Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Aplikasi Android Berbasis Smart APPS Creator untuk Meningkatkan Kemampuan Inovasi Guru Pendidikan Agama Islam
DOI:
https://doi.org/10.37478/abdika.v4i3.4633Abstract
The ability of teachers to make digital learning tools is one of the competencies that must be mastered, namely pedagogic competence and professional competence. Elementary Islamic Religious Education teachers must be able to create innovative learning media as a necessity for teaching in this digital era. Improving teachers' innovation abilities can be done independently or officially through training. The training on making SAC learning media is one of the efforts to increase teacher innovation. This training was attended by 44 participants consisting of elementary Islamic Religious Education teachers in Sumedang. The training lasted for 32 hours of learning which was carried out in offline and online mode. Through this training, the results of elementary school Islamic Religious Education teachers were obtained: 1) able to improve their innovation ability in making learning media armed with training materials about Applications as learning media and application design materials, 2) able to use SAC to make android application learning media armed with instructions from instructors during online meetings, training modules volumes 1-7 and video tutorials for making SAC-based android applications. Through this training, it can be recommended to teachers to improve the ability to innovate in learning, one of which is by mastering SAC as an application to create android application learning media.
Downloads
Keywords:
Smart Apps Creator (SAC), Learning Innovation, Elementary Islamic Religious Education (PAI)References
Adisasongko, N. (2019). Pemanfaatan Media Video Tutorial Sebagai Alternatif Pembelajaran di Masa Pandemi pada Peserta Didik Kompetensi Keahlian TKR SMK. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES (pp. 829–834). Nur Adisasongko. Retrieved from http://m.andrafarm.com,
Aeni, A. N., Maulana, M., Akbar, K. A., & Hafidz, A. N. (2023). Penggunaan Aplikasi CERAH DENTAL (Cerdas Beribadah dengan Digital) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(1), 222–236. Retrieved from https://ejournal.unp.ac.id/index.php/jippsd/article/view/122613
Aeni, Ani Nur; Djuanda, Dadan; Maulana, M. (2022). Persepsi Guru PAI Tentang Media Pembelajaran di SD. In I. Sukamto (Ed.), Proseding Seminar Nasional Jurusan Ilmu Pendidikan (pp. 113–121). Bandar Lampung: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung. Retrieved from file:///C:/Users/g/OneDrive/Documents/PROSIDING UNILA.pdf
Aeni, Ani Nur. Erlina, Tiara, Dewi, Diana Puspita, Hadi, Luqman Fakhri, Ramadhani, Safitri. (2022). Aplikasi BETA (Belajar dari Peta): Media Edukasi Doa-Doa Harian Siswa SD Kelas Rendah. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 9(1), 101–113. Retrieved from http://journal.uny.ac.id/index.php/jitp
Aeni, Nur, A., Hanifah, Nurdinah, Djuanda, & Dadan. (2023). Diseminasi Media Pembelajaran PAI SD Berbasis Aplikasi, 5, 388–403.
Agustini, aas. (2023). Pelatihan Guru PAI Dalam Pengembangan Bahan Ajar Pada egeri Rengasdeklok Selatan 2. Sabajaya: Jurnal Pengabdian Kepada MAsyarakat, 1(1), 37–45.
Amalia, N. N., Firdaus, M. L., Aeni, A. N., & Astuti, S. Y. (2023). Pengembangan Aplikasi KADAM Sebagai Media Pembelajaran PAI SD Untuk Mengenalkan Dakwah Islam. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(2), 797. Sekolah Tinggi Ilmu Qur an Amuntai.
Andriani, Rika; Suratman, A. (2021). Media Pembelajaran Berbasis Android Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Analisa, 7(1), 56–65.
Ardiansyah, Y., & Wicaksono, A. (2022). PENGEMBANGAN APLIKASI PEMBELAJARAN BERBASIS ANDROID DENGAN MENGGUNAKAN SMART APP CREATOR (SAC) PADA MATERI PERSAMAAN NILAI MUTLAK. Jurnal Pembelajaran Matematika dan Sains (Vol. 3). Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1couiZzrbd_UxrZ4GMIrNFUO9ijnaLZem/view?usp=sharing.
Aswidiyanto, Y. S. (2020). Peran Instruktur Dalam Pelatihan Keterampilan Sulam di Balai Pelayanan Dan Rehabilitasi Sosial PKMS Sidoarjo. JPUS: Jurnal Pendidikan Untuk Semua, 4(1), 16–31.
