Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPS Bagi Siswa Kelas VB SD GMIT Ende Melalui Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw
DOI:
https://doi.org/10.37478/jpe.v7i2.2271Abstract
The research is aimed to improve: 1) students’ activities in learning social studies, and 2) students’ achievement in social studies for fifth grade students in SD GMIT Ende 4Kecamatan Ende Utara Kabupaten Ende of 2nd semester academic year 2018/2019through the application of cooperative learning type Jigsaw learning model. The research was done in Class V of SD GMIT Ende 4 Kecamatan Ende Utara Kabupaten Ende at 2nd semester of academic year 2018/2019. The research was taken place in three months, started on February up to April 2012. The subject of the research were Class V students at SD GMIT Ende 4 Kecamatan Ende Utara Kabupaten Ende of 2nd semester acedemic year 2018/2019 consisted of 26 students. The research concludes that the application of cooperative learning type Jigsaw learning model can: 1) improve students’ activities in learning social studies, and 2) students’ achievement in social studies for fifth grade students in SD GMIT Ende 4Kecamatan Ende Utara Kabupaten Endeof 2nd semester academic year 2018/2019.
Downloads
Keywords:
jigsaw, learning activities, students’ achievementReferences
Abdurrahman, M. 1997. Peranan Suasana Belajar Kooperatif dan Kompetitif dalam Peningkatan Hasil Belajar. Jakarta: Lembaga Penelitian IKIP.
Anita Lie. 2004. Cooperative Learning. “Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang-ruang Kelas”. Jakarta: Grasindo.
Astuti dan Supriyadi. 2004. Peningkatan Prestasi Belajar Melalui Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Learning. Surakarta: APK Karang-anyar.
Boediono, dkk, 2001. Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Balitbang Depdiknas.
Depdikbud, 1995. Petunjuk Teknik Mata Pelajaran IPS untuk Sekolah Dasar. Jakarta: Depdikbud.
Depdiknas. 2003. Kurikulum 2004 Standar Kompetensi Mata Pelajaran Pengetahuan Sosial Sekolah Dasar dan Madrasah Ibtidaiyah. Jakarta: Depdiknas.
Depdikbud. 1998. Kurikulum Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Depdikbud.
Hisyam Zaini, Bermawy Munthe, dan Sekar Ayu Aryani. 2008. Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.
Muchtar, S. A. 2006. Pengembangan Berfikir dan Nilai dalam
Pendidikan IPS. Bandung: Gelar Pustaka Mandiri.
Muhammad Ali. 1998. Guru dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.
Muhibbin Syah. 2001. Psikologi Pendidikan Suatu Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nasution. 2000. Didaktif Asas-asas Mengajar. Bandung: Bumi Aksara.
Ngalim Purwanto. 2002. Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Oemar Hamalik. 2000. Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru Aglesindo.
Pasaribu dan Simanjuntak. 2003. Psikologi Perkembangan. Bandung: Tarsito.
Poerwadarminto. 2001. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Slavin R. 1997. Cooperative Learning. Second Edition. Allyn & Bacon. A Simon & Aschuster Company.
Soemantri. H.M.N. 2001. Menggagas Pembaharuan Pendidikan IPS. Bandung: Rosda Karya-PPS UPI Bandung.
Suharsimi Arikunto. 2002. Prosedur Penelitian Suatu Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Sulasmono, Bambang Suteng. 2003. Mengembangkan Kecerdasan Antarpribadi Melalui Belajar Cooperatif. Academika. “News Letter Dewan Pendidikan Kota Salatiga”, Edisi No. 2 Tahun I 2003.
Sumaatmadja, N. 1996. Studi Geografi. Bandung: Alumni
Susilo. 2007. Panduan Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Pustaka Book Publisher.
Sutratinah Tirtonegoro. 2001. Anak Supernormal dan Program Pendidikannya. Jakarta: Gramedia.
Syafruddin, Moh. 2001. Implementasi Model Cooperative Learning Dalam Pendidikan IPS Di Tingkat Persekolahan. Artikel. http://pipssd.blogspot.com/2001_06_04_archive.html. diunduh pada 15 Januari 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Arlyn Martha Aurelia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.