17-25.

Raihan, R. (2019). Penerapan Reward dan Punishment dalam Peningkatan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam Terhadap Siswa SMA di Kabupaten Pidie. DAYAH: Journal of Islamic Education, 2(1), 115-130.

Rambe, S.A. (2022). Pelatihan Membaca Cepat dengan Teknik Skimming Melalui Layanan Penguasaan Konten. CATIMORE Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 33-36.

Theresia, S., & Kurniawan, H. (2020). Pelatihan Gerakan Literasi Sekolah (GLS) di SMP Pangudi Luhur ST. Vincentius Sedayu Bantul. Abdimas Altruis: Jurnal pengabdian Kepada Masyarakat, 3 (1), 45-52.

Trisnowali, A., Arifin, S., & Aprisal. (2022). Pelatihan Calistung Untuk Menimgkatkan Budaya Literasi Pada Warga Lamakkaraseng Kecamatan Ulaweng. Rengganis Jurnal pengabdian Masyarakat, 2(2), 164-170.

Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 tahun 2003 pasal 3.

Downloads

Published

2023-08-15

How to Cite

Arifin, S., Aprisal, A., Nurhidayah, N., Adinang, A., Muliadi, A., & Hasrat, M. (2023). Pelatihan Peningkatan Literasi melalui Permainan Edukatif pada Anak Lingkungan Tamo Dhua. Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 186-193. https://doi.org/10.37478/abdika.v3i3.3060