Azizah, A. R. (2020). Penggunaan Smart Apps Creator (SAC) untuk mengajarkan global warming. Prosiding Seminar Nasional Fisika (SNF) Unesa, 4(2), 72–80.
Bukaryo, S. R. (2023). Peningkatan Kompetensi Guru melalui Pelatihan Mandiri Menggunakan Platform Merdeka Mengajar (PMM) di SMA Negeri 1 Asembagus Situbondo. TRILOGI: Jurnal Ilmu Teknologi, Kesehatan, dan Humaniora, 4(3), 325–333. Universitas Nurul Jadid.
Darmawan, P., & Wahyuningsih, S. Q. A. U. A. D. (2023). Pelatihan Guru Sekolah Dasar Dalam Pengintegrasian Gamifikasi Ke Tahap-Tahap Pembelajaran Matematika. Jurnal Pemantik, 2(1), 24–39.
Dewi, Nindian Puspa dan Listiowarni, Indah. (2019). Implementasi Game Based Learning pada Pembelajaran Bahasa Inggris. Resti (Rekayasa Sistem dan Teknologi Informasi), 3(2), 124–130.
Dinanti Massofia, F., Ayu Khoirunnisa, D., Dwi Dinanti, S., & Huda, M. (2023). Pembelajaran Bahasa Arab Menggunakan Smart Apps Creator Untuk Kelas VII Madrasah Tsanawiyah. lugowiyyat, 5(2), 123–133.
Elis, R., Santika, T., & Karawang, S. (2018). Peran Instruktur dalam Meningkatkan Keterampilan Warga Belajar Program Pelatihan Instalasi Listrik. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 2(1), 48–56. Retrieved from http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jnfc
Fadilah, L., & Laili, N. (2024). Pelatihan Modul Ajar Bidang STudi PAI Kurikulum Merdeka Terhadap Guru PAI SD/MI Se-Kota Metro Lampung. Jurnal Difusi Ipteks Legowo, 1(1). Perkumpulan Legowo Cerdas Sejahtera.
Fatmawati, Yusrizal, & Pulungan, S. A. (2022). Pelatihan Penggunaan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran di SD Swasta PAB 15. Empowerment: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(5), 705–711. Pusat Riset Manajemen dan Publikasi Ilmiah Serta Pengembangan Sumber Daya Manusia Sinergi Cendikia.
Hakim, M. Luqman. (2017). Pemanfaatan Media Pembelajaran Game Interaktif DAlam PEmbelajaran Kosakata Bahasa Arab. Arabi: Journal of Arabic Studies, 2(2), 156–162. Retrieved from http://journal.imla.or.id/index.php/arabi
Ismail, I. (2019). Utilizing Technologies in Teaching Soft skills: Issues and Challenges.
Jamil, M., Widyanto, A., & Nurbayani. (2023). Pengembangan Media digital interaktif Berbasis Smart Apps Creator (SAC) Pada Materi Pendidikan Agama Islam Kelas XI Sekolah Menengah Atas. PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN, 12(2), 2023.
Pakpahan, A. F., Ardiana, D. P. Y., Mawati, A. T., Wagiu, E. B., Simarmata, J., Mansyur, M. Z., Ili, L., et al. (2020). Pengembangan media pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.
Sabri, S. (2022). Pelatihan Model Pembelajaran PKn Untuk Guru SD N 101230 Sababangunan. Adam IPTS, 1(1), 13–17.
Tasyakuri, A. N., Nuranisak, P. F., & Cahyani, V. P. (2022). Optimalisasi Penggunaan Smart Apps Creator (SAC) dalam Peningkatan Kompetensi Profesional Calon Pendidik IPA. Proceeding of Integrative Science Education Seminar, 2(2022), 59–67.
Tim Penyusun Kamus. (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia (Ketiga.). Jakarta: Balai Pustaka.
Yusrizal, Y., & Fatmawati, F. (2021). Pelatihan Penggunaan Media Daring sebagai Alternatif Pembelajaran Era Pandemi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(6), 297–301. Infinite Corporation.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ani Nur Aeni, Dadan Djuanda, Kusman Rukmana, Marwan Maulana, Kamal Aramdan Akbar, Achmad Nurul Hafidz, Muhammad Dzikri Ajri Al-Faridzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.