Penggunaan Media Digital Quizizz berbasis Integrated Joyful Learning dalam Memberdayakan Kreativitas Guru di SD Negeri 1 Sarwogadung sebagai Bentuk Adaptasi Paradigma Merdeka Belajar

Authors

  • Ervian Arif Muhafid Universitas Ma'arif Nahdlatul Ulama, Kebumen, Indonesia
  • Wirda Fitriyani Hidayat Universitas Sebelas Maret Surakarta, Surakarta, Indonesia
  • Bekti Rahayu Universitas Ma’arif Nahdlatul Ulama Kebumen, Kebumen, Indonesia
  • Anggilia Dwi Cahyani Universitas Negeri Semarang, Semarang, Indonesia
  • Titis Prasetyo Nugroho Universitas Muhammadiyah Purworejo, Purworejo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/abdika.v3i3.3080

Abstract

The development of the technological era provides new space to be occupied, especially in the field of education. Utilization of digital media makes the process of assessing student learning more effective in obtaining information on learning outcomes. As a teacher, of course the level of creativity is very important to be honed for the better. This article aims to provide an effective teaching and learning experience assisted by digital learning media to increase the creativity of teachers at SD Negeri 1 Sarwogadung. This study uses a qualitative descriptive method to describe the extent of the teacher's understanding and ability to use the Quizizz application. Data collection techniques through observation and interviews. This training has had a significant impact on teachers in increasing their understanding and ability to use the Quizizz application as a variation of learning in the digital technology era.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Digital Media, Quizizz, Integrated Joyful Learning, Independent Learning

References

Al Mawaddah, A. W., Hidayat, M. T., Amin, S. M., & Hartatik, S. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika melalui Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3109–3116. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1288

Annisa, R., & Erwin, E. (2021). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz terhadap Hasil Belajar IPA Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3660–3667. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1376

Hidayati, I. D., & Aslam, A. (2021). Efektivitas media pembelajaran aplikasi quizizz secara daring terhadap perkembangan kognitif siswa. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 4(2), 251-257.

Kurniawan, M. C. D., & Huda, M. M. (2020). Pengaruh penggunaan quizizz sebagai latihan soal terhadap hasil belajar siswa kelas V SD. Jurnal Pena Karakter, 3(1), 37-41.

Rahmawati, D. N., Nisa, A. F., Astuti, D., Fajariyani, F., & Suliyanti, S. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz sebagai Media Penilaian Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1), 55–66. https://doi.org/10.35878/guru.v2i1.335

Rulyansah, A. (2022). Pelatihan Pengembangan Soal HOTS dengan Memanfaatkan Quizizz untuk Guru Sekolah Dasar Pedesaan. Indonesia Berdaya, 3(1), 165–172. https://doi.org/10.47679/ib.2022195

Sari, D. D., & Rini, T. P. W. (2020). Bimbingan teknis pembelajaran daring menggunakan aplikasi Quizizz bagi guru sekolah dasar pada masa pandemi covid-19. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 3(4), 213–217. http://www.jurnalfkip.unram.ac.id/index.php/JPPM/article/view/2204

Sari P, & Yarza H. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Quizizz Dan Wordwall Pada Pembelajaran Ipa Bagi Guru-Guru Sdit Al-Kahfi. SELAPARANG:Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(2), 195–199.

Selian, F. H., & Rambe, R. N. (2022). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah di Masa Pandemi. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(6), 7370–7377. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i6.4083

Downloads

Published

2023-08-16

How to Cite

Muhafid, E. A., Hidayat, W. F., Rahayu, B., Cahyani, A. D., & Nugroho, T. P. (2023). Penggunaan Media Digital Quizizz berbasis Integrated Joyful Learning dalam Memberdayakan Kreativitas Guru di SD Negeri 1 Sarwogadung sebagai Bentuk Adaptasi Paradigma Merdeka Belajar. Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 194-200. https://doi.org/10.37478/abdika.v3i3.3080