PENGARUH MEDIA POWERPOINT TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN TEMATIK KELAS IV SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.37478/jpm.v5i1.3211Abstract
The problem in this study is the low learning outcomes of fourth-grade students in SD Negeri 3 Bumi Waras due to the fact that the educators have not provided creative and innovative learning media in the learning process, resulting in students' lack of active engagement in learning. This study aims to determine the influence of using PowerPoint media on the learning outcomes of thematic subjects among students. The research method used is quasi-experimental with a nonequivalent control group design. The population of this study consists of 76 students in the fourth grade. The research sample consists of 50 students selected using purposive sampling technique. The data collection techniques employed are observation, document analysis, and tests. The data analysis involves simple linear regression. The results of this research indicates that there is an influence of PowerPoint media on the learning outcomes of students in the fourth grade thematic subjects at SD Negeri 3 Bumi Waras in the academic year 2022/2023.
Downloads
Keywords:
Learning media, Learning outcomes, Powerpoint, ThematicReferences
Antonio, E. (2021). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Power Point Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pai Di Kelas V Sd Negeri 21 Bengkulu Tengah (Skripsi, IAIN BENGKULU). http://repository.iainbengkulu.ac.id/5580
Dimyati, D & Mudjiono, M. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta. Google Scholar
FAKHRUDDIN, A. R. (2023). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF BERBASIS MISSOURI MATHEMATICS PROJECT PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA SISWA KELAS VII SMP NEGERI 6 SINGARAJA TAHUN AJARAN 2022/2023 (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha). https://repo.undiksha.ac.id/15382/
Ilmiani, A. M., Ahmadi, A., Rahman, N. F., & Rahmah, Y. (2020). Multimedia interaktif untuk mengatasi problematika pembelajaran Bahasa Arab. Al-Ta'rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(1), 17-32. https://doi.org/10.23971/altarib.v8i1.1902
Kadarwati, A., & Malawi, I. (2017). Pembelajaran tematik:(Konsep dan aplikasi). Cv. Ae Media Grafika. Google Scholar
Maryatun, M. (2015). Pengaruh penggunaan media program microsoft powerpoint terhadap hasil belajar strategi promosi pemasaran mahasiswa semester 2 Program Studi Pendidikan Ekonomi Universitas Muhammadiyah Metro tahun ajaran 2014/2015. PROMOSI: Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi, 3(1), 1-13. https://ojs.fkip.ummetro.ac.id/index.php/ekonomi/article/view/139
Nadiroh, N. (2020). Komunikasi Pembelajaran Lewat Media Powerpoint: Kajian Pengantar. Idrak: Journal of Islamic Education, 3(1), 287-300. https://jurnal.stit-rh.ac.id/index.php/idrak/article/view/23
Pambudi, S., Rezkita, S., & Purwaningsih, E. (2021). Upaya Meningkatkan Kedisiplinan dan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Penggunaan Media Powerpoint Interaktif. Jurnal Ilmiah Profesi Guru, 2(2), 1-9. https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/JIPG/article/view/11312
Putri, S. R., Wahyuni, S., & Suharso, P. (2018). Penggunaan media pembelajaran edmodo untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa Kelas X Pemasaran di SMK Negeri 1 Jember Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial, 11(2), 108-114. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JPE/article/view/6455
Prastowo, A. (2019). Analisis Pembelajaran Tematik Terpadu. Jakarta: Kencana Prenada Media Group. Google Scholar
Pramestika, L. A. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Powerpoint Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Datar dan Bangun Ruang SD. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 2(1), 110-114. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/610
Putri, H. P., & Nurafni, N. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran PowerPoint Interaktif terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3538-3543. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/986
Rohmanurmeta, F. M. R. (2022). Pengaruh Media Powerpoint Interaktif Terhadap Hasil Belajar Tematik Siswa SD. Jurnal Pengabdian Masyarakat (JPM), 3(2), 39-46. https://ejournal.stkip-mmb.ac.id/index.php/JPPM/article/view/825
Sanaky, H. A. (2013). Media pembelajaran interaktif-inovatif. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara. Google Scholar
Sugrah, N. (2019). Implementasi Teori Belajar Konstruktivisme dalam Pembelajaran Sains. Humanika: Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 19(2), 121-138. https://journal.uny.ac.id/index.php/humanika/article/view/29274
Suparlan, S. (2019). Teori Konstruktivisme dalam Pembelajaran. Islamika, 1(2), 79-88. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/islamika/article/view/208
Wicaksono, D., & Iswan, I. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah di Kelas IV Sekolah Dasar Muhammadiyah 12 Pamulang, Banten. Holistika: Jurnal Ilmiah PGSD, 3(2), 111-126. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/holistika/article/view/5362
Zahra, M. A., & Jupri, A. R. (2020). The Effect of Microsoft Powerpoint Interactive Learning Media Application on Reading Comprehension Skills of 3rd Grade Elementary School Students for Indonesian Language Subjects. Jurnal Paedagogy, 9(3), 532-539. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/pedagogy/article/view/5383
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Muhammad Nurwahidin, Amrina Izzatika, Dayu Rika Perdana, Anissa Fadya Haya, Aesti Meilandari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.