Implementasi ‘Petualangan Tani Kecil’ pada Siswa Sekolah Dasar untuk Keberlanjutan Pertanian di Masa Depan

Authors

  • Fajar Bagus Maulana Institut Pertanian Bogor, Bogor, Indonesia
  • Magfirah Ulya Madani Institut Pertanian Bogor, Bogor, Indonesia
  • Riza Rahmat Azis Institut Pertanian Bogor, Bogor, Indonesia
  • Dzakiriza Dira Fridman Institut Pertanian Bogor, Bogor, Indonesia
  • Lisa Lestari Institut Pertanian Bogor, Bogor, Indonesia
  • Elizabeth Berliana Paulina Sinaga Institut Pertanian Bogor, Bogor, Indonesia
  • Salsabila Syarifah Mufidah Institut Pertanian Bogor, Bogor, Indonesia
  • Titania Aulia IPB

DOI:

https://doi.org/10.37478/abdika.v4i1.3677

Abstract

As time goes by, the younger generation's interest in agriculture is decreasing. Therefore, agricultural learning needs to be carried out among elementary school students, because learning must be instilled from an early age. This activity aims to introduce the concept of sustainable agriculture to elementary school students through practice-based active learning. This service aims to provide an understanding of the importance of sustainable agricultural practices in order to achieve a more sustainable future economically, socially and environmentally. This service approach focuses on learning through simple agricultural practical activities that are relevant to the school environment and students' daily lives. The result of this activity is that elementary school students become more aware of the importance of agriculture in the future. Apart from that, they know how the agricultural process starts from planting, caring for and harvesting.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

agricultural practice, elementary school student, sustainable

References

Arlin, A. F. P., & Mulyani, H. (2021). Pelaksanaan Kegiatan Belajar Mengajar dan Pemberdayaan Pertanian di Pondok Pesantren Miftahul Mukhlisin. Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, I(54), 71–81.

Aulia, T., Arrahman, S., Sabila, Y. R., Putri, C. H., Silaban, L. E., Ardila, M., & Disti, M. F. A. (2023). Optimalisasi Potensi Sumber Daya Pertanian Melalui Inovasi Pertanian. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 8(3), 721–728. https://doi.org/10.30653/jppm.v8i3.444

Azhari, N. M., Anantanyu, S., & Rusdiyana, E. (2021). Peran Pendidikan dalam Meningkatkan Minat Pemuda untuk Melanjutkan Usaha Tani di Daerah Konservasi DAS Solo Hulu. Prosiding Seminar Nasional Pembangunan dan Pendidikan Vokasi Pertanian, 2(1), 33–44. https://doi.org/10.47687/snppvp.v2i1.180

Destrinelli, D., Hayati, S., & Pamela, I. S. (2020). Penanaman Nilai Karakter Melalui Sistem Bercocok Tanam Hidroponik Di SD. Jurnal Abdi Pendidikan, 1(2), 148–152. https://doi.org/10.33369/abdipendidikan.1.2.148-152

Dewantoro, S., & Maria, M. (2022). Motivasi Generasi Muda Terhadap Pekerjaan Sektor Pertanian di Desa Jumo Kecamatan Kedungjati Kabupaten Grobogan. Jurnal Agribisnis Indonesia, 10(1), 152–158. https://doi.org/10.29244/jai.2022.10.1.152-158

Ibrahim, I., Huda, N., Johari, H. I., Sukuryadi, S., Adiansyah, J. S., Nurhayati, N., Mas’ad, M., Kamaluddin, K., Mintasrihardi, M., Hasanah, S., Hayati, M., Wahab, A., Mahsup, M., Herianto, A., Muhardini, S., & Setiawan, I. (2023). PENGENALAN LINGKUNGAN KEPADA ANAK USIA DINI PADA DESA REMPE KECAMATAN SETELUK SUMBAWA BARAT. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 7(2), 1381. https://doi.org/10.31764/jpmb.v7i2.15523

Ibrahim, J. T., Amir, N. O., & Dwi Suprapti, P. S. (2023). Minat Anak Petani Terhadap Pekerjaan Di Sektor Pertanian. Paradigma Agribisnis, 6(1), 10. https://doi.org/10.33603/jpa.v6i1.8762

Kautsari, N., Ardiansyah, A., Utami, E. D., Ahdiansyah, Y., & Sudirman, S. (2021). EDUKASI PROPOLIK: PENINGKATAN KETERAMPILAN DAN MOTIVASI BERTANI PADA ANAK-ANAK DESA NIJANG MELALUI PELATIHAN BERCOCOK TANAM DAN BUDIDAYA IKAN DALAM EMBER. Jurnal Pengembangan Masyarakat Lokal, 4(2), 264–270. https://doi.org/10.58406/jpml.v4i2.643

