ANALISIS SELF-CONFIDENCE MELALUI TARIAN TEA EKU DENGAN MENGGUNAKAN PBL PADA SISWA SMP MATERI BANGUN DATAR
DOI:
https://doi.org/10.37478/jupika.v6i1.2445Abstract
This study aims to analyze self-confidence from learning outcomes through the tea-eku dance using problem-based learning in junior high school students. The sample in this study was 15 people in class VII Adhyaksa Middle School. The instrument used is a self-confidence questionnaire. namely, a questionnaire composed of 30 items based on indicators: (a) belief in one's abilities; (b) acting independently in making decisions; (c) having a positive self-concept; (d) daring to express opinions; (e) firmness; (f) be responsible. The results showed that of the 15 students, there were 20% or 3 respondents showed high self-confidence, 73%, or 11 respondents showed moderate self-confidence, and 7%, or 1 respondent.
Downloads
Keywords:
Eku's Tea Dance, PBL, Self-ConfidenceReferences
Arend, R. I. (2008b). Learning To Teach. Buku Kedua, Edisi Ketujuh. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Fardani, Z., Surya, E. & Mulyono, (2021). Analisis Kepercayaan Diri (Self-Confidence) Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Melalui Model Problem Based Learning. PARADIKMA Jurnal Pendidikan Matematika. 14 (1), 39-51.
Fatimah, Enung. (2010). Psikologi Perkembangan. Bandung: CV. Pustaka Setia. Feist & Feist.
Haeruman, L. D., Rahayu, W., & Ambarwati, L. (2017). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Self-Confidence Ditinjau Dari Kemampuan Awal Matematis Siswa SMA Di Bogor Timur. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 10(2), 157–168. https://doi.org/10.30870/jppm.v10 i2.2040
Herman, H. (2007). Problem based learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Matematis Tingkat Tinggi Siswa Sekolah Menengah Pertama. EDUCATIONIST No. I Vol. I
Ibrahim, M. (2018). Peningkatan Kepercayaan Diri Siswa Terhadap Matematika Dengan Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL). Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan. Vol.16, No.1, Juni 2018. ISSN:1829-5940, ISSN:2503- 4510
Lie, A. 2004. 101 Cara Menumbuhkan Percaya Diri Anak (Usia Balita Sampai Remaja). Jakarta: Elex Media Komputindo.
Lintang, A., Masrukan, M., & Wardani, S. (2017). PBL dengan APM untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Sikap Percaya Diri. Journal of Primary Education, 6(1), 27-34. https://doi.org/10.15294/jpe.v6i1.14510
Mei, M. F., Wondo, M. T. S., Seto, S. B., & Meke, K. D. P. (2022). Penggunaan Model Eliciting Aktivities (MEAs) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ditinjau dari Self-Confidence Pada Materi Aritmatika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(3), 1768-1774. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i3.5436
Mohan, M. M. (2016). Mathematics Of Dance. Open Journal of Applied & Theoretical Mathematics (OJATM). Vol 2 No 4.
Muliawati, N. A. (2015). Peningkatan kemampuan Pemecahan Masalah Matematis melalui Pendekatan Problem Based Learning. Universitas Pendidikan Matematika.
Muhamad, N. (2016). Pengaruh Metode Discovery Learning untuk Meningkatkan Representasi Matematis dan Percaya Diri Siswa. Jurnal Pendidikan UNIGA. 10(1).
Newman, M. J. 2005. Problem Based Learning: An Introduction and Overview of the Key Feature of he Approach. Journal of Veterinary. 23(3), hlm. 12-20
Reys, R., Lindquist, M., Lindquist, M. M., Lambdin, D. V, & Smith, N. L. (2014). Helping children learn mathematics. John Wiley & Sons.
Riduwan, A. (2007). Rumus dan Data Aplikasi Statistik. Bandung: Alfabeta
Rusman. (2011). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Press.
Sao, S., Mei, A., Bito, G. S., & Mei, M. F. (2022). Eksplorasi Etnomatematika Pola Lantai Pada Formasi Tarian Tea Eku Daerah Nagekeo. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(3), 1760-1767. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i3.5359
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.