Pemberdayaan Koperasi Serba Usaha di Kecamatan Tampaksiring Melalui Penguatan Financial Literacy

Authors

  • Luh Gede Krisna Dewi Universitas Udayana, Denpasar, Indonesia
  • Dodik Ariyanto Universitas Udayana, Denpasar, Indonesia
  • I Made Dwi Budiana Penindra Universitas Udayana, Denpasar, Indonesia
  • Ni Made Asti Aksari Universitas Udayana, Denpasar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/abdika.v5i1.4915

Abstract

The Banjar Malet Multi-Business Cooperative in Manukaya Village is one of the cooperatives that has the potential to increase community empowerment around the Tampaksiring Gianyar District. This cooperative has great potential with 276 members, but still requires improvements in governance and human resource capabilities, especially regarding financial literacy, credit analysis, and the use of information technology in cooperative operations. The aim of this Community Service is to accelerate the spread of science and technology to the community, especially increasing financial literacy, cooperative management, and the use of information technology in cooperative management. The method of service activities is carried out through socialization, training, application of technology and mentoring, as well as evaluation for program sustainability. The results of the activity show that there is an increase in cooperative managers' understanding of financial literacy, analysis of credit provision, and the application of technology in the form of increased knowledge of using Excel in preparing cooperative reports. At the evaluation stage, it was discovered that this Community Service activity was successful in improving the human resource capabilities of cooperative managers and improving the quality of cooperative governance for the better.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Cooperatives, Financial literacy, Human resources development, Information technology

References

Akhmad, K. A., & Purnomo, S. (2021). Pengaruh Penerapan Teknologi Informasi Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Kota Surakarta. Sebatik, 25(1), 234-240.

Anonimous.(1992). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 25 tahun 1992 Tentang Perkoperasian Kementerian Koperasi dan UKM. Jakarta.

Bismala, L., Handayani, S., & Andriany, D. (2018). Strategi Peningkatan Daya Saing Usaha Kecil Menengah. Lembaga Penelitian dan Penulisan Ilmiah AQLI.

Carina, T., Rengganis, R. M. Y. D., Mentari, N. M. I., Munir, F., Silaen, M. F., Siwiyanti, L., ... & Setyaka, V. (2022). Percepatan digitalisasi UMKM dan koperasi. TOHAR MEDIA.

Badan Pusat Statistik Kabupaten Gianyar.(2016). Kecamatan Tampaksiring dalam Angka. Denpasar: Percetakan Bali.

Hanasi, R. A., Kadir, M. K. K., Malae, A. K., Kasim, M., Suleman, D., Pulogu, S. I., & Bumulo, S. (2023). Sosialisasi Pengembangan Usaha Mikro Kecil Menengah di Desa Posso dan Desa Bubode Kabupaten Gorontalo Utara. SOSIOLOGI: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 10-22.

Hikmat, H. (2001). Strategi Pemberdayaan Masyarakat. Bandung: Humaniora Utama Press. Khairunnisa, K., Al-Hasyir, A. F., Salzabil, A. Z., & Jannah, M. (2024). DAMPAK KOPERASI SYARIAH PADA PERTUMBUHAN UMKM DI KOTA SERANG: STUDI KASUS SEKTOR PERDAGANGAN DAN JASA. AB-JOIEC: Al-Bahjah Journal of Islamic Economics, 2(02), 82-96.

Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Udayana. (2019). Buku Panduan P2M Edisi Revisi. Denpasar: Universitas Udayana.

Septiani, Y., Erponis, N. K., & Hardiantini, E. (2024). Program Peningkatan Kompetensi SDM Untuk Mendukung Transformasi Ekonomi Lokal. AMANAH MENGABDI, 1(2), 177-181.

Sumodiningrat, G. (1997). Pembangunan Daerah dan Pemberdayaan Masyarakat. Jakarta: Bina Rena Pariwara

Gunadi, W. (2018). Pemberdayaan Koperasi. Jurnal Ilmiah M-Progress, 8(2).

Vipriyanti, S., & Meirinawati, M. (2021). Kualitas Pelayanan Parkir Berlangganan Untuk Meningkatkan Pendapatan Retribusi Parkir Di Dinas Perhubungan Kabupaten Tuban. Publika, 227-240.

Noviana, S. A. P., & Kusumawati, T. D. (2022). Analisis Kepuasan Anggota Kopdit Bunga Tanjung dengan Metode Importance Performance Analysis (IPA) dan Customer Satisfaction Index (CSI). GEMA: Journal of Gentiaras Management and Accounting, 14(2), 81-96.

Sudarno, W. (2022). Kualitas Pelayanan Dan Tingkat Partisipasi Anggota KUD Swamitra Mekar Sari Di Kecamatan Tapung Kabupaten Kampar Provinsi Riau (Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau).

Masula, S., & Oktafia, R. (2021). Analisis Penilaian Tingkat Kesehatan Koperasi Syariah Dalam Upaya Meningkatkan Kinerja Di Koperasi As-Sakinah Sidoarjo. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(2), 535-543.

Haliza, D. N., & Sifa, S. (2021). Konsep Aplikasi Level-Up. Id: Strategi Pemberdayaan UMKM Melalui Pengoptimalan Peran Koperasi Syariah Dengan Pendekatan 5P di Madura. Izdihar: Jurnal Ekonomi Syariah, 1(2), 91-107.

Siregar, I. A. (2023). Analisis Kinerja Koperasi Simpan Pinjam" Simataraja" terhadap Kesejahteraan Anggota. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 15250-15257.

Wahyono, T., & Purwanto, P. (2021). Sistem Pemetaan Kesehatan Koperasi di Provinsi Jawa Tengah untuk Peningkatan Manajemen Pengawasan oleh Dinas Koperasi UKM. Jurnal Algoritma, 18(1), 131-140.

Laudengi, R., Mokodompit, R., Ibrahim, A. P., Sahali, I., & Kohongia, A. E. (2024). PERAN KOPERASI DALAM MENINGKATKAN KESEJAHTERAAN BERSAMA MELALUI GOTONG ROYONG DAN PARTISIPASI ANGGOTA AKTIF. Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara, 1(2), 2792-2799.

Wetina, O. F., Foenay, C. C., & Amtiran, P. Y. (2021). Analisis Tingkat Kesehatan Koperasi Pada Koperasi Simpan Pinjam Kopdit Benefactor Di Kota Kupang. Jurnal Ekobis: Ekonomi Bisnis & Manajemen, 11(1), 173-185.

Aprilia, J. W., Oktavita, D. M. R., Arifin, A. Y., & Sukoco, S. A. (2024). Analisis Tingkat Kesehatan Koperasi Simpan Pinjam Pada Credit Union Yos Sudarso Ambulu Periode 2022. MULTIPLE: Journal of Global and Multidisciplinary, 2(6), 1793-1803.

Downloads

Published

2025-02-02

How to Cite

Dewi, L. G. K., Ariyanto, D., Penindra, I. M. D. B., & Aksari, N. M. A. . (2025). Pemberdayaan Koperasi Serba Usaha di Kecamatan Tampaksiring Melalui Penguatan Financial Literacy. Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 50-56. https://doi.org/10.37478/abdika.v5i1.4915