STRATEGI PEMBELAJARAN MELALUI DARING DAN LURING SELAMA PANDEMI COVID-19 DI SD NEGERI SUGIHAN 03 BENDOSARI
DOI:
https://doi.org/10.37478/jpm.v2i1.728Abstract
This study aims to describe the strategy for implementing online and offline learning during the Covid-19 pandemic at SD Negeri Sugihan 03, Bendosari. This research use desciptive qualitative approach. The sampling technique used purposive sampling. The informants in this were teachers and students of grade VI SD Negeri Sugihan 03. The data collection techniques used included interviews, observation, and documentation. Data analysis using data reduction techniques, data presentation and drawing conclusions. The results of this study indicate that the learning implementation strategy during the Covid-19 pandemic includes 1) door-to-door or the teacher visiting each student's house. 2) students come directly to school to take questions. 3) students attend school on alternate schedules during the pandemic.
Downloads
Keywords:
covid-19 pandemic, online learning, offline learning, elementary schoolReferences
Agustino, L. (2020, August 24). Analisis Kebijakan Penanganan Wabah Covid-19: Pengalaman Indonesia. Jurnal Borneo Administrator, 16(2), 253-270. https://doi.org/10.24258/jba.v16i2.68
Aji, R. H. S. (2020). Dampak COVID-19 pada pendidikan di indonesia: Sekolah, keterampilan, dan proses pembelajaran. Salam: Jurnal Sosial dan Budaya Syar-i.(7), 5, 395-402. https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i5.15314
Asfuri, A. (2020). Implementasi Pembelajaran Door to Door Pada Perkembangan Psikologi Belajar Anak di TKIT Raudlotul Mu’minin. IJIP : Indonesian Journal of Islamic Psychology, 2(1), 84-111.
Ahidin, U. (2020). Covid 19 dan Work from Home. Desanta Muliavisitama.
Andriani, T. (2015). Sistem pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi. Jurnal Sosial Budaya, 7(2), 127–150.
Halijah, N. (2020). Pentingnya kolaborasi guru dan orangtua siswa dalam pembelajaran daring. In Koran Metro Riau (Issue 20). Edisi Jumat, 14 Agustus 2020.
Ilyas, I. (2016). Pendidikan Karakter Melalui Homeschooling. Journal of Nonformal Education, 2(1).
Kartini, T., & Rusman, R. (2019). Studi Evaluatif Kurikulum Diklat Berjenjang Tingkat Dasar Dalam Jaringan Terhadap Peningkatan Kompetensi Pendidik Paud. Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 2(2), 74–86. https://doi.org/10.21831/diklus.v2i2.23651
Kemendikbud. (2020). Pedoman penyelenggaraan pembelajaran pada tahun ajaran dan tahun akademik baru pada masa pandemi Covid – 19. https://dikti.kemdikbud.go.id (Diakses pada tanggal 28 November, pukul 14.00 WIB)
Kemenkes. (2020). Pedoman Kesiapan Menghadapi COVID-19, 0–115. https://www.kemkes.go.id
Malyana, A. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Daring dan Luring Dengan Metode Bimbingan Berkelanjutan Pada Guru Sekolah Dasar Di Teluk Betung Utara Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 2(1), 67–76.
Miles, M.B. & Huberman, A.M. (2005). Qualitative Data Analysis. (terjemahan). Jakarta : UI Press.
Misno, D. (2020). Covid-19 (wabah, fitnah, dan hikmah). Amma Alamih.
Nugraha, S. A., Sudiatmi, T., & Suswandari, M. (2020). Studi Pengaruh Daring Learning terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas IV. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3), 265-276.
Putria, H., Maula, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis proses pembelajaran dalam jaringan (daring) masa pandemi covid-19 pada guru sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 861-870. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.460
Riyana, C. (2019). Produksi Bahan Pembelajaran Berbasis Online. Modul Pembelajaran Universitas Terbuka Tangerang Selatan, 1–43.
Sadikin, A., & Hamidah, A. 2020. Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid – 19. Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6 (2).
Safrizal, D., Putra, D. I., Sofyan, S., & Bimo, B. (2020). Pedoman umum menghadapi pandemi Covid-19 bagi pemerintah daerah: Pencegahan, pengendalian, diagnosis dan manajemen. Jakarta: Tim Kerja Kementerian dalam Negeri Untuk Dukungan Gugus Tugas Covid-19. kemkes.go.id (Diakses pada tanggal 28 November, pukul 14.00 WIB)
Sobron, A. N., & Bayu, R. (2019). Persepsi siswa dalam studi pengaruh daring learning terhadap minat belajar ipa. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 1(2), 30-38. https://doi.org/10.37680/scaffolding.v1i2.117
Sobron, A. N., Bayu, B., Rani, R., & Meidawati, M. (2019, October). Pengaruh Daring Learning terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. In Seminar Nasional Sains & Entrepreneurship.
Tani, S., & Ekawati, E. Y. (2017). Peningkatan Kemandirian Belajar Peserta Didik pada Materi Teori Kinetik Gas Melalui Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis iSpring Suite 8. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika, 7(2), 13-16.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ayusi Perdana Putri, Rennita Setya Rahhayu, Meidawati Suswandari, Prapti Agustin Rahayu Ningsih
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.