Pendampingan Pembuatan Konten Digital bagi Para Pelaku UMKM untuk Meningkatkan Minat Konsumen

Authors

  • Luthfi Rafif Fauzan Universitas Garut, Garut, Indonesia
  • Iis Zilfah Adnan Universitas Garut, Garut, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/abdika.v4i4.4480

Abstract

This research is motivated by the lack of understanding of technology among MSMEs in creating content that can attract consumers in Garut Regency. The purpose of this community service is to help and educate MSME actors in creating good content on social media so that it can attract consumers. The method used in this community service uses a direct mentoring method for MSMEs with several stages including observation, preparation, implementation and evaluation. The results of this service show success where MSME actors are very interactive in this activity to solve their problems and concerns in the content creation process. It is hoped that MSME actors can apply the understanding they gain in this content creation mentoring activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

MSMEs, Digital Content, Assistence, Consumers

References

Ashoumi, H., Fadhli, K., Kris Yuan Hidayatulloh, M., Sirojudin, D., Hariono, T., & A Wahab Hasbullah, U. K. (2023). Pendampingan Pembuatan Konten Menarik Dalam Peningkatan Kreatifitas Marketing UMKM (Usaha Mikro Kecil Dan Menengah) “Kriuknya.” Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2). https://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/jppm/article/view/4655.

Ayodya, R. W. (2020). UMKM 4.0. Elex Media Komputindo.

Chairunnisa, F., Mala Fitriani Aira, D., Yuesa Rosyid, G., Rosita, S., Hasbullah, H., Jambi, U., Pinang Masak Mendalo Darat, K., & Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Dan Bisnis, P. (2023). Pelatihan Pembuatan Konten Dan Digital Marketing Produk UMKM Di Kecamatan Palayangan. Jitdm, 5(3).

Fitrani, L. D., Hasanah, N., Dewi, U., Hudiwinarsih, G., Riqqoh, A. K., Purnamasari, L., & Soebijanto, A. (2022). Pendampingan Pembuatan Dan Implementasi Konten Sosial Media Campaign Dalam Meningkatkan Brand Awareness UMKM. Gervasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2). https://kebab-jepang.business.site.

Mariam, S., & Ramli, A. H. (2023). Pelatihan Dan Pendampingan Membangun Praktik Digital Marketing Unggul Untuk Peningkatan Pemasaran UMKM Di Kota Jakarta Barat. Indonesian Collaboration Journal Of Community Services (Icjcs), 3(4), 379–390.

Melati, K. R. (2017). Perancangan Dan Implementasi Perencanaan Bisnis Dan Strategi Promosi Bagi Kelompok Rintisan Usaha Mandiri Sanggar Batik Jenggolo Dan Sekar Arum Di Kota Yogyakarta. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (Indonesian Journal Of Community Engagement), 2(2), 216–234.

Mustika, S., Tiara, A., & Corliana, T. (2021). Pelatihan Membuat Konten Promosi Di Media Sosial Bagi UMKM Mitra Masjid. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Universitas Al Azhar Indonesia, 3(2), 59. https://doi.org/10.36722/jpm.v3i2.644

Nuraisyah, N., Haryono, D., & Lutfiani, L. (2023). Pelatihan Strategi Digital Marketing Bagi Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Di Kecamatan Sarjo (Membentuk Dan Mendukung Pengembangan Wirausahawan Muda Dan Pemula). Publikasi Ilmiah Bidang Pengabdian Kepada Masyarakat (Sikemas), 2(2), 63–78.

Pradana, E. A., & Damatraseta, F. (2021). Pkm-Pendampingan Tehnik Pembuatan Konten Promosi Digital Bagi UMKM Kota Bogor. Jurnal Abdimas Dedikasi Kesatuan, 2(2), 147–154. https://doi.org/10.37641/jadkes.v2i2.1303

Pramiarsih, E. E. (2024). Perilaku Konsumen Di Era Digital. Deepublish.

Putra, F. A., & Sya’dian, T. (2024). Penerapan Teknik Color Grading Untuk Menunjukkan Perubahan Suasana Dalam Penciptaan Film “Hari Yang Tadi.” Journal Of Art, Film, Television, Animation, Games And Technology, 3(1), 1–16.

Ramadhani, A., Fadillah, D., Nabir, M. A., & Ansar. (2024). Pelatihan Dan Pendampingan Marketing Bagi UMKM Di Desa Kanrung Sebagai Upaya Peningkatan Penjualan. Jurnal Panrita: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 22–30.

Saehan, A., Kusmanto, K., Suryadi, S., & Pohan, T. H. (2023). Pelatihan Desain Grafis Menggunakan Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Promosi Produk UMKM. Jurnal Pengabdian Masyarakat Gemilang (Jpmg), 3(2), 44–48.

Schiffman, L., & Kanuk, L. L. (2018). Perilaku Konsumen (Edisi Ke-7 Terjemah). Indeks.

Sholeh, M., Andika, M., Fauzi, M. A., & Bismin. (2021). Pengembangan Konten Video Produk Ukm Sebagai Upaya Promosi Melalui Media Sosial. Gaung Informatika, 14(1), 1–12.

Sholeh, M., Suraya, S., & Rachmawati, Rr. Y. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva Sebagai Desain Konten Promosi Bagi Pelaku UMKM. Abdimas Altruis: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 107–113. https://doi.org/10.24071/aa.v6i2.6667

Sholikah, R., Ulhaq, I. D., & Laili, N. (2023). Pemberdayaan Pelaku UMKM Melalui Digital Marketing. Al-Ijtima: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 243–254.

Suroso, E., Santosa, A. D., Putra, A., & Harison E. (2023). Pelatihan Digital Marketing Untuk UMKM Di Kabupaten Ciamis. Dhigana: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Bidang Ilmu Manajemen, 1(1), 1–10. https://jurnal.unsil.ac.id/index.php/dhigana

Wibisono, Y. P., Primasari, C. H., & Setiawan, D. (2021). Pendampingan Dan Pembuatan Konten Video Untuk Mendukung Pemasaran Melalui Media Sosial Bagi UMKM Fashion. Jurnal Pengabdian, 4(2), 113–121. http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jplp2km

Zahra, I., Khoirunnisa, Minarti, A., Silfiani, E., Yustia, H., & Alfarisi, U. (2021). Pendampingan Dan Pengembangan Inovasi Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Toko Kuenak Di Ciputat Timur. Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat Lppm Umj, 167. http://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaskat

Downloads

Published

2024-10-29

How to Cite

Fauzan, L. R. ., & Adnan, I. Z. (2024). Pendampingan Pembuatan Konten Digital bagi Para Pelaku UMKM untuk Meningkatkan Minat Konsumen . Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(4), 637-647. https://doi.org/10.37478/abdika.v4i4.4480