UPAYA MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SDI NGALUPOLO ENDE DENGAN METODE PENEMUAN TERBIMBING
DOI:
https://doi.org/10.37478/jpm.v3i3.1831Abstract
Every elementary school student has a high curiosity. Therefore, this curiosity must continue to be fostered in science learning. However, it was found that the fourth grade students of SDI Ngalupolo did not show good science learning outcomes. Students' curiosity needs to be used in learning by using the guided discovery method so that science learning achievement can be improved. The purpose of this study was to improve the science learning achievement of Class IV SDI Ngalupolo students using guided discovery learning through classroom action research (CAR). CAR is carried out in 3 cycles where each cycle consists of planning, implementation, evaluation and reflection. Data were collected using teacher observation sheets, student observation sheets and tests. The results showed that student achievement increased from cycle I to cycle III, namely, cycle I (63.75%), cycle II (70%), cycle III (80%). Thus the guided discovery learning method can improve the learning achievement of Class IV SDI Ngalupolo students.
Downloads
Keywords:
Science learning, Learnning achievement, Guided discoveryReferences
Bito, G. S. (2018). Pemanfaatan Kontribusi Siswa Sebagai Alat Transisi Menuju Pemahaman Konsep Operasi Pecahan. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(1). https://doi.org/10.24176/re.v9i1.2813
Dewi, V. P., Doyan, A., & Soeprianto, H. (2017). Pengaruh model penemuan terbimbing terhadap keterampilan proses sains ditinjau dari sikap ilmiah pada pembelajaran IPA. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 3(1). https://doi.org/10.29303/jppipa.v3i1.102
Diti, M. S. (2022). UPAYA MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR IPA DENGAN METODE PEMBELAJARAN PENEMUAN TERBIMBING PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR INPRES NOGODUE 2021/2022. SOKO GURU: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 30-44.https://doi.org/10.55606/sokoguru.v2i1.128
OECD-PISA. (2004). Learning for Tomorrow’s world: FIrst results from PISA 2003 World. USA: OECD-PISA. https://doi.org/10.1787/9789264006416-en
Pertiwi, U. D., Atanti, R. D., & Ismawati, R. (2018). Pentingnya Literasi Sains Pada Pembelajaran Ipa Smp Abad 21. Indonesian Journal of Natural Science Education (IJNSE), 1(1), 24-29. https://doi.org/10.31002/nse.v1i1.173
Prahastuti, D. M., Kuswanti, N., & Wijayadi, A. W. (2021). PENGEMBANGAN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (RPP) MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING UNTUK MELATIHKAN SIKAP ILMIAH MATERI PEMANASAN GLOBAL KELAS VII SMP. Discovery: Jurnal Ilmu Pengetahuan, 6(1), 59-65. http://ejournal.unhasy.ac.id/index.php/discovery/article/view/1350
Pratiwi, S. N., Cari, C., & Aminah, N. S. (2019). Pembelajaran IPA abad 21 dengan literasi sains siswa. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika, 9(1), 34-42. https://jurnal.uns.ac.id/jmpf/article/view/31612
Revita, R. (2017). Validitas perangkat pembelajaran matematika berbasis penemuan terbimbing. Suska Journal of Mathematics Education, 3(1), 15-26. http://dx.doi.org/10.24014/sjme.v3i1.3425
Salu, B. (2013). Pengaruh Strategi Penemuan Terbimbing terhadap Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SDN Rantepao I Kabupaten Toraja Utara. Jurnal Pendidikan Sains, 1(1), 85-91. http://ukitoraja.ac.id/journals/index.php/jkip/article/view/156
Sarjo, S. (2020). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar IPA dengan Metode Pembelajaran Penemuan Terbimbing pada Siswa Kelas IV SDN 2 Seponti. Jurnal Kajian Pembelajaran Dan Keilmuan, 4(2), 116-129. http://dx.doi.org/10.26418/jurnalkpk.v4i2.43112
Suharsimi, A. (2006). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 120-123. Google Scholar
Tias, I. W. U. (2017). Penerapan model penemuan terbimbing untuk meningkatkan hasil belajar IPA siswa sekolah dasar. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 1(1). https://doi.org/10.20961/jdc.v1i1.13060
Utaminingtyas, S., & Evitasari, A. D. (2021). Penggunaan Model Inquiry Learning dan Pengaruhnya terhadap Scientific Attitude Pada Pembelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar. Edukasi: Jurnal Penelitian dan Artikel Pendidikan, 13(2), 143-154. http://journal.unimma.ac.id/index.php/edukasi/article/view/6153
Welerubun, R. C., Wambrauw, H. L., Jeni, J., Wolo, D., & Damopolii, I. (2022). Contextual teaching and learning in learning environmental pollution: the effect on student learning outcomes. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(1), 106-115. https://doi.org/10.37478/jpm.v3i1.1487
Zulkarnain, I., & Sari, N. A. (2014). Model penemuan terbimbing dengan teknik mind mapping untuk meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematis siswa SMP. Edu-Mat: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2). http://dx.doi.org/10.20527/edumat.v2i2.619
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Natalia Pankrasia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.