PENGARUH PERAN ORANG TUA TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELURAHAN TETANDARA KABUPATEN ENDE

Authors

  • Maria Goretty D Bantas
  • Yasinta Yenita Dhiki Universitas Flores
  • Stefanus Notan Tupen Universitas Flores

DOI:

https://doi.org/10.37478/jupika.v5i1.1720

Abstract

The goal to be achieved in this research is to see the participation of parents in improving children's learning outcomes in mathematics after the pandemic period ends. The research used is descriptive qualitative, the subjects in this study are junior high school students who live in the RT area. 003, RW. 003 Tetandara Village, Ende Regency with a total of 17 people consisting of 9 students and 8 students from different schools and different parents. The results showed that the role given by parents in the mathematics learning process in the form of providing guidance and direction, providing advice, supervising the learning process, and fulfilling children's facilities as students can improve children's learning outcomes in the online mathematics learning process.

Keywords:

mathematics learning, the role of parents, interest to learn

References

Andriana, AR, R. A., & Yahya, A. (2021). Analisis Peranan Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas 8 MTS DDI Tinigi Dalam Bidang Matematika.. Elips: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 124–134

Aji, R. H. S. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. Salam: Jurnal Sosial dan Budaya Syar-I, 7(5), 395-402. https://journal.uinjkt.ac.id/index.php/salam/article/view/15314/pdf

Fachrudin, F. 2020. Refleksi Pembelajaran Jarak Jauh Pada Mata Pelajaran Matematika Tingkat SMP/MTs dengan Menggunakan Media Geogebra dan Paint Editor.https://guruberbagi.kemendikbud.go.id/artikel/refleksi-pembelajaran-jarak-jauh- pada-mata-pelajaran-matematika-tingkat-smp-mts-dengan-menggunakan-media- geogebra-dan-paint-editor/ (diakses tanggal 25 Maret 2021)

Fane, A., & Sugito, S. (2019). Pengaruh Keterlibatan Orang Tua, Perilaku Guru, dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 6(1), 53–61. https://doi.org/10.21831/jrpm.v6i1.15246

Fauzy, A., & Nurfauziah, P. (2021). Kesulitan Pembelajaran Daring Matematika Pada Masa Pandemi COVID-19 di SMP Muslimin Cililin. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 551-561. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.514

Hamzah, Ali dan Muhlisrarini. 2014. Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika. Jakarta: Rajawali Pers.

Kemendikbud. Pedoman Penyelenggaraan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (Covid-19). , Surat Edaran Nomor 15 Tahun 2O2O §

Marbun, Y. M. R. (2021). Pengaruh Perhatian orang Tua dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP. Jurnal Matematics Paedagogic, 5(2), 111–120.

Mayyustita, E. N., & Aini, I. K. (2021). Peran Orang Tua dalam Pembelajaran Anak Kesulitan Belajar Dimasa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Khusus, 16(2), 1–10.

Na’im, Z., & Ahsani, E. L. F. (2021). Peran Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring. Pedagogika, 12(Nomor 1), 32–52. https://doi.org/10.37411/pedagogika.v12i1.621

Nyanyu, K. 2014. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Safriana, C., Nasriadi, A., & Rahamattullah. (2021). Pengaruh motivasi Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Alafan. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(1).

Satria, T. G. (2021). Hubungan Perhatian dari Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 30(1), 71–76.

Solikhah, L. F., & Pujiastuti, H. (2021). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 668-673

Widoyoko, E. ( 2015). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Downloads

Published

2022-03-31

How to Cite

Bantas, M. G. D., Dhiki, Y. Y., & Tupen, S. N. (2022). PENGARUH PERAN ORANG TUA TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELURAHAN TETANDARA KABUPATEN ENDE. JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 5(1), 24-30. https://doi.org/10.37478/jupika.v5i1.1720

Issue

Section

Articles