Lestari, I. R., Hidayat, R. S., Niazi, H. A., Meidiyustiani, R., Iswati, H., & Brabo, N. A. (2022). Edukasi Pemanfaatan Limbah Plastik untuk Anak Usia Dini. Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(4), 403–409. https://doi.org/10.37478/abdika.v2i4.2189

Misriandi, M., Putri, D. I., Sularno, S., Farihen, F., & Rinanto, R. (2022). PENDIDIKAN PERTANIAN MENUJU KEMANDIRIAN PEMENUHAN KEBUTUHAN DAPUR KELUARGA SEHAT DAN BAHAGIA. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaskat/article/view/14319

Mukti, G. W., & Kusumo, R. A. B. (2021). PERTANIAN BERKELANJUTAN: SEBUAH UPAYA UNTUK MEMADUKAN PENGETAHUAN FORMAL DAN INFORMAL PETANI (Kasus pada Petani Hortikultura di Provinsi Jawa Barat). Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis, 7(2), 1141. https://doi.org/10.25157/ma.v7i2.5135

Oktyajati, N., & Rachmawatie, S. J. (2020). PROGRAM EARLY AGROEDUCATION PADA SISWA SEKOLAH DASAR UNTUK MEWUJUDKAN PROGRAM SUSTAINABLE AGRICULTURE. Jurnal Kewirausahaan dan Bisnis, 25(2), 86. https://doi.org/10.20961/jkb.v25i2.40760

Pujiati, S., Pertiwi, A., Silfia, C. C., Ibrahim, D. M., & Nur Hafida, S. H. (2020). ANALISIS KETERSEDIAAN, KETERJANGKAUAN DAN PEMANFAATAN PANGAN DALAM MENDUKUNG TERCAPAINYA KETAHANAN PANGAN MASYARAKAT DI PROVINSI JAWA TENGAH. Jurnal Sosial Ekonomi Pertanian, 16(2), 123. https://doi.org/10.20956/jsep.v16i2.10493

Ranzez, M. C., Anwarudin, O., & Makhmudi, M. (2020). PERANAN ORANGTUA DALAM MENDUKUNG REGENERASI PETANI PADI (ORYZA SATIVA L) DI DESA SRIKATON KECAMATAN BUAY MADANG TIMUR. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(2), 117–128. https://doi.org/10.47492/jip.v1i2.58

Santoso, S., & Negara, I. H. P. (2021). PENANAMAN MINAT BERTANI PADA SISWA TK MELALUI APLIKASI EDUTANI. Sistema: Jurnal Pendidikan, 2(1), 82–89. https://doi.org/10.24903/sjp.v2i1.733

Saputro, W. A., & Saputro, F. E. N. (2020). Program Agroschooling pada Siswa Sekolah Dasar SD 01 Manang untuk Meningkatkan Minat terhadap Bidang Pertanian. Indonesian Journal of Community Services, 2(1), 68. https://doi.org/10.30659/ijocs.2.1.68-79

Wahyuni, V., Himmah, E. F., & Yuntari, D. (2023). MEDIA EDUKASI BERBASIS PERTANIAN INDUSTRIAL MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MATERI KEGIATAN EKONOMI. PROMOSI: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 11(2), 13–19. http://dx.doi.org/10.24127/pro.v11i2.9091

Widnyana, I. K. (2020). Pertanian Berkelanjutan. Dalam Pertanian Berkelanjutan: Sebuah Pendekatan Konsep dan Praktis (1 ed., hlm. 16–24). Bali: Swasta Nulus.

Windarto, R. D., Perkasa, R. A., R, A. P. N., K, L. A. B., Hapsari, R. M., & Antriyandarti, E. (2020). Edukasi Pertanian Pada Siswa Dengan Kebun Sekolah Aktif Di SD Muhammadiyah 3 Surakarta. Jurnal Agribest, 4(2), 75–80. https://doi.org/10.32528/agribest.v4i2.3617

Yamin, M., Lifianthi, L., & Ayuningsih, D. F. (2023). Analisis Minat Anak Petani Padi menjadi Petani di Desa Pasemah Air Keruh Sumatera Selatan. Jurnal Ilmiah Membangun Desa dan Pertanian, 8(2), 68–77. https://doi.org/10.37149/jimdp.v8i2.206

Downloads

Published

2024-02-29

How to Cite

Maulana, F. B., Madani, M. U., Azis, R. R., Fridman, D. D., Lestari, L., Sinaga, E. B. P., Mufidah, S. S., & Aulia, T. (2024). Implementasi ‘Petualangan Tani Kecil’ pada Siswa Sekolah Dasar untuk Keberlanjutan Pertanian di Masa Depan. Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 73-81. https://doi.org/10.37478/abdika.v4i1.3677