Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Inggris Siswa di Sekolah Alam melalui Pengembangan Model dan Media Pembelajaran Inovatif
DOI:
https://doi.org/10.37478/abdika.v5i1.4974Abstract
English language skills of students are an important part of the quality of student learning in schools. This is considered important to support student competence as competent human resources in facing global progress. However, the low average English language score index still occurs in several schools, including Sekolah Alam Pangkal Pinang. Based on this, a Workshop on Developing Innovative Learning Models for Teachers and Implementing Innovative Learning Media was held by implementing more creative, innovative, and progressive learning models and methods at Sekolah Alam Pangkal Pinang. This activity was carried out using the service learning method through four stages of implementation, starting from investigation, preparation, action, and reflection. The results of this service implementation were the implementation of innovative learning models and methods by English teachers at Sekolah Alam Pangkal Pinang with improved learning outcomes based on the evaluation results carried out by the service team.
Downloads
Keywords:
Learning models, Learning media, Innovative learningReferences
Al-Tabany, T. I. B. (2017). Mendesain model pembelajaran inovatif, progresif, dan konteksual. Prenada Media.
Anggorowati, Y. D. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif untuk Peningkatan Prestasi Belajar Bahasa Inggris Materi Narrative Text Reading Siswa MPLB SMK Negeri 3 Linggabuana. ASAS WA TANDHIM: Jurnal Hukum, Pendidikan & Sosial Keagamaan, 2(1), 69-82. Doi: http://dx.doi.org/10.47200/awtjhpsa.v2i1.1376.
Azzahra, S. (2024). Pengaruh Metode Bernyanyi terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris pada Siswa SD. PGSD: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 1-9. Doi: https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i2.142.
Dakhi, A. S. (2020). Peningkatan hasil belajar siswa. Jurnal Education and Development, 8(2), 468.
Feranty, L., Anggraeni, S., Meylani, T., & Darmawan, I. N. P. (2024). Improving Fifth-Grade Students' Vocabulary Mastery Using Flashcards at SDN 23 Pangkalpinang. JET: Journal of English Teaching, 10(1), 51-60. Doi: https://doi.org/10.33541/jet.v10i1.5483.
Hadi, S. (2017). Efektivitas penggunaan video sebagai media pembelajaran untuk siswa sekolah dasar. Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran Dan Pendidikan Dasar 2017, 96–102.
Hesti, R. M., & Nuryanti, L. (2022). Efektivitas Media Flashcard terhadap Keterampilan Menulis Kosakata Bahasa Inggris Siswa Sekolah Dasar. JIP: Jurnal Intervensi Psikologi, 14(1), 69-80. Doi:10.20885/intervensipsikologi.vol14.iss1.art7
Irmaningrum, R. N., Zativalen, O., & Nurhidayat, M. A. (2023). Pelatihan Model dan Media Pembelajaran Inovatif pada Kurikulum Merdeka. Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(4), 455–464.
Kurniawan, S. T. (2022). Peningkatan Prestasi Belajar Bahasa Inggris Materi Narrative Text dengan Model Pembelajaran Kolaboratif pada Siswa Kelas IXA di SMPN 2 Tegalsiwalan Kabupaten Probolinggo Tahun Pelajaran 2015/2016. Journal of Research in Foreign Language Teaching, 3(1), 1-22.
Nasution, M. K. (2017). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(01), 9–16.
Nurmayani, L. A. K., & Khairani, L. A. (2021). Pengembangan Media “Smart BoardBook” Berbasis Augmented Reality Pada Tema 6 Subtema 1 Kelas II SD Negeri 104197 Desa Klambir. SEJ (School Education Journal), 11(3).
Oktaviani, E. N., & Komarudin, R. E. (2021). Efektivitas Penggunaan Flash Cards dalam Meningkatkan Bank Kosa Kata Bahasa Inggris pada Siswa Sekolah Dasar. Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1(62), 13-20. https://proceedings.uinsgd.ac.id/index.php/Proceedings
Pramanik, P. D., Achmadi, M., & Nasution, D. Z. (2021). Media Belajar Inovatif bagi Siswa SDN 05 Pesanggrahan Jakarta: PKM dengan Konsep Service Learning. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Pemberdayaan, Inovasi Dan Perubahan, 1(1), 46–56.
Ramlah, F., Mukminin, A., & Jannah, S. R. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Flash Card terhadap Kemampuan Berpikir Simbolik dan Kecerdasan Linguistik Anak Usia 5-6 Tahun. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 259–271.
Riadoh, R., & Larasati, L. (2024). Penggunaan Media Flash Card dalam Pengembangan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(4), 167–180.
Romala, A. G. S., Wedhowerti, W., Setiajid, H. H., Manggala, S. A., Astuti, E. P., Brameswari, C., & Nirwinastu, D. G. (2023). Pelatihan Bahasa Inggris untuk Anak Usia Dini dengan Fun English: English Training for Children using Fun English. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 8(2), 148–159.
Rossiani, W. D., Pramesti, V. A., Dewi, Z. I., & Handoyo, R. R. (2022). Pengembangan Buku Saku Bahasa Inggris Braille "Part of Body and Internal Organs" untuk Siswa Tunanetra. Jurnal Ortopedagogia, 8(2), 84-91.
Sariyati, I. (2017). Efektivitas Penggunaan Metode Total Physical Response dalam Meningkatkan Penguasaan Vocabulary Bahasa Inggris pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 11(1), 38-49. Doi: https://doi.org/10.52434/jp.v11i1.27.
Sinambela, R. K., & Sipayung, K. T. (2023). Improving Students Reading Ability by Using Guided Reading Procedure (GRP) at Elementary School. Jurnal Scientia, 12(1), 69-74.
St Syamsudduha, N. Y. T., & Tekeng, N. Y. (2017). Penerapan service learning dalam pembelajaran matakuliah pedagogik pada kurikulum pendidikan calon guru. Lentera Pendidikan, 20(1), 1–17.
Suhartatik & Adi. (2014). Pengembangan Model Project-based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Inggris Siswa Ponpes Modern di Malang Raya. LiNGUA: Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra, 9(2), 1-7. Doi: https://doi.org/10.18860/ling.v9i2.2546.
Sutanto, I., Effendy, D., & Franciska, N. (2018). Metode service learning sebagai model pembelajaran sejarah studi kasus: Proses pembelajaran desain interior untuk komunitas roodebrug soerabaia. Jurnal UNY.
Wirhayati, Nainggolan, E. S., Sari, A., Maharini, M. T. (2022). Meningkatkan Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris Anak melalui Buku Cerita Bergambar. Altruis: Journal of Community Services, 3(3), 64-68. doi: 10.22219/altruis.v3i3.22434.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 I Nyoman Pasek Darmawan, Vindi Kaldina, Reza Adriantika Suntara